محمود بامداد، ۱۰ قطعه از استادان برجسته‌ موسیقی را در کتاب «دُر آهنگ» برای سنتور آوانگاری کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب ۱۰ آهنگ برای سنتور با آوانگاری محمود بامداد با نام «دُر آهنگ» بر اساس ۱۰ آهنگ از آثار استادان ویلن، سه‌تار، تار، نی و قانون برای سنتور توسط نشر خنیاگر منتشر شد.

این اثر حاوی ۱۰ قطعه ضربی برگزیده از ۱۰ استاد ویولن (رضا محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی و اسداله ملک)، تار (جلیل شهناز و فرهنگ شریف)، سه‌تار (ارسلان درگاهی و احمد عبادی)، نی (حسن کسایی) و قانون (سیمین آقارضی) در دستگاه شور، آواز ابوعطا و آواز دشتی است که عمدتا به‌صورت تک‌نوازی و بداهه‌نوازی اجرا شده‌اند و برای نخستین‌بار در این اثر آوانگاری و برای ساز سنتور تنظیم شده است. نت‌ نگاشته‌های این کتاب برای نوازندگان دیگر سازهای ایرانی نیز قابل استفاده است.

در توضیح این کتاب آمده است: «بسیاری از قطعات کنونی که با سازهای ایرانی اجرا می‌شوند کمتر تعلقی به شیوه ملودی‌پردازی ایرانی دارند و صرف اجرای قطعه‌ای با یک ساز ایرانی نمی‌توان گفت موسیقی ایرانی اجرا می‌شود. در شرایط کنونی، برای آشنایی بیشتر هنرجویانی که با نحوه نوازندگی مبتنی بر تک‌نوازی و بداهه‌نوازی و نغمه‌سازی استادان برجسته موسیقی دستگاهی آشنایی کمی دارند، نت‌نگاری قطعات و نواخته‌های ایشان به‌منظور اجرای آن‌ها بسیار مفید و راهنما و راهگشاست.»

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 653471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =