آخرین عصر یخبندان زمین با دخالت انسان‌ها اتفاق افتاد- نشت نفت در خلیج مکزیک کماکان ادامه دارد-آی‌پد اپل در صدر خبرهای فناوری جهان-رابطه مشکلات مالی و افسردگی-عدم وجود ارتباط بین چاقی و بیماری‌های خاص

بهنوش خرم‌روز: یکی از بحث‌هایی که این روزها زیاد درباره آن می‌شنویم،‌ گرمایش زمین است. به هم خوردن شرایط آب‌وهوایی زمین،‌ گمانه‌زنی‌های فراوانی را به همراه داشته است. آن‌چه همه در موردش توافق نظر دارند این است که عامل اصلی گرمایش زمین، انسان است. اما از چه زمانی؟ نیوساینتیست در گزارش دیروز خود نوشت که احتمالا انسان از هزاران سال پیش، شروع به از بین بردن تعادل دمایی زمین کرده است. در این گزارش آمده شکارچیانی که در مناطق شمالی، حیوانات بزرگی چون ماموت‌ها را با شکارهای بی‌رویه خود منقرض کردند، باعث حذف گله‌های موجودات غول‌پیکر علف‌خوار زمین شدند. این موجودات در دستگاه گوارش خود، حجم زیادی متان تولید و آن را به جو می‌فرستادند. اهمیت این موضوع وقتی مشخص می‌شود که بدانیم تاثیر گلخانه‌ای متان 25 برابر دی‌اکسیدکربن است. با انقراض آن‌ها در حدود 13 هزار سال پیش، تعادل میزان متان جو هم به هم خورد. پس انسان خیلی قبل‌تر از تمدن، آثار مخرب خود روی زمین را شروع کرده است!

البته انسان همچنان با قدرت در حال تخریب زمین است. نیوساینتیست گزارش مشروحی از سواحلی منتشر کرده که نفت خام خلیج مکزیک به آن‌ها رسیده است، یک گزارش واقعا غم‌انگیز، هزاران ستاره دریایی و ماهی مرده، بوم‌هایی که قرار بوده جلوی گسترش لکه را بگیرند، اما هیچ فایده‌ای ندارند و بدتر از همه این که منطقه خالی بوده است. هیچ کس آن جا برای نجات این همه موجود زنده نرفته است. مشاهده‌گر نیوساینتیست که خود یک دانشمند است،‌ اوضاع را وخیم توصیف کرده و پیش‌بینی کرده که روشن شدن عمق فاجعه،‌ خشم عمومی را برخواهد انگیخت.

رویترز در گزارشی با همین مضمون، دید لکه نفتی خلیج مکزیک را بعد از گذشت حدود 40 روز،‌ بی‌انتها توصیف می‌کند،‌ یعنی شما هر طرف که بایستید، آن سر لکه را نخواهید دید.

سری به دنیای فناوری بزنیم. تلگراف و سی‌ان‌ان دیروز پر بود از خبرهای مربوط به اپل. قرار است تا یک ماه دیگر،‌ اپل از محصولات جدید خود پرده‌برداری کند. همه امیدوارند که در این جلسه که قرار است با سخنرانی خود استیو جابز آغاز شود، آی‌فون جدید اپل معرفی شود.

بررسی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که 40 درصد کسانی که لپ‌تاپ‌دارند،‌ حاضرند لپ‌تاپ‌خود را با یک آی‌پد عوض کنند. آسوشیتدپرس هم از اشتیاق آسیایی‌ها برای خرید آی‌پد نوشته است.

همچنین سی‌ان‌ان در یک بررسی دیگر به این نتیجه رسیده که اغلب کاربران بزرگسال اینترنت، اسم خود را با موتور جستجوگر گوگل جستجو می‌کنند. ظاهرا ما دوست داریم بدانیم وقتی اسممان را در گوگل وارد می‌کنیم و کلید اینتر را می‌زنیم، با چه چیزی روبرو می‌شویم.

به علاوه سی‌ان‌ان گزارشی در مورد بازی دنیای کوچک منتشر کرده که به تازگی بر روی آی‌پد ارائه شده و قابلیت‌های آی‌پد را برای بازی‌های رایانه‌ای به رخ می‌کشد.

اما نیچر اولین عنوان خبری خود را به یک گزارش فضایی اختصاص داده بود. بررسی گازهای اتمسفر سیاره نپتون، همسایه نه چندان نزدیک ما در منظومه شمسی، حاکی از وجود حجم فراوانی از مونوکسید کربن در جو این سیاره است. دانشمندان بر این باورند که این یافته نشانگر آن است که حدود دو قرن پیش،‌ یک دنباله‌دار یخ‌زده با این سیاره برخورد کرده است.

حالا که به خبرهای منظومه شمسی رسیدیم،‌ سری هم به گزارش ساینس‌دیلی در مورد سیاره مریخ بزنیم. دانشمندان موفق شده‌اند بعد از 40 سال معمای کلاهک یخی قطب شمال این سیاره را حل کنند. ظاهرا در سیاره مریخ، بر خلاف زمین، ورقه‌های یخی بزرگ از جریان یخ‌ها تشکیل نمی‌شوند،‌ بلکه نیروهای دیگری‌ آن‌ها را شکل می‌دهند. قطب شمال یخی مریخ، مجموعه‌ای از لایه‌های یخ و غبار با عمق سه کیلومتر است.

راستی، درآمدتان را با اطرافیان خود مقایسه نکنید، حتی با خانواده و دوستان نزدیکتان، البته اگر دوست ندارید که افسرده بشوید. بی‌بی‌سی و سای‌سنترال دیروز نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد مقایسه درآمد با اطرافیان،‌ یکی از مهم‌ترین عوامل احساس افسردگی در بین افراد است.

حتما آتشفشان ایسلند را به خاطر دارید، بله همان آتشفشانی که همین چند وقت پیش، با ابرهای خاکسترش اروپا را فلج کرده بود. ساینس‌دیلی در عناوین اول خود به این آتشفشان پرداخته و نوشته که دانشمندان در خاکستر حاصل از آن، بار الکتریکی عمده‌ای کشف کرده‌اند که می‌تواند خودش را شارژ کند.

ساینس‌دیلی همچنین در یکی دیگر از عناوین اول دیروز خود، گزارشی از لگوهای نوری در ابعاد نانو منتشر کرد. در این گزارش آمده که شیمیدانان در پی رسیدن به ذراتی با روکش‌هایی به ضخامت تنها چند نانومتر هستند که بتوانند در خود، نور ذخیره کنند و البته نورانی هم بشوند. فعلا دانشمندان در حال لگوبازی با این ذرات هستند تا به ساختاری که می‌خواهند برسند.

سای‌سنترال، در خبرهای دیروز خود، ذکر کرده که ارتباط خوب کودکان با والدینشان، بر روابط عاطفی آن‌ها در بزرگسالی تاثیر جدی خواهد گذاشت، خصوصا تمرکز مقاله سای‌سنترال بر روابط عاشقانه دوران بزرگسالی است.

در پایان هم یک خبر خوب برای کسانی داریم که اضافه وزن دارند. یکی از نگرانی‌های عمده افرادی که وزنشان بیشتر از میزان عادی است، این است که در آینده به انواع و اقسام بیماری‌های مختلفی که در تبلیغ لاغری ذکر می‌شوند، دچار نشوند. هلث‌دیلی در گزارش دیروز خود به نقل از جمعی از محققین و پزشکان نوشته است که در مجموع، افرادی که در دهه‌های سوم و چهارم زندگی خود اضافه وزن دارند، در میان‌سالی از نظر ابتلا به بیماری‌ها، با افرادی که وزن عادی دارند، تفاوت معناداری ندارند.