۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۸

لوئیز بورژوا هنرمند آمریکایی/ فرانسوی‌تبار که دیرهنگام به شهرت رسید در 98 سالگی در نیویورک درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، مدیر برنامه‌های بورژوا اعلام کرد او دو روز پس یک حمله قلبی روز دوشنبه در مرکزی پزشکی فوت کرد.

لوئیز بورژوا با مواد گوناگون از جمله چوب، فولاد و سنگ مجسمه می‌ساخت و موضوع مجسمه‌ها، طراحی‌ها و چاپ‌های انتزاعی او تولد و مرگ، نیاز به طبیعت و سرپناه در دنیای ترسناک بود.

او سال 1984 در گفت‌و‌گو با واشینگتن پست، گفته بود: «واقعا دوست دارم مردم را نگران کنم و آنها را به فکر کردن وادارم.»

یکی از مشهورترین مجسمه‌های بورژوا، مجسمه 10 متری عنکبوتی از جنس برنز و فولاد است به نام «مامان» که از سال 2005 در محوطه ورودی گالری ملی کانادا نگهداری می‌شود.

لوییز بورژوا

مجسمه «مامان» اثر لوئیز بورژوا 

بورژوا سال 1911 در پاریس به دنیا آمد و در دانشگاه سوربن در رشته ریاضیات تحصیل کرد. او سپس در لوور و دانشگاه هنرهای زیبا رشته هنر را دنبال کرد. بورژوا سال 1938 به همراه همسرش رابرت گلدواتر که مورخ هنری بود به نیویورک نقل مکان کرد. او در آمریکا تحصیلاتش را ادامه داد و حرفه هنری‌اش را آغاز کرد.

آثار هنری بورژوا تا اوایل دهه 1980 چندان مشهور نبودند تا اینکه موزه هنر مدرن شهر نیویورک نمایشگاه مرور آثار او را برگزار کرد.

در سال 2007 تا 2008 نمایشگاه مرور آثار او از سال 1940 به بعد در گالری تیت مدرن شهر لندن، مرکز ژرژ پمپیدو شهر پاریس و موزه سولومون آر. گاگنهایم شهر نیویورک برگزار شد.

بورژوا سال 2009 به عنوان یکی از افراد تالار ملی مشاهیر زن آمریکا شناخته شد. این هنرمند پرکار ساخت آخرین اثرش را یک هفته پیش از مرگ به پایان رساند.

سی‌بی‌سی نیوز / 31 مه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =