میرکریمی: جیبِ علمی مهمانان خارجی را خالی می‌کنیم!

رضا میرکریمی تاکید کرد تنها هزینه‌های سفر و اقامت خریداران آثار سینمایی توسط سی‌و‌پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر تامین شده است و فروشندگان جهانی با هزینه خود به تهران می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شامگاه پنجشنبه 31 فروردین، سیدرضا میرکریمی، دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر مهمان حمیدرضا مدقق، مجری برنامه زنده «شهر فرنگ» در شبکه خبر شد.

رضا میرکریمی در ابتدا در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید همیشگی او بر این که بخشی از کارکرد هر جشنواره‌ای تامین منافع ملی است، جشنواره جهانی فیلم فجر کدام منفعت ملی ما را برآورده می‌کند گفت: «براساس تجربه شخصی‌ام هیچ رویداد بین‌المللی فرهنگی‌ای ندیده‌ام که در گام نخست در فکر تامین منافع ملی خود نباشد. در خصوص جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در مرحله اول می‌توان از اهداف سینمایی نام برد از جمله؛ ایجاد راه‌هایی برای تعامل مستقیم سینمای ایران با سینمای جهان در مسیر تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و آشنا شدن سینماگران منطقه با رموز سینمای ما که در بین سینمای کشورهای منطقه، قابل اعتنا و آبرومند است. مرحله بعد، اهداف فرهنگی است. ارتباطات سینمایی می‌تواند به علقه‌های فرهنگی میان مردم کشورهای مختلف دامن بزند و تصاویر ذهنی غلطی را که از ایران در ذهن برخی مردم جهان وجود دارد بشکند. چیزی که منجر به شکل گیری یک دیپلماسی عمومی در ذیل دیپلماسی فرهنگی می‌شود و با حرکتی ایجابی و قدرتمند از پیشروی کسانی که می‌خواهند منزوی‌مان کنند و گوشه رینگ بیندازنمان جلوگیری می کند.»

 جشنواره فجر با 35 سال سن هنوز به جایگاه واقعی‌اش نرسیده است

این فیلمساز که سابقه دبیری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را هم در کارنامه دارد، در مورد تغییرات دوره فعلی نسبت به دوره قبل توضیح داد: «این سی و پنجمین دوره جشنواره ماست، 35 سال عمری قابل اعتنا برای رویدادهای فرهنگی و هنری است اما تغییرات مدیریتی و تغییر موسمی سیاست‌ها مانع از آن شده است که جشنواره‌مان با وجود سن بالایش در جایگاه واقعی خود باشد.»

او در همین مورد ادامه داد: «داشتن دبیرخانه‌ای ثابت جزو آرزوهای تمام جشنواره‌های ریز و درشت کشورمان است چون معمولا سه، چهار ماه مانده به شروع جشنواره ها این ستادها هستند که کارشان را شروع می کنند ولی ما دقیقا از اردیبهشت 95 کار در دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر را شروع کردیم.»

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران در مورد اصلی‌ترین کاری که از اردیبهشت 95 در دبیرخانه دور فعلی جشنواره کلید خورد گفت: «سیاست ما، فیلم‌یابی در طول سال بود. به این فکر کردیم که آیا تمرکزمان را بر پنج، شش فستیوال مهم و معتبر دنیا بگذاریم یا صرفا پیرو آن‌ها نباشیم و سلیقه و ذائقه خودمان را هم در انتخاب هایمان دخالت دهیم... ما دو ماه زودتر از موعدی که برای خودمان مشخص کرده بودیم، فیلم‌هایمان قطعی شد و جدول‌مان را بستیم. در صورتی که سال گذشته این کار را در دقیقه 90 انجام دادیم. وقتی شما دقیقه نودی هستید، نمی‌توانید از سازندگان فیلم‌های خارجی دعوت کنید که در فستیوالتان حضور داشته باشند چون آن‌ها دقیقه نودی نیستند.»

پرسش بعدی مدقق در خصوص تورم و تراکم جشنواره ها و لزوم یا عدم لزوم این تراکم بود و میرکریمی جواب داد: «اگر جشنواره ها دستِ پیکره فرهنگی باشند، به شرط این که سایر اجزای این پیکره نیز سر جای خود باشد و به درستی کار کند، مشکلی پیش نمی‌آید. کشورهای پیشرفته جشنواره هایشان را بسیار کم تکلف‌تر و کم هزینه‌تر از ما برگزار می‌کنند ما نیز باید تلاش کنیم به همین سمت برویم. مسلما در مورد جشنواره‌ای که دولتی است و بازخواستی هم در انتظارش نیست که فلان مبلغ را کجا هزینه کرده است شائبه هایی ایجاد می‌شود.»

پول صرفه‌جویی‌ها کجا خرج شد؟

میرکریمی در مورد حاصل صرفه جویی‌های اقتصادی در جشنواره سال گذشته توضیح داد: «ما سال گذشته با کاستن از هزینه هتل‌ها و پذیرایی‌های پرخرج، رویدادی را رقم زدیم به نام دارالفنون که میزبان 110 جوان زیر 26، 27 سال بود که سابقه ساخت حداقل یک فیلم کوتاه را در کارنامه داشتند. جوانانی از کشورهای منطقه و استان های مختلف ایران. آن‌ها هم آثار حاضر در جشنواره را دیدند و هم ما از اساتیدی که میزبانشان بودیم، درخواست کردیم برایشان ورکشاپ بگذارند.»

کارگردان «به همین سادگی» در مورد تاثیر رویداد دارالفنون بر جوانان سینماگر منطقه گفت: «استعدادهای جوانی که اولین برخورد جدی و علمی‌شان با اصول سینما در کشور ما صورت می‌گیرد، می‌توانند آماده پذیرش هنجارها، دیدگاه‌ها و ذائقه های اخلاقی‌مان شوند.»

مدقق به درگیر شدن خود اهالی سینما در روند برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره و از آن به عنوان الگوی مناسبی برای سایر جشنواره ها یاد کرد و میرکریمی در واکنش جواب داد: «هم مدیر پیشین سازمان سینمایی و هم مدیر فعلی آن از این که اهالی سینما خود تا حد امکان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر را بر عهده بگیرند، استقبال کردند و می کنند. من پیش از شروع جشنواره در جمعی دوستانه با سرشاخه های سینمای ایران جلسه ای در خانه سینما تشکیل دادم و به آن ها گزارش کار دادم و این که چه کرده ام و چه می خواهم بکنم را برایشان شرح دادم. کاری که تاکنون از سوی هیچ دبیری انجام نشده بود.»

او با اشاره به مواردی از این مشارکت عمومی در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: «ما سابقه کار داوطلبانه در امور مذهبی و اجتماعی را داریم اما فعالیت داوطلبانه معمولا در امور فرهنگی نادیده گرفته می‌شود. ما از ماه‌ها قبل در دانشگاه ها اطلاعیه هایی منتشر و از دانشجویان علاقه‌مند به سینما و مسلط به چند زبان دعوت کردیم تا به عنوان مترجم مهمانان خارجی جشنواره را همراهی کنند. 150 نفر بعد از دیدن آموزش‌های لازم قرار است پذیرای 350 مهمان خارجی باشند و به عنوان مترجم و راهنما همراهی‌شان کنند. این گونه است که می‌توان کاری را از حالت اداری و دولتی خارج و به حرکتی همراه با عشق و علاقه تبدیلش کرد.»

تفاوت میزبانی از فروشندگان و خریداران

کریمی در ادامه در مورد این‌که نحوه برخورد جشنواره با خریداران و فروشندگان آثار سینمایی متفاوت است گفت: «فروشندگان آثار سینمایی خودشان هزینه های سفر خود و اقامتشان در ایران را می‌پردازند، سال گذشته 70 نفر از آن ها به ایران سفر کردند و امسال بالای 100 نفر. ما صرفا هزینه سفر و اقامت کسانی که به عنوان خریدار آثار سینمایی به جشنواره می‌آیند را تامین می‌کنیم.»

کارگردان «یه حبه قند» در مورد امکان یا عدم امکان شکل گیری زمینه ای برای خلق تولیدات مشترک در سینمای ایران هم توضیح داد: «هزینه هایی که در سطح جهان برای ساخت فیلم صرف می شود قابل قیاس با هزینه هایی که ما انجام می دهیم نیست. بنابراین می‌توانیم به جای آن بر روی مواردی همچون لوکیشین‌ها و جغرافیای خاص مان مانور دهیم و این ها می‌توانند آورده‌های ما به جای سرمایه باشند.»

مدقق به نقدی اشاره کرد که سال گذشته با تیتر «فهرست سوت و کور» در مورد جشنواره جهانی فیلم فجر در یکی از پایگاه های سینمایی منتشر شده بود. او از میرکریمی پرسید چنین نقدی را وارد می‌داند یا خیر که در پاسخ شنید: «رویکرد ما این نیست کسانی را روی فرش قرمز بیاوریم که مردم به دنبال عکس گرفتن با آن‌ها باشند بلکه رویکردمان علمی و دانشگاهی است. ما وقتی الکساندر سوکوروف، کارگردان بزرگ روس را در جشنواره داریم یا اندرو لو را از هنگ کنگ؛ کارگردانی از سینمای صنعتی که متاسفانه با آن بیگانه‌ایم، نمی‌توانیم از سوت و کور بودن بگوییم. در شرایط دشواری که خودتان هم از آن بی اطلاع نیستید و از جمله مصادیقش می‌توان به تصمیمات ترامپ یا قانونی که افراد را ناچار می‌کرد به ایران سفر نکنند اشاره کرد ما از 66 کشور جهان مهمان داریم و از کشورهای عربی هم که قوانین سختیگرانه‌ای را برای سفر به ایران بر شهروندان خود اعمال می‌کنند، میزبان 30 نفر خواهیم بود.»

معادله بودجه جشنواره جهانی فیلم 

میرکریمی در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم کاری کنیم و به جایی برسیم که اگر کسی به جشنواره‌مان نیامد احساس کند چیزی را از دست داده است. ما برای مهمانان خارجی‌مان برنامه‌ریزی دقیقی داریم و برنامه هایی فردی برای هر کدام نوشته ایم از جمله این که جلسات جمعی شان، جلساتشان در دانشگاه، تور تهرانگردی‌شان و... چگونه و چه زمانی برگزار می‌شود. در واقع آن‌ها زمانی برای هدر دادن ندارند و ما ضمن این که (به شوخی) جیب علمی‌شان را خالی می‌کنیم، خاطره ای خوب از تهران هم برایشان می‌سازیم.»‌

مدقق آخرین سوال خود را به پرس‌‌و‌جو از میزان بودجه جشنواره اختصاص داد که میرکریمی در توضیح آن گفت:‌ »در اساسنامه وزارت ارشاد، ردیف بودجه ای برای جشنواره فیلم فجر تعریف شده که معادل 12 یا 13 میلیارد است. حالا شما این عدد را بین دو جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر تقسیم کنید، جلوی آن یک مساوی بگذارید و بنویسید به علاوه 35 مهمان خارجیِ جشنواره جهانی فیلم فجر.»

سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از اول تا هشتم اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

57242         

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =