جلوگیری از ریزگرد با تثبیت شن‌های روان در سرخه/ کاشت تاغ در ۵ هزارهکتار بیابان سرخه در آینده

علی محمد مویدی زاده فرماندار شهرستان سرخه با اشاره به اینکه تا‌کنون پروژه های بسیار‌مطلوبی در زمینه مدیریت مناطق بیابانی در این شهرستان صورت گرفته است گفت: تثبیت شن های روان یکی از راههای جلوگیری از ایجاد ریز‌گردهاست.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین مویدی زاده با بیان این نکته که شن های روان به زیرساخت ها از نظیر ریل ها،قنات ها،زمین های کشاورزی آسیب خواهد رساند بر گسترش و همچنین توسعه‌ پروژه های منابع طبیعی در این شهرستان تاکید کرد.

فرماندار شهرستان سرخه افزود درختان تاغ به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر باد و طوفان های شدید و همچنین حرارت بالای بیابانی و عدم نیاز به آب،در تثبیت شن های روان و جلوگیری از ریزگردها بسیار موثر خواهند بود.

وی همچنین گفت:طرح مدیریت مناطق بیابانی و تثبیت شن های روان شهرستان سرخه در راستای جلوگیری از ایجاد ریزگردها و همچنین مشکلات زیست محیطی به مساحت ۱۵ هزار هکتار در سال های گذشته برنامه ریزی و تدوین شده که تا کنون ۱۰ هزار هکتار آن به ثمر نشسته است.

مویدی زاده تصریح کرد: تثبیت شن های روان و بیابان زدایی علاوه بر اینکه از مشکلات زیست محیطی و ایجاد ریز گردها جلوگیری می ‌کند در راستای ایجاد مناظر طبیعی،پارک های جنگلی و منطقه گردشگری جهت جذب توریست و همچنین سرمایه گذاران اقتصادی بسیار تاثیر گذار بوده که در همین راستا در صورت تامین اعتبارات لازم و برنامه ریزی های مدون کاشت نهال تاغ در ۵ هزار هکتار باقیمانده نیز طی چند سال آینده انجام خواهد شد

حمید رضا همتی ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان سرخه در این بازدید ضمن بیان اینکه پروژه های ملی و استانی بسیار مطلوبی در سطح شهرستان سرخه به ثمر نشسته است گفت:پروژه کاشت نهال تاغ در 10 هزار هکتار از بیایان های صوفی آباد،طرح مدیریت هرز آب،طرح کاشت نهال تاغ در روستای عبدالله آباد،دهکده نمونه آبی اسد آباد نمونه ای از پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح این شهرستان می باشد.

همتی در ادامه بیان داشت در سال گذشته پروژه های کپه کاری باریجه نیز در 1هزار و 250 هکتار از اراضی شهرستان با هدف اقتصاد مقاومتی،ایجاد اشتغال،ارز آوری و حمایت از بخش کشاورزی کلید خورد که اکنون شاهد رویش باریجه و به بار نشستن آن می باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که می توان با استفاده از این گیاه و بهره برداری مطلوب از آن به اقتصاد و تولید ملی نیز کمک شایانی کرد، افزود: اهمیت اصلی مصرف صنعتی باریجه استفاده از این گیاه معطر در صنایع عطر و ادکلن سازی است که کشور فرانسه از مشتریان اصلی بازار باریجه ایران است که با تلاش مسئولان و جذب سرمایه گذار می توان به صادرات این محصول به بازارهای بین المللی اندیشید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 655968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =