اعتماد نوشت: قالیباف در پوستری که اخیرا در اینستاگرام خود منتشر کرده وعده انقلاب اقتصادی با ٤ محور، ایجاد ٥ میلیون شغل، تغییر نظام مالیاتی به نفع ٩٦ درصد مردم، افزایش دو و نیم برابری درآمد کشور و برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد داده است.

هرچهار وعده از نگاه اقتصاددانان پوپوليستي است. چه آنكه همه مي‌دانند ظرف اقتصاد ايران با درآمدهاي نفتي كه محدود است و قيمت‌هايي جهاني كه نوسان دارد، قابل اجرا نيست.

جزييات برنامه مدون و دقيق او براي حل فوري مشكل اقشار كم درآمد مشخص نيست. بايد منتظر ماند تا در روزهاي بعد اين برنامه‌ها را رونمايي كند. ترديدي نيست كه ايجاد پنج ميليون شغل در كشور يعني رساندن نرخ بيكاري به كمترين ميزان در طي يك قرن گذشته و در صورتي‌كه قاليباف چنين راهكاري داشته باشد، نيازي نيست حتي به رياست‌جمهوري برسد، در همان شهرداري مي‌توانست نمونه آنها را به مردم نشان دهد.

اقتصاددانان مي‌گويند، ايجاد شغل در كشور به اين راحتي نيست، بلكه نيازمند سرمايه‌گذاري جدي در بخش‌هاي مولد دارد و قاليباف هيچ صحبتي در رابطه با چگونگي آن نكرده است.

وعده ديگر او يعني افزايش دو نيم برابري درآمد كشور در همان دسته‌بندي جاي مي‌گيرد، صورت مساله روشن است: با كدام منابع؟ تغيير نظام مالياتي به نفع ٩٦ درصد مردم، وعده مبهمي است كه مشخص نيست برچه مبنايي مطرح شده، چه آنكه اگر هدف از استقرار دموكراسي اداره كشور با درآمد مردم باشد، اتفاقا درآمدهاي مالياتي بايد تشويق شوند. ماليات ركني از اقتصاد است و تمام اقتصادهاي پيشرفته بر ماليات حساب ويژه باز كرده‌اند. اگر منظور محمدباقر قاليباف كاهش ماليات‌هاست، كشور را مي‌خواهد با چه درآمدي اداره كند؟ اگر احياي درآمدهاي مالياتي است كه باز هم مبناي آن روشن نيست. اقتصادي كه گرفتار ركود عميق باقيمانده از گذشته است، نيازمند جذب سرمايه خارجي و دميدن نيروي تازه است تا چرخي از صنعت بچرخد و شغلي ايجاد شود تا به دنبال آن ماليات‌هاي تازه به اقتصاد جاني دوباره ببخشد.

تغيير نظام مالياتي به سود ٩٦درصد مردم هم سوال برانگيز است، اولا عدد ٩٦درصد نشانگر چيست؟ يعني در ايران ٤درصد جمعيت ثروتمندان بزرگ هستند و مابقي اقشار پاييني؟ اگر چنين است، رقم فوق از چه راهي و بر چه اساسي به دست آمده است؟ همچنين منظور از تغيير نظام مالياتي به سود ٩٦ درصد مردم به معناي آن است كه از ثروتمندان يارانه بيشتري دريافت مي‌شود و از فقرا كمتر، با اين همه نظام آماري و بانك اطلاعاتي كشور به اندازه‌اي دچار مشكل است كه شناسايي اين افراد هميشه با مشكل مواجه بوده است. اگر قاليباف قصد دارد از بخش‌هاي نامولد و سرمايه‌داران مولد ماليات بيشتري بگيرد، چنين كاري را به اتكا به كدام اطلاعات انجام خواهد داد؟ او بايد بداند كه بسياري، به ويژه دولت فعلي بارها در اين رابطه تلاش كرد و موفق نشد و اين وعده را شعاري كرده است.

27302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =