۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵

محسن رنانی

محسن رنانی:" بررسی بخش غیر رسمی قابل ارتقاء در ایران" عنوان پزوهشی است که در دانشگاه اصفهان با همکاری 6 تن از کارشناسان اقتصادی انجام شد. در این تحقیق سهم بخش غیر رسمی در اشتغال کشور و همچنین ساختار اشتغال در این بخش بر اساس ویژگی های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی نتایج عمده حاصل را می توان به صورت زیر جمع بندی کرد:

تصویر کلی بخش غیر رسمی

در کلیه بخش های اقتصادی، بخش اعظم شاغلان غیر رسمی (نزدیک به 90 درصد) دارای تحصیلات کمتر از دیپلم هستند.  بخش اعظم شاغلان در بخش رسمی را شهرنشینان تشکیل داده اند در حالی که بخش اعظم شاغلین در بخش غیر رسمی را روستائیان تشکیل می دهند.  برای زنان، روستائیان و افراد بی سواد یا پایین تر از دیپلم، اشتغال در بخش رسمی بسیار سخت و با موانع بیشتری روبه روست.  به ترتیب جمعیت زیر 15 سال ، شاغلین بی سواد، جمعیت بالای 65 سال و زنان بی همسر، از جمله مهمترین ویژگی هایی است که دارندگان آن، بیشترین زمینه و احتمال برای اشتغال در بخش غیر رسمی را دارند. سطح سرمایه انسانی در بخش غیر رسمی که در مقایسه با بخش رسمی، بسیار پایین است.

تصویر بخش غیر رسمی به تفکیک انواع فعالیت

زمینه فعالیت های غیر رسمی در بخش کشاورزی بیش از سایر بخش ها فراهم است. برخلاف تصور رایج، در میان بخش های غیر کشاورزی، بخش خدمات دارای کمترین درصد و بخش صنعت دارای بیشترین درصد شاغلان غیر رسمی است. اکثریت شاغلان غیر رسمی همه بخش های اقتصادی پایین تر از دیپلم هستند . بنابراین سرمایه انسانی در فعالیت های غیر رسمی همه بخش های اقتصاد پایین است اما در بخش کشاورزی شدیدتر است. ساختار بخش غیر رسمی در فعالیت های کشاورزی کشور را روستاییان، مردان و افراد با تحصیلات دیپلم به پایین شکل می دهند. در بخش غیر رسمی خدمات سهم شاغلین دیپلم و بالاتر، در مقایسه با سایر بخش ها بیشتر است. در بخش غیر رسمی صنعت، بخش اعظم شاغلین را زنان تشکیل می دهند. بخش اعظم شاغلان غیر رسمی روستایی در بخش کشاورزی شاغل هستند اما در شاغلان غیر رسمی شهری تقریباً به صورت متناسب بین بخش های مختلف توزیع شده اند.

تصویر بخش غیر رسمی به تفکیک وضع شغلی

کارکنان مستقل نسبت به سایر وضعیت های شغلی (کارفرمایان و مزد  و حقوق بگیران) بیشتر مستعد فعالیت در بخش غیر رسمی هستند. بخش اعظم شاغلین غیر رسمی زیر 15 سال یا در حال تحصیل به خاطر شرایط ویژه ای که داشته اند به صورت کارکن فامیلی (بدون مزد و حقوق ) فعالیت می کنند . بخش اعظم شاغلین غیر رسمی بالای 65 سال به صورت کارکن مستقل فعالیت می کنند. اکثریت قاطع شاغلین غیر رسمی بخش ساختمان، به صورت مزد و حقوق بگیر، و اکثریت قاطع شاغلین غیر رسمی بخش خدمات به صورت کارکن مستقل به فعالیت اشتغال دارند. ساختار بخش غیر رسمی کشور را افراد در دامنه سنی 65-15 سال با تحصیلات کمتر از دیپلم و در قالب وضع شغلی کارکن مستقل تشکیل می دهند.

*دکترای اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سينا IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام - اگر ابتدا يك تعريفي از بخش رسمي و غير رسمي ارائه مي شد خيلي بهتر بود . ممنون