منهای بازتاب‌های رسمی و غیررسمی درباره حمله بامداد جمعه ترامپ به سوریه با موشک‌های کروز ذکر برخی نکات به شرح زیر حائز اهمیت است:



1-     آمریکایی‌ها 90 دقیقه قبل از حمله، روس‌ها را در جریان قرار می‌دهند.

2-     سیستم دفاع موشک روسیه از کار می‌افتدبر اساس توافق قبلی روی کانال موسوم به deconfliction) تا درگیری احتمالی هوایی میان آمریکا و روسیه پیش نیاید. روسیه بعد از حمله، به‌ظاهر عصبانی شده و مرگ این ارتباط و کانال را اعلام کردند تا دفعه بعدی وجود نداشته باشد. (روسیه چند ماه پیش نیز، بدون توضیح، سیستم دفاع موشکی مستقر در سوریه را هنگام حمله جنگنده‌های اسرائیلی خاموش کردند تا حادثه‌ای غیرمنتظره رخ ندهد!)

3-     بیش از یک‌صد نفر از پرسنل روسیه پایگاه هوایی را ترک می‌کنند، هرچند بعداً مقامات نظامی آمریکایی مدعی شدند بخش روسی پایگاه را نزدند.

4-     در این مدت جنگنده‌های سالم سوریه به مکانی دیگر منتقل می‌شوند و بقیه در حال انتقال بودند که هدف حمله قرار می‌گیرند.

5-     ساعت 4:40 دقیقه بامداد جمعه به‌وقت دمشق شش میگ 23 در حال تعمیر در آشیانه‌های شعیرات از بین می‌روند.

6-     اوگنی پودوبنی گزارشگر تلویزیون روسیه حاضر درصحنه تعداد هواپیماهای ویران‌شده را 9 فروند اعلام می‌کند.

7-     مقامات نظامی امریکا می‌گویند 59 کروز شلیک کرده که 20 تا 25 فروند جنگنده سوریه را ویران کرده که این رقم معادل 20 درصد از جنگنده‌های ناوگان هفتم نیروی هوایی سوریه است. آمریکایی‌ها سقوط یک فروند موشک کروز پس از پرتاب در آب‌های مدیترانه را تأیید کردند.

8-     ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی نیروهای نظامی روسیه می گویدحمله هوایی بسیار سطح پایین بوده و فقط 23 موشک به هدف خورده است.

9-     درهرصورت پادشاه عربستان فاکتور 60 فروند کروز را پرداخت خواهد کرد.

10-  مرکز فرماندهی از تامپا در فلوریدا هدایت می‌شده است.

11-  ترامپ دستور حمله را به پنتاگون می‌دهد و برای خوردن شام با رئیس‌جمهور چین وارد کلوب خصوصی در فلوریدا می‌شوند.

12-  ترکیه به آمریکا راپرت داده است که سوریه از گاز سارین استفاده کرده است و ظاهراً ماموران اطلاعاتی آمریکا از طریق جی‌پی‌اس جنگنده‌های درگیر در حمله به خان شیخون را ردیابی کرده و به پایگاه شعیرات سوریه رسیده‌اند.

13-  آمریکا هیچ توضیحی نمی‌دهد که اگر این پایگاه حاوی بمب شیمیایی است چگونه در حمله موشکی آثاری ازاین‌گونه مواد در منطقه پخش نشده است؟

14-  روسیه حمله را one-off strike می‌داند تا ترامپ تفاوت خود را اوباما را نشان دهد.

15-  دولت سوریه توضیح نمی‌دهد که چگونه مردم عادی در حمله موشکی کشته‌شده‌اند؟ یا حتی روستای نزدیک پایگاه شعیرات را هم نشان نداده است و اصولاً وقتی روسها و سایر مقامات نظامی پایگاه را به مناطق امن ترک کرده‌اند، چرا باید مردم عادی را در منطقه نگه دارد؟ (بخشی از اتهامات غرب به دولت سوریه)

16-  دولت سوریه می‌گوید استفاده مجدد از پایگاه هوایی آسیب‌دیده از سر گرفته‌شده و حملاتی نیز علیه مواضع داعش در پالمیرا انجام داده است.

17-  روسیه کشتی‌های جنگی خود را راهی منطقه جنگی کرده و باید منتظر نتایج اولین دیدار وزیر خارجه جدید آمریکا، تیلرسون در روز سه شنبه از مسکو باشیم. در سازمان ملل هم تاکنون چیزی جز دعوای بدون نتیجه حاصل نشده است.

 

اتاق جنگ ترامپ علیه سوریه / عکس زیر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    داداش معلومه بدجور سوختی یوقت قلبت نگیره. خود روسا و سوریه گفتن پایگاه بطور کامل منهدم شد بعد شما میگی فرداش استفاده کرده قصه شما بسیار خنده دار حکایت کسی که خودش به این در و اوندر میزنه بگه منم قویم و توهیچی نیستی .
    • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      نه قربونت،رویترز به نقل از منابع معتبر خودش گفته از فرودگاه جنگنده ها فرداش به تدمر پرواز داشتن..احتمالا از بخش غربی فرودگاه
  • بدون نام ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    يه چيز خيلي عجيبي وجود داره هر جا نظري داده ميشه كه عليه روسيه هست سريع تعداد زيادي منفي ميخوره واقعا اكثر مردم ايران فكر ميكنن دولت روسيه دوست ماست?
    • بی نام DE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      7 338
      روسیه به سوریه گفته که آمریکا می خواد حمله کنه. خدایی اگه روسیه نبود آمریکا پدر دنیا رو درآورده بود... راسته که می گن وجود روسیه قدرتمند در مقابل آمریکا باعث تعادل تو دنیا شده. وگرنه همون سال اول داعش قدرت رو تو عراق و سوریه به دست گرفته بود و کلی نفت و نیروی انسانی و گاز شیمیایی داشت و الان ایران عزیزمون جنگ بود.
    • بی نام DE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      3 348
      پ ن پ آمریکا دوست ماست. ایران جز کشورهای مستقل است و دوستی براش معنای اون جوری نداره که مثلا آمریکا با اروپا و کره جنوبی دوست است.
  • بی نام DE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    روسها اخر سر ایران و قربانی می کنن و با آمریکا سر یک میز می شینند و همه چیز به ضرر ایران تموم می شه
    • بی نام DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      ایران تا نفت داره چین و روسیه ازش حمایت می کنند، حتی اروپایی ها هم یواشکی ایران رو حمایت می کنند. چون اگه همه کشورهای نفتی به دست آمریکا بیفته نفت ابزار فشار آمریکا به دنیا می شه. ولی تا ایران مستقله این نقشه نمی تونه عملی بشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    كافيه غرب اشغال كريمه رو ازطرف روسيه به رسميت بشناسه.اونوقت روسيه بشاراسد و كساي ديگه رو ......كت بسته تحويل غرب ياحتي داعش ميده
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    8 10
    دوست محترم طبق عکسهای ماهواری 59 هدف توی پایگاه منهدم شده از سایت راداری گرفته تا جنگنده های زیر آشیانه. البته چون موشک ها سرجنگی سنگر شکن داشتن. شیلترها از بین نرفتن و فقط جنگنده ها رو منهدم کردن. باند هم از بین نرفته. چون اصولا با تاماهاوک باند تخریب نمیشه.