۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

تسنیم نوشت: رژیم صهیونیستی به نیروهای خود دستور داد تا مسجد دیگری را در کرانه باختری تخریب کنند.

به گزارش پرس‌تی‌وی، رژیم صهیونیستی دستور تخریب یک مسجد را در شرق بیت‌المقدس اشغالی صادر کرده و مدعی شده است این ساختمان مجوز ساخت نداشته است.

دستور تخریب مسجد عبدالله السناوی که در محلۀ سلوان قرار دارد، روز پنج‌شنبه (24 فروردین) صادر شد.

این در حالی است که فخری أبو دیاب، عضو کمیتۀ دفاع از سلوان، می‌گوید این مسجد چند سال قبل در زمین‌های اوقافی و با یاری هزاران تن از ساکنان منطقه ساخته و هزینۀ آن از کمک‌های اهدایی مردم تأمین شده است.

وی افزود مسجد عبدالله السناوی ازجمله شش مسجد فلسطینیان است که در این منطقه با خطر تخریب مواجه شده است.

در اواخر دسامبر، دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) اعلام کرد رویکرد تخریبی رژیم اسرائیل علیه سازه‌ها و منازل فلسطینی‌ها در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس، به سطحی‌ بی‌‎سابقه در هفت سال اخیر رسیده است.

تخریب خانه و کاشانۀ فلسطینی‌ها خشم و نگرانی دیپلمات‌ها و گروه‌های حقوق بشر را برانگیخته است.

فعالان حقوق بشر سیاست رژیم تل‌آویو علیه فلسطینی‌ها را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته‌اند.

پارلمان رژیم اسرائیل (کنیست)، 5 آوریل 2017 (16 فروردین 1396) لایحه‌ای جنجال‌برانگیز را علیه آنچه ساخت‌وساز غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی می‌نامد، تصویب کرد.

کنیست اسرائیل که چندی پیش قانون مصادرۀ زمین‌های فلسطینیان را تصویب کرده بود، قانون جدیدی را تصویب کرد که به‌موجب آن روند تخریب منازل فلسطینی‌های ساکن مناطق عرب نشین سرزمین‌های اشغالی تسریع می‌شود.

تصویب این قانون جدید در حالی است که کنیست در تاریخ 18 بهمن گذشته ( ششم فوریه 2017 ) به‌منظور جلب رضایت شهرک‌نشینان، قانون مصادرۀ زمین‌های فلسطینی را تصویب کرده بود.

این مصوبه نگرانی و اعتراض فعالان و محافل حقوق بشر بین المللی را برانگیخته است.

منتقدان و ناظران می‌گویند اسرائیل سعی دارد با دستاویز قرار دادن ساخت منازل بدون مجوز، به روند تخریب خانه و کاشانۀ فلسطینیان در مناطق عربی و شرق قدس سرعت ببخشد.

یورش شهرک نشینان به مسجد الاقصی

صدها شهرک‌نشین از ساعات اولیه صبح روز پنجشنبه تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی از سمت باب المغاربه به مسجد الاقصی در قدس اشغالی و حرم حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل، جنوب کرانه باختری رود اردن یورش بردند.

این تعرض با مسدود کردن خیابان‌ها و راه‌های منتهی به مسجد برای تسهیل رسیدن شهرک نشینان به این میدان صورت گرفت.

فراس الدبس، مسئول روابط عمومی و رسانه مسجد الاقصی، اعلام کرد شهرک نشینان به مسجد هجوم بردند.

الدبس افزود: «نیروهای اشغالگر دو جوان را بعد از بیرون راندن از حیاط مسجد الاقصی مورد بازرسی قرار دادند و آنان را از ورود به مسجد منع کردند.»

بیانیه اداره اوقاف،شورای اوقاف، دار الافتا و کمیتۀ عالی اسلامی

ادارۀ اوقاف، شورای اوقاف، دار الافتا و کمیتۀ عالی اسلامی در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و تعرض گروه‌های افراطگرا به این مکان مقدس در عید «فصح» یهودی بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «بعد از درخواست گروه‌های افراط گرا برای یورش به مسجد الاقصی، نیروی پلیس اسرائیل مسجد الاقصی را مورد تعرض قرار داد و به افراط گراها اجازه داد به مسجد یورش ببرند.»

بر اساس این بیانیه، هم زمان با این تجاوزات، اشغالگران به بازداشت نمازگزاران پرداخته و از ورود آنان به مسجد الاقصی جلوگیری کردند. شهر قدس و شهر قدیم (اورشلیم) محاصره و زمینه برای یورش افراط گراها به شهر قدس فراهم شد.

مسجد الاقصی بعد از مسجد الحرام در مکه و مسجدالنبی در مدینه، سومین مکان مقدس مسلمانان به شمار می‌رود.

تل آویو به ویژه بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در امریکا و افزایش حمایت‌های کاخ سفید از اسرائیل، به غصب و مصادرۀ اراضی فلسطین و ساخت شهرک‌های اسرائیلی در این سرزمین‌های اشغال‌شده افزوده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند ماه پیش با اکثریت آرا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی محکوم شد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 654558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =