نشست خبری هیات ویژه رسیدگی به حادثه پلاسکو با حضور اعضای این هیات، خبرنگاران رسانه‌های مختلف و شماری از دانشجویان برگزار شد و اعضای این کمیته به ارائه گزارش از تحقیقات 2 ماه خود پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس و رئیس کمیته ویژه پلاسکو در نشست خبری هیات ویژه رسیدگی به حادثه پلاسکو گفت: بعد از ۲ ماه که برای تهیه گزارش پیش بینی شده بود در خدمت اصحاب رسانه و جمع دانشگاهی تربیت مدرس و بزرگانی از رسانه‌ها هستیم تا گزارش را به صورت علنی به گوش مردم برسانیم. هیات محترم بررسی حادثه پلاسکو گزارش خود را تقدیم مردم که همواره شایسته آن بوده‌اند، و به یاد آتش نشانان پلاسکو ارائه کردند.

او با اشاره به حکم رییس جمهور در مورخ بهمن سال ۹۵ گفت: کار را از ۱۳ بهمن ماه آغاز کردیم. حادثه پلاسکو یکی از حوادث تلخ شهری و یکی از رویداد تلخ ماندگار در تاریخ شهرسازی و تاریخ اجتماعی ایران بود. این ساختمان نمادی از توانمندی صنعتی و مدرنیسم محصوب می‌شد و ‌فرو ریختن آن کارایی دانش و مدیرت شهری را به چالش کشید. ساختمانی که در قلب پایتخت و در دسترس بهترین دستگاه‌های دولتی دچار حادثه شد.

رئیس کمیته ویژه پلاسکو ادامه داد: این حوادث در همه کشورها رخ می‌دهد و اگر بتوانیم این حوادث را پیش بینی کنیم کاهش پیدا خواهد کرد. با این حال این گونه حوادث قابل توقف نیست ولی باید از آن درس گرفت.

احمدی بیان کرد: این حادثه نشان داد که شهر تهران تا چه اندازه آسیب پذیر است و ما عادت کرده‌ایم به امور روزمره خود بپردازیم و به مسائل کوتاه مدت بیاندشیم و همین باعث شده تا ایمنی در ذهن اکثر ما کمتر شکل گیرد.

او تشکیل کمیته را فرصتی برای جلوگیری از تکرار حادثه پلاسکو عنوان کرد و گفت: هیاتی که بررسی بر روی حادثه پلاسکو را آغاز کرد داعیه بی طرفی دارد. 6 کمیته تخصصی شکل گرفت و کمیته تلفیق به عنوان کمیته هفتم کار جمع بندی را بر عهده داشت. با بسیاری از مسئولان از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری و وزارت رفاه صحبت‌های داشتیم.

رئیس کمیته ویژه پلاسکو با اشاره به اینکه این کمیته به دنبال مقصریابی نبوده گفت: ما قاضی نیستیم و ابعاد حقوقی، فرهنگی و اجتماعی نهادهایی که در جلوگیری از وقوع این حادثه کوتاهی کرده‌اند را تشخیص داده‌ایم. کوتاهی‌‌هایی که با دقت بیشتر از این وقوع این حادثه جلوگیری می‌کرد. ما از این طریق توصیه و راهنمایی‌هایی انجام داده‌ایم و راه کارهایی را به صورت کلان ارائه کرده‌ایم و از مدیریت بیمه و ریسک سخن گفته‌ایم.

او فروریختن این ساختمان را کوتاهی چند دهه‌ای همه مسئولان عنوان کرد و گفت: این حادثه سبب شد تا بفهمیم که باید در مدرسه و خانواده حساب ویژه‌ای برای ایمنی باز کنیم. امیدواریم که آشکار شدن چرایی حادثه پلاسکو راهگشا باشد و مورد اعتماد ملت ایران قرار گیرد و اگر حادثه‌ای مشابه پلاسکو در ایران دوباره تکرار شد، کمیته‌ای حقیفت یاب تشکیل شود و دیگر شاهد گزارش‌های جهت دار و مخفیانه نباشیم.

احمدی بیان کرد: از متدولوژی‌های متنوعی از جمله گردآوری تصاویر، مکاتبات سنگین، جلسات استماع و مصاحبه‌های گروهی و فردی، تحلیل و بررسی جزئیات فیلم‌ها، تحلیل نظر نخبگان، تحلیل آیین نامه و قوانین، نمونه برداری و آزمایش از آوار و همچنین بررسی موارد مشابه کشورهای دیگر توانسته‌ایم نقشه‌ای را تهیه کنیم.

رئیس کمیته ویژه پلاسکو با بیان اینکه حدود ۳۵ سازمان طرف پرسش کمیته بوده‌‌اند‌، گفت: ۱۴۷ نقر به صورت مستقیم با هیات همکاری داشتند. گزارش نهایی در ۲۰۰ صفحه و با پیوست‌های نزدیک به ۱۷۰۰ صفحه تهیه شده و در آن به ۵ سوال مهم رئیس جمهور پاسخ داده شده است.

پارچه‌ها 10 تا 20 برابر از سایر مصالح حریق تولید می‌کنند

سعید بختیاری، عضو هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه این نشست توضیحاتی را در مورد گسترش حریق و آتش‌سوزی پلاسکو ارائه کرد.

او بیان کرد: پلاسکو جدایی از آنکه 50 سال پیش ساخته شده بود از عدم رعایت اصول ایمنی در برابر حریق رنج می‌برد و هر آنچه که نقطه ضعف برای ریزش ساختمان می‌توانست پس از آتش سوزی وجود داشته باشد در پلاسکو بود. در طبقات بالای ساختمان به علت وجود حجم بسیار بالای پارچه‌ها قابلیت اشتعال وجود داشت و می توانست سبب افزایش حریق شود.

بختیاری گفت: پله‌های ساختمان‌ها باید بسته باشند و نباید از طریق آن شعله‌های آتش به سایر طبقات سرایت کند، پله‌های پلاسکو آتش را به سایر طبقات هدایت می‌کرد و جایی برای خروج افراد از آن باقی نمی‌گذاشت به غیر از یک پلکان. بین فضاهای مختلف ساختمان ارتباط وجود داشت و فضاهای تاسیساتی، شفت‌ها و سقف‌های کاذب و پله‌ها با هم ارتباط داشتند و حریق می‌توانست از یک مغازه از طریق آن به سایر طبقات سرایت کند. بنابراین هیچ گونه فضا بندی مقاوم در برابر آتش وجود نداشت و ستون‌ها و تیرها و اجزای ساختمان در برابر آتش مقاوم نبودند.

او گفت: باید در ساختمان های بلند مرتبه سیستم اطفای حریق وجود داشته باشد، اگر آتش سوزی پلاسکو در شب رخ می داد غیر از اینکه ساختمان پلاسکو ریزش می‌کرد اتفاقات فجیع‌تری رخ می‌داد. همان طور که در بسیاری از ساختمان‌ها در تهران این پتانسیل وجود دارد.

بختیاری با اشاره به ایراد در لوله‌ها و شلنگ‌های آتش نشانی گفت: وقتی که سیستم تاسیساتی در ساختمان دچار مشکل باشد افراد دست به کارهای از جمله سیم کشی و استفاده از وسایل گرم کننده می‌زنند که اینها می‌تواند به وقوع حریق کمک کند.

او با اشاره به تست پارچه‌ها گفت: در این سا‌ل‌ها ما انواع و اقسام مصالح ساختمانی از جمله پی‌وی‌سی، ام‌دی‌اف، موکت و... را تست کرده بودیم و نتیجه این تست‌ها و مقایسه با پارچه‌ این بود که پارچه‌ می‌تواند بالاترین بار حریق را ایجاد کند و 10 تا 20 برابر آنها حرارت تولید کند.

عضو هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو با اشاره به مدلسازی کامپیوتری گسترش حریق در پلاسکو گفت: حریق به علت وجود بار حریق و فضاهای باز گسترش یافته است و آتش فرصت داشته است که از طریق سقف‌های کاذب به سایر مغازه‌ها نفوذ کند و از طریق شفتا به طبقات بالا برود. اگر 7 یا 8 دقیقه گسترش آتش در داخل اولین مغازه طول کشیده باشد، حدود 4 تا 5 دقیقه بعد از آن دیگر پلکانی برای خروج افراد بدون تجهیزات وجود نداشته است. یعنی دما در نزدیکی پلکان به بیش از 60 درجه می‌رسید که تحمل آن برای انسان امکان پذیر نیست و دود نیز دید را کم می‌کرد. بنابراین اگر در طبقات پایین‌تر و در مدت زمان کوتاهی این اتفاق رخ دهد افراد در طبقات بالا به دام می‌افتند.

او با اشاره به علت ریزش ساختمان پلاسکو عنوان کرد: دما بعد از یک ساعت می توانسته به بالای هزار درجه سیلسیون برسد و مدت زمان و اینکه هر تیری در برابر چه میزان حریقی بوده است در ریزش ساختمان بسیار موثر است. در همان ابتدا آتش‌سوزی، حریق می‌توانسته از طریق شفت‌ها به طبقه 16 برسد؛ آتش می تواند در فضای باز به بالا حرکت کند.

بختیاری با اشاره به نمونه برداری از ضایعات و پسماندهای ساختمان پلاسکو گفت: از بتون‌های سالم و باقی مانده ساختمان مقاومت فشاری گرفته شد و براساس مستندات علمی برخی از نمونه‌ها بین 500 تا 700 درجه سیلسیوس دما دیده بودند.

او با اشاره به اینکه در این آزمایشات با مواد ممزوج روبه‌رو بوده‌اند، گفت: انواع و اقسام فلز، شیشه و سیمان با هم مخلوط شده بود و این نشان می‌داد که این اتفاق در دمای بالای زیر آوار پس از حادثه اتفاق افتاده است چرا که این آواری نبوده که به صورت یکباره روی هم افتاده باشند و اگر گازوئیلی که در پارکینگ وجود داشت می‌توانست دمایی دوبرابر دمای پارچه را ایجاد کند.

عضو هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو گفت: آتش سوزی در یک ساختمان در تهران تبدیل به بحران شد، اگر زلزله در تهران رخ دهد آتش سوزی‌های مختلفی به وقوع می‌پیوند و آن زمان است که ما نمی‌توانیم آن را مهار کنیم. در یک کوچه شش متری ساختمان هشت طبقه هم بلند مرتبه است و ما در این زمینه‌ها نقص داشته و عقب هستیم.

بختیاری گفت: در مورد ساختمان‌های موجود ما فقط مبحث ۲۲ را داریم. ما هم به تکمیل احتیاج داریم و هم به اقدام سریع؛ چرا که اقدام سریع می‌تواند ساختمان‌های در معرض خطر مانند همین آلومینیوم و دیگر ساختمان‌ها را بررسی و دستورالعملی برای ایمن‌سازی انجام شود و سبب ایجاد الگویی بومی می‌شود.

انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده در پلاسکو را تایید نمی‌کنیم

علی اکبر آقاکوچک، قائم مقام رییس هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز در ادامه درباره شرایط سازه‌ای ساختمان نیز گفت: آتش از طبقه دهم آغاز شد و حدود سه ساعت بعد یعنی چند دقیقه مانده به ساعت یازده قسمتی از کف ساختمان ریزش کرد، چند دقیقه بعد ریزش دوم رخ داد و کف طبقات در همان بخش به طور کامل ریزش کرد.

او ادامه داد: دقایقی بعد مرحله سوم تخریب آغاز شده و با ضربات مختلف پیش‌رونده ناشی از ضربه کف‌ها سبب کمانش ستون‌های ساختمان شده و در نهایت ساختمان حدود ساعت 11:33 دقیقه به طور کامل فروریخت که در گزارش نهایی ما آمده است.

قائم مقام رییس هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: به جز انفجارهای معدود ناشی از انفجار کپسول‌های گاز شواهدی مبنی بر انفجار برنامه‌ریزی شده یا گسترده وجود ندارد و این موضوع را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم.

آقاکوچک همچنین با اشاره به نبود نقشه‌های ساختمان پلاسکو افزود: نقشه‌های ساختمان در طبقه چهاردهم بود که در پی حادثه از بین رفت و ما با زحمات فراوان و با استفاده از تصاویر هنگام ساخت و ... نقشه‌ ساختمان را شبیه سازی کردیم.

او گفت: ما فکر می‌کنیم ساختمان پلاسکو تنها ساختمانی نیست که دارای خطر است، ساختمان‌های زیادی در تهران و کلانشهرها وجود دارد که خطرآفرین است‌.

پلیس باید تا شعاع 60 متری پلاسکو را تخلیه می‌کرد

سیدباقر مرتضوی، دکترای بهداشت حرفه‌ای و عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو نیز با تأکید بر اینکه باید تا شعاع 60 متری محل حادثه توسط نیروی انتظامی حتی شده به زور، تخلیه می‌شد، افزود: باید از طبقه دهم عملیات را شروع می‌کردند و در طبقه 11 استندآپ و از طبقه 12 هم برای جستجو می‌رفتند؛ اما این کار را نکردند و آقایان اول رفتند طبقه 10 و بعد رفتند طبقه 11 و تخلیه و عملیات طبق اصول استاندارد حمله به آتش انجام نشد.

او ادامه داد: برق ساختمان قطع نشده بود و بررسی بی‌سیم‌ها نشان می‌دهد که نیروهای مزاحم تا دقایق آخر هم حضور داشتند. ضمن اینکه آتش‌نشانی تیم ایمنی نداشته و متأسفانه همچنان هم تیم سازه ندارد.

مرتضوی افزود: فرماندهان آتش‌نشانی باید قبل از ساعت 10:50 نیروها را تخلیه می‌کردند اما دستور تخلیه دیر صادر شد و دقایقی بعد از ساعت 11 و ریزش اولیه ساختمان، دستور تخلیه صادر شده است که نباید اینطور می‌شد.

او گفت: در این حادثه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عملا نقشی نداشت و در جلسه‌ای با حضور شهردار گفتیم که سازمان‌های مختلف شهرداری در حوزه مدیریت بحران همچون شهرسالم، مدیریت بحران شهرداری و ... باید یکجا جمع شوند. من در جلسه از آقای شهردار پرسیدم شما کجا دوره مدیریت بحران دیده‌ای؟ این درحالی است که فرماندهی عملیات پلاسکو به طور رسمی برعهده شهردار تهران بوده است.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو ادامه داد: در شهر تهران باید فرماندهی واحد مدیریت بحران وجود داشته باشد و ما نمونه این عملکرد موفق را در سیل عسلویه دیدیم که در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بود و به خوبی مدیریت شد.

او بیان کرد: علاج واقعه قبل از واقعه درست است؛ اما اگر حادثه هم رخ بدهد باید با فرماندهی درست خسارت‌ها را کاهش دهیم و در سریع‌ترین زمان هم حادثه را جبران کنیم.

مرتضوی افزود: حادثه سطح یک بود و پس از ریزش وارد سطح دو شد. از آن زمان باید یک فرمانده که تجربه داشت می‌آمد و عملیات را در دست می‌گرفت که من چنین چیزی را ندیدم و پرسیدم که شما کجا تایید شده‌اید و دوره دیده‌اید؟ من نمی‌خواهم کوشش و تلاش افراد را زیر سوال ببرم. اگر نقشه ساختمان موجود بود می‌دانستند کجا باید تونل بزنند؛ این در حالیست که چند جا تونل زدند و آخرین تونل به زیرزمین و اجساد رسید.

به گفته او در این حادثه استفاده از بالگرد شدنی نبود: آواربرداری باید آخرین مرحله حادثه می‌بود.

مرتضوی درپاسخ به خبرآنلاین درباره علمی بودن عملیات اطفاء آتش گفت: اطفاء حریق علمی انجام نشده بود. اما به نظرم آتش‌نشانی امکانات کافی داشتند. البته امکانات برای این حریق کافی بود.

به گفته عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو، استفاده از فوم جایی است که مواد نفتی وجود داشته باشد: خیلی جاها ضرورت نداشته و این امر را نمی‌توانیم به عنوان ضعف بگوییم. البته فوم چند نوع است. 

مرتضوی گفت: آتش‌نشانان آموزش می‌بینند برای شرایط سخت، فرماندهی حادثه پلاسکو طبق استاندارد صورت نگرفته است‌ و صحبت‌های ما بر اساس استانداردهای دنیا است.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو گفت: برادر ما در شورای شهر گفته بود که گزارش علمی نیست، خب چرا امروز نیامدید اینجا بحث کنیم و قبلش چرا آن 1700 صفحه را نخواندید؟

او افزود: در خودروهای پشتیبانی دستگاه‌های برش وجود دارد و می‌توانستند در را برش دهند و وارد شوند.

مرتضوی با بیان اینکه در هیات ویژه بررسی حادثه پلاسکو بحث کردیم که خوب است بیمه‌ها مدیریت ریسک را رعایت کنند و بیمه به ضد خودش تبدیل نشود.

مرتضوی درباره اینکه آیا فردی در موتورخانه زنده بود یا خیر گفت: چهار نفر در موتورخانه بودند، اما اینکه زنده بودند یا خیر نمی‌دانیم و پیامکی هم نبوده و من بی‌سیم‌ها و ... را چندین بار گوش کردم.

او درباره تعداد افراد حاضر در محل اعم از مسوولان و مردم نیز گفت: در حادثه‌ای مانند نیشابور اگر مردم نمی‌رفتند آنجا 300 نفر تلفات کم می‌شد. تلفات و فرماندهی خوبی در اطلاع‌رسانی حادثه پلاسکو نشد، یک‌بار گفتند خاموش شده، یک‌بار گفتند ساختمان فروریخت، یک بار گفتند تعداد تلفات خیلی است و ... . برای همین می‌گوییم که مدیریت خوبی نشد.

مرتضوی گفت: خیلی از سازمان‌ها در آنجا حاضر بودند که نیاز نبود، مثلا فراخوان ارتش چرا صادر شد؟

او افزود: فرمانده میدان هنگام حریق آتش‌نشانی و پس از ریزش شهردار تهران بوده است.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نباید با دپوی کالاها در ساختمان برخورد شود، گفت: در حادثه پلاسکو دپوی کالاها در مسیرها مانع از حرکت آتش نشان‌ها بوده و این که برخی از مغازه‌ها انبار کالا بوده است، زیاد فرقی نمی‌کند. طبقه ۱۰ از نظر بار حریق آماده اشتعال بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اهمال آتش نشانان پیگرد قانونی دارد یا خیر بیان کرد: ماموریت عملیات آتش نشان‌ها باید براساس آموزش‌های صحیح باشد و اگر تشخیص ناصحیح باشد پیگرد قانونی کرد. معمولا نظامی که آن ها را تربیت کرده مقصر اصلی است.

عضو کمیته بررسی حادثه پلاسکو در رابطه با دستور خروج آتش نشان ها از محل حادثه بیان کرد: در خصوص تصمیم گیری از خروج تا آنجا که ما مطلع هستیم به این نوع تصمیم گیری، تصمیم گیری در وضعیت اضطراری می گویند و لذا عمدتا فرمانده تیم ایمنی خطر ریزش را به فرمانده اعلام می کند. چنین شخصی در سازمان آتش نشانی وجود ندارد. 

شهرداری تهران موظف به ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو بود

مهدی هداوند، دکترای حقوق و عضو هیات بررسی حادثه پلاسکو نیز در ادامه این نشست، افزود: شهرداری وظیفه داشته که اگر مالک ساختمان نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام نکند در اجرای قانون شخصا وارد شده و نسبت به ایمن‌سازی آن اقدام کند که این اقدام را انجام نداده است.

او ادامه داد: بر اساس اعلام تأمین اجتماعی 300 کد کارگاهی در ساختمان پلاسکو وجود داشته که باید در این زمینه اقدام می‌شده است، اگرچه ساختمان تجاری بوده اما مسئولیت‌هایی در مورد کارگاه‌ها وجود داشته است.

هداوند بیان کرد: در مورد وزارت کشور نیز گرچه در این مورد سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران مسئول است اما در کلان وزارت کشور باید بر شهرداری‌ها برای اجرای مبحث 22 نظارت می‌کرده و از سوی دیگر از سال 93 قانون مدیریت بحران به اتمام رسیده و برای ابلاغ قانون جدید اقدامی انجام نشده است.

عضو هیات بررسی حادثه پلاسکو در مورد قوانین خروج از محل گفت: در تصمیم گیری از وضعیت اضطراری، تیم ایمنی باید فاکتورها را رصد کرده و به فرمانده اطلاع دهد؛ اما گویا چنین شخصی در ساختار آتش‌نشانی ما وجود ندارد.

او ادامه داد: در مقررات ملی ساختمان مقرره‌ای وجود دارد که ساختمان بعد از 3 ساعت حریق ریزش می‌کند ما قاعده مشخصی برای خروج نداریم و این به فرمانده بستگی دارد؛ اما اگر بخواهیم سه ساعت را مد نظر قرار دهیم بایدحوالی ساعت 11 تخلیه انجام می‌شد.

هداوند گفت: ما قانونی در کشورمان برای گزارش‌های ملی نداریم و این‌ها در نظام حقوقی ما وجود ندارد.

او با اشاره به سخنان منتشر شده از شهردار تهران در مورد اینکه پلاسکو را بخاطر شرایط اقتصادی تعطیل نکرده است، اظهار کرد: رفع خطر ملازمه‌ای با تعطیلی ساختمان ندارد اما اگر نیاز به تعطیلی باشد، حتما باید تعطیل شود.

هداوند در پاسخ به سوال خبرنگاری که به سخنان شهردار تهران درباره عدم پلمپ پلاسکو و الزامات قانونی برای برخورد شهرداری با مالکان اشاره داشت، گفت: این موضوع که ایجاد ایمنی مستلزم جلوگیری از کسب و کار مردم شود ایده نادرستی است. آیا نصب دستگاه‌های ایمنی مستلزم تعطیل کردن یک کسب و کار است؟ نباید آخرین راه حل را انتخاب کرد. آمارهایی که به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد که بعد از همین حادثه بیش از 11 درصد مردم اقدام به ایمنی خانه‌های خود کرده‌اند. بنابراین در اغلب موارد لازم نیست که برای ایجاد ایمنی دست به تعطیلی کسب و کاری بزنیم.

او با بیان اینکه امیدواریم لایحه‌ای برای الزام نصب تجهیزات ایمنی ایجاد شود، بیان کرد: البته اگر در مرحله ای، تامین ایمنی یک ساختمان نیازمند پلمپ و تعطیل کردن یک ساختمان بود باید این کار انجام شود. همه جا و در هر شرایطی قانون گذار مجوز این کار را صادر کرده است و حتی متولی تامین ایمنی می توانند ملازمات قضایی را انجام دهند.

عضو کمیته بررسی حادثه پلاسکو با اشاره به سخنان شهردار تهران در کمیته بررسی حادثه پلاسکو گفت: آقای قالیباف به حق در مصاحبه ای که با او در جریان بررسی حادثه پلاسکو داشتیم درباره علت عدم پلمپ ساختمان می‌گفت شهرداری بنیه این کار را ندارد. ماده ۵۵ ضمانت اجرا را در اختیار مقامات شهری قرار داده است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاصل این تحقیقات و بررسی‌ها عملی و اجرایی خواهد شد، بیان کرد: رئیس جمهور به صراحت گفتند که هر کدام که به طور مطمئن بر آن تاکید دارید اجرایی خواهیم کرد. این امید هست که با پشتوانه حکومتی این مهم اتفاق بیافتد و قوه مجریه توان اجرای آن را داشته باشد.

برقراری مستمری برای 545 تن از پرسنل پلاسکو

نصرالله طهماسبی، رییس کمیته بیمه و شورای خسارت هیات ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در ساختمان اصلی پلاسکو که ریزش کرد وتخریب شد 167 واحد بیمه شده بود. همچنین از کل واحدهای صنفی پلاسکو در مجموع ۳۰۰ واحد پرسنل خود را تحت پوشش بیمه قرار داده بودند که شامل ۷۱۳ نفر می‌شود که تا 14 اسفندماه پارسال برای 545 نفر مستمری بیمه بیکاری برقرار شده است‌.

او گفت: آتش‌نشان‌ها هم تحت پوشش بیمه عمر وحادثه بودند و هنوز خسارتشان به دلیل عدم تکمیل پرونده پرداخت نشده اما بیمه متعهد شده که آن را پرداخت کند.

طهماسبی افزود: اطلاعی در مورد مقاوم سازی پنح طبقه شمالی ساختمان نداریم و اینکه آیا ایمن بوده است یا نه، اطلاعی نداریم.

او درپاسخ به سوالی درباره عملکرد صنعت بیمه در ایمن‌سازی گفت: مسئولیت بیمه برعهده مالک است. اما شرکت‌های بیمه موظف به بازرسی و خرید ریسک ساختمان‌های بزرگ هستند که در مورد پلاسکو موفق نبودند. 

این کارشناس ارشد بیمه همچنین گفت: طبق قانون ساختمان‌های با بیش از سه مالک الزام به بیمه‌ آتش‌سوزی دارند که البته بسیاری بیمه ندارند، اما ساختمان پلاسکو فقط یک مالک داشت.

امیدوارم به یک رستاخیز آگاهی برسیم

محمد فاضلی، عضو کمیته اجتماعی و رسانه هیات ویژه رسیدگی حادثه پلاسکو نیز در نشست خبری صبح امروز که در سالن جابرابن‌حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: در کشوری زنذگی می‌کنیم که ۷۵ درصد مردمش بر اساس پیمایشی که انجام دادیم در یک سال اخیر هیچ برنامه‌ مرتبط با ایمنی ندیده‌اند؛ این درحالی است که بارها خبر تولد پاندا در باغ وحش و تبلیغات چیپس و پفک را دیده‌اند.

او گفت: در آلمان ۲۷ هزار نفر آتش‌نشان رسمی وجود دارد و یک میلیون و 55 هزار نفر آتش‌نشان داوطلب دارد که این امر به معنای مشارکت در ایمنی است. در حالی که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که رستاخیز غفلت در آن وجود دارد.

فاضلی گفت: در کشور ما تولید تجهیزات ایمنی بسیار نامناسب انجام می‌شود، حال چطور می‌شود که در کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت این افراد نسبت به خریدگوشی آخرین مدل در بازار و خرید ال‌سی‌دی حساسیت دارند اما بر اساس پیمایش ما ۶۴ درصد مردم در خانه کپسول اطفای حریق ندارند.

او با بیان اینکه عده‌ای از حالا شروع کرده و می‌گویند که گزارش ما در مورد حادثه پلاسکو علمی نیست، گفت: ۱۷۰۰ صفحه گزارش نوشته و هنوز منتشر نشده را چطور می‌گویند گزارش علمی نیست؟! ما احتیاج به گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر درباره ایمنی داریم، نیاز به ائتلاف اجتماعی داریم که بتوانیم ایمنی را به اندازه تبلیغ پفک نمکی در صداوسیما مهم کنیم.

عضو کمیته اجتماعی و رسانه هیات ویژه رسیدگی حادثه پلاسکو ادامه داد: جامعه ما، جامعه مسایل حل نشده است، هیچ سقوط هواپیمایی انتهایش مشخص نمی‌شود، هیچ ملک نجومی به نتیجه نمی‌رسد و هیچ حقوق نجومی مشخص نمی‌شود، سرانجام هیچ اسیدپاشی معلوم نمی‌شود و ... و من امیدوارم به یک رستاخیز آگاهی برسیم و کمیته رسیدگی پلاسکو به قانون تبدیل شود.

وی اظهار کرد: آمار ما توسط ایسپا و با نمونه آماری 4600 نفر انجام شده است. تحقیقات دیگری هم توسط ایسپا با حدود 300 نفر از کارفرمایان انجام شده است که شرایط مشابه پلاسکو داشتند.

فاضلی درمورد عذرخواهی‌ در موضوع پلاسکو گفت: عذرخواهی کلامی فایده‌ای ندارد، احتیاجی به عذرخواهی و استعفا وجود ندارد و فکر می‌کنم بهترین عذرخواهی در حادثه پلاسکو اصلاح قوانین و اصلاح مقررات ملی ساختمان است.

او گفت: پروتکل‌های فرماندهی صحنه در حوزه حوادث در ستاد مدیریت بحران وجود ندارد و در همین حادثه پلاسکو 29 بار مواردی تکذیب شد.

فاضلی با اعتقاد به اینکه پخش زنده ده روزه حادثه از رسانه ملی آن را به بحرانی ملی تبدیل کرد، ادامه داد: حادثه‌ای که به گفته آقای مرتضوی سطح دو بوده است. اینکه چه کسی تصمیم گرفته 24 ساعته در ده روز حادثه پخش شود معلوم نیست. این حادثه برای حساسیت جامعه مثبت بوده، اما اینکه یک حادثه غمبار ساعت‌ها در طول روز پخش شود برای جامعه خوب نیست و باید یک پروتکل در این زمینه ایجاد شود.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 652695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی پارساپور A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    13 2
    باید شهردار استعفا می داد،و این گزارش و تمام اسناد باید به طور عمومی منتشر شود
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    6 0
    ما باور کردیم دنباله سناریو رو تکمیل کنید جهان سوم و نمایش
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    6 2
    فاجعه ملی بلکه فاجعه ملی در ربع قرن اخیر حادثه قطار بود
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    1 7
    در گزارش ارایه شده به رییس جمهور 3 تا وزارتخونه برای ایمنی ساختمان و کارگاهای آنجا مسوولیت مستقیم داشتند شما هی میخوای بگی قالیباف مقصر بوده بسه دیگه بابا کاندید نشد ول کنید
  • استاد دانشگاه IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    5 0
    دو ماه انتظار و گزارش اخير زير چتري بنام كميته حقيقت ياب چه حقيقتي يافت شد ؟ اين مطالب با نكات ريزتر توسط كارشناسان در صدا و سيما و خبر گزاري ها بطور كاملتر اعلام شده بود حقيقتا چه يافت كرديد ؟ هم ارگانها را با كلامات بسيار ملايم و مضلومانه مقصر دانستيد و يك كلمه به نكات قبلي اضافه نفرموديد. مرحوم پدرم ميگفت روزي يك نفر فردي را بدليل ناموسي قديم كشته بود، ژاندارمي ميخواست فرد را اعدام كند ، روحاني محله به همه گفت بريد شريك جرم خود را معرفي كنيد چند هزار نفر شريك جرم شدند و هر كس ده دقيقه مقصر زندان رفت و سپس اصلا اصل مطلب منتفي شد ، متاسفم هي بيان ميشود روشي نوين براي اين كار استفاده شده است ؟ ١٧٠٠ صفحه گزارش تهيه شده است كيلويي در يك پروژه ي كلاس ٣٠٠٠ صفحه گزارش تهيه ميشود و ...
  • استاد دانشگاه IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    4 0
    ادامه پاك نا اميدمان كرديد ؟ كميته هاي چند گانه و نتيجه بسيار ضعيف ارايه شده در ابعاد سازه، مديريت بحران و مسايل حقوقي تماما براي هر فردي مشخص بود دقيقا بعد از عملكرد كلييه عوامل در حين اتش و بعد از سانحه ؟ چند شخص از بركلي گزارشي تهيه كردند كه اگر توسط اساتيد كشور رد نميشد بارها مفاد بهتري از اين گزارش داشت. البته شايد هم بايد قبول كنيم ما هنوز توان حقيقت يابي را نداريم. روح تمام اتش نشانان فداكار شاد
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    4 3
    چه فايده كه كوچكترين برخودي با عاملان اصلي اين فاجعه عظيم به خصوص شهرداري تهران نشد، نه كسي بركنار ، نه كسي استعفا داد و ... جاي تاسف هست
  • هيت علمي IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    3 0
    ويكي پيديا : رستاخيز یا زنده‌شدن مردگان مفهومی است به معنای زنده شدن یک موجود پس از مرگ. این واژه تا حد زیادی یک مفهوم دینی است و از دو جنبه مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی اعتقاد به زنده شدن ارواح فردی که در حال حاضر رو به پیشرفت است آرمان‌گرایی مسیحی، معادشناسی ادراکی، و دوم رویکرد دیگری است که فقط یکبار و بصورت «زنده شدن مردگان» در پایان جهان اتفاق می‌افتد. بیشتر معادشناسان، معتقد به یک رستاخیز جهانی شما راهش را با اين گزارش حقيقت ياب به كل عالم نشان داديد
  • هيت علمي IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    3 0
    """وی اظهار کرد: آمار ما توسط ایسپا و با نمونه آماری 4600 نفر انجام شده است. تحقیقات دیگری هم توسط ایسپا با حدود 300 نفر از کارفرمایان انجام شده است که شرایط مشابه پلاسکو داشتند."" 4600 نفر هر كدام يك ساعت كم فرض كنيم ميشود ٤٦٠٠ ساعت ميانگين ٥ ساعت امار برداري مشود ٩٤٠ روز ده نفر مصاحبه كننده ٩٤ روز با ٦٠ روز دقيقا جور در ميايد بله بايد رستاخيز كرد
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    1 2
    گزارش رسمی چاپ شد شما می خواهید حقیقت رو جعل کنید با این مقالات متاسفانه رسانه سالمی نیستید
  • بی نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    3 0
    بیش چهار دهه به مساله ایمن سازی ساختمان ها خصوصا ساختمان های پر رفت و آمد در پهنه مرکزی شهر بی تفاوت هستیم، باید به صورت ضربتی نسب به ایمن سازی ساختمان های دیگر خیابان جمهوری، بازار بزرگ تهران و مکان های چون سه راه امین حضور، توپخانه و ... اقدام شود
  • بی نام NL ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    3 0
    ٤٠ دقيقه زمان براي تخليه بوده بعد از فرو ريزش ؟ چرا دستور تخليه صادر نشده ؟ قرار بود موضوع روشن بشه بدتر پيچيده تر شد