رضارضایی: آمریکا پیش نویس قطعنامه محکومیت حمله اسرائیل به ناوگان آزادی را وتو کرد اما منابع خبری در آمریکا گزارش داده‌اند که باراک اوباما به شدت از این اقدام اسرائیل خشمگین شده و در یک مکالمه تلفنی کوتاه مراتب ناراحتی خود را به نتانیاهو ابراز کرده است.

 از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اگرچه می‌داند، کاخ سفید هزینه‌های خودسری و اقدامات ضدبشری او در خاور میانه را پرداخت خواهد کرد اما اینقدر شعور دارد که بفهمد شرایط مناسبی برای سفر به واشنگتن نیست چرا که اقدام ارتش او در حمله به ناوگان آزادی همه تلاش‌های عوام فریبانه اوباما در خاورمیانه را نقش برآب کرده است.

راستگرای افراطی اسرائیل که رهبری حزب لیکود را برعهده دارد پس از آنکه در کانادا با موجی از اعتراضات مردمی مواجه شد اعلام کرد که دیدارش با باراک اوباما را به وقت مناسب‌تری موکول می‌کند و راهی تل آویو شد. در همین حال وتوی بیانیه سازمان ملل در محکومیت اسرائیل توسط آمریکا نشان داد که آسودگی خیال نتانیاهو از بابت حامی بزرگ خود، چندان بی‌دلیل نیست.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد اوباما علت اتخاذ تصمیم نتانیاهو برای لغو برنامه سفر به آمریکا را درک می‌کند و انها در اولین فرصت برای دیدار و ملاقات با هم برنامه‌ریزی خواهند کرد.

اما هزینه‌ای که آمریکا برای گستاخی‌های فرزند نامشروع خود و انگلیس در خاورمیانه می‌پردازد این بار بسیار بیشتر از حد معمول خواهد بود چرا که تمامی زمینه سازی‌های اوباما از زمان روی کار آمدنش در کاخ سفید برای نزدیکی به مسلمانان را نقش برآب خواهد کر.

آنچه به چشم تیزبین جهانیان خواهد آمد این است که اسرائیل همگان را با رفتار خشن و ضد انسانی خود مبهوت کرده و جا برای کوچکترین تردیدی در ماهیت تروریستی خود باقی نگذاشته است، اما آمریکایی‌ها باز هم حاضر به دست کشیدن از حمایت‌های همه جانبه از این رژیم نیستند و به طور نمونه وتوی پیش نویس قطعنامه محکومیت این اقدام اسرائیل در سازمان ملل از سوی واشنگتن نشان از دروغین بودن ادعاهای اوباما در مواجه با مسلمانان دارد.

تنها چند روز از راهبرد سیاسی جدید اوباما که در آن بر دوستی با مسلمانان تکیه شده نگذشته بود که رئیس‌جمهور ایالات متحده، در برابر عمل ضد انسانی کودک چموش خود در خاورمیانه مجبور به نقض غرض شد. زمانیکه راهبرد جدید آمریکا منتشر شد بسیاری از تحلیلگران آن را یک بازی با کلمات ارزیابی کردند و مدعی شدند اگر واقعاً اوباما برنامه‌ای برای نزدیکی به مسلمانان دارد باید این موضوع را در خاورمیانه به نمایش بگذارد. و حالا نمایش اقای اوباما خیلی زود به روی صحنه رفت و تنها کسانی که برای آن کف زدند صهیونیست‌ها بودند.

از سوی دیگر آمریکا به خوبی از این بی‌آبرویی مطلع است. کاخ سفید خوب می‌داند آنچه در پای چموشی‌های فرزند ناخلف خود در سرزمین مقدس قربانی می‌کند حیثیت خود است. همین اشنایی با فاجعه سبب می‌شود که اوباما بیش از پیش به خود بپیچد و رنج ببرد.

او از سویی ادعا می‌کند که نگاهش به جهان اسلام منصفانه و متفاوت از دیگر رؤسای جمهوری آمریکاست و از طرف دیگر وقتی چنین فجایعی از سوی اسرائیل پیش می‌اید خود را موظف به حمایت از آن می‌بیند و می‌داند که این حمایت همه تلاش‌ها و ادعاهای او درباره مسلمانان و صلح خاورمیانه را به ورطه زوال خواهد کشاند.

همین نگاه در اظهارات کارشناسان و تحلیلگران سیاسی آمریکا نیز به خوبی دیده می‌شود. ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز در با اشاره به همین موضوع می‌نویسد: اقدام اسرائیل در حمله به کاروان کشتی‌های کمک به مردم غزه روابط با آمریکا و همچنین تلاش‌ها برای صلح در منطقه را پیچیده کرده است.

 هلن کوپر در ادامه با اشاره به اینکه حمله مرگبار کماندویی اسرائیل به کاروان کشتی‌هایی که تلاش می‌کردند محاصره غزه را در هم بشکنند تلاش‌های باراک اوباما برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه را پیچیده کرده است از بروز تنش جدیدی در روابط آمریکا و اسرائیل خبر می‌دهد که پیش از این نیز بحرانی شده بود.

آنچه سبب شد تا سران آمریکا و اسرائیل بعد از حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک برای مردم غزه به جای دیدار حضوری تلفنی با هم گفت‌وگو کنند در واقع فهم دوطرف از این موضوع بود که زبان همدیگر را نخواهند فهمید. نتانیاهو به اندازه کافی از زمان روی کار آمدنش برای اوباما دردسر درست کرده و حالا بار دیگر مایه آبروریزی او را در خاورمیانه و در برابر افکار عمومی جهان پدید آورده است.

اوباما در این گفت‌وگو تاسف عمیق خود را از این حادثه و کشته شدن برخی افراد ابراز کرده و برلزوم اطلاع سریع از شرایط و عوامل وقوع این حادثه تأکید کرده است.

 هر چند واکنش رسمی دولت آمریکا در قبال این حادثه هنوز اعلام نشده است و آمریکا از آنجا که به شدت متاثر از لابی قوی صهیونیست‌ها ست مجبور به وتوی پیش نویس قطعنامه ضد اسرائیلی سازمان ملل شد اما مقامات آمریکایی در گفت‌وگوهای خصوصی نارضایتی خود را از این اقدام اسرائیل اعلام کرده‌اند و ان را عامل انزوای بیشتر اسرائیل در سطح جهانی دانسته‌اند.

ناراحتی آمریکایی‌ها دقیقا به جا و به مورد است چرا که این اقدام زمانی به وقوع پیوست که آنها برای انجام دادن گفت‌وگوهای غیرمستقیم صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از مدت‌ها پیش تلاش کرده و این تلاش‌ها در حال رسیدن به نتیجه بود. نتانیاهو هم به خوبی از این ناراحتی آمریکا خبر داشت و به همین دلیل ترجیح داد دیداری میان او و اوباما صورت نگیرد.

برخی از تحلیلگران سیاست خارجی معتقدند این حادثه دشواری تلاش‌ها برای متقاعد کردن تشکیلات خودگردان جهت انجام دادن مذاکرات صلح را نشان داد. غزه به دفعات گفت‌وگوهای صلح اسرائیل با فلسطینی‌ها را پیچیده کرده است. مارتین اس ایندایک سفیر سابق آمریکا در اسرائیل نیز اذعان کرده است که این حادثه تاسف بار نشان می‌دهد که محاصره بین‌المللی غزه قابل تداوم نیست.

وی گفت این اقدام به توقف حملات غزه به اسرائیل کمک می‌کند اما اعتبار بین‌المللی اسرائیل را بشدت تخریب می‌کند. وی افزود ما وظیفه داریم برای رهایی اسرائیل از این وضعیت راهی بیابیم. براساس این گزارش؛ دولت اوباما بطور رسمی از محاصره غزه حمایت می‌کند همان موضعی که دولت بوش پیش از این اتخاذ کرده بود اما برخی از مشاوران و دستیاران اوباما در گفت‌وگوهای خصوصی از تشدید وضعیت نامناسب انسانی در منطقه غزه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در شرایطی که آمریکا بطور فزاینده‌ای منافع امنیت ملی خود را در منطقه به ناتوانی اسرائیل و فلسطینی‌ها برای دستیابی به صلح مرتبط می‌کند، تنش‌های روبه رشد درباره کشتار روز دوشنبه می‌توانند اختلافات میان اسرائیل و دولت اوباما را تشدید کنند این در شرایطی است که اوباما و نتانیاهو تلاش می‌کنند اختلافات اخیر خود را رفع کنند. یکی از مقامات آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفته است ما مطمئن نیستیم که این وضع در نهایت به کجا ختم خواهد شد.

درهمین حال یکی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا نیز که به دولت اوباما مشاوره می‌دهد گفته است مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، اگر اوباما بخواهد گفت‌وگوهای صلح را پیش ببرد حمله به کاروان کشتی‌ها نشان می‌دهد که وی ممکن است مسئله محاصره غزه را هم که از سال 2007 به یکی از مسائل دشوار تبدیل شده است مورد توجه قرار دهد.

امتحان بزرگ برای آمریکا

اقدام اسرائیل در حمله به ناوگان آزادی غزه شرایط دشواری را برای کاخ سفید پدید آورده است که ممکن است به یکی از بزرگترین چالش‌های سیاست خارجه باراک اوباما تبدیل شود. حالا اوباما در کنار همه گرفتاری‌های دیگری که در داخل کشور از قبل تغییرات گسترده در بیمه‌های درمانی و اخیراً گسترش لکه نفتی در خلیج مکزیک دارد با یک مشکل بزرگ سیاست خارجه مواجه شده که مانند همیشه سر آن در دامان تل آویو است.

اقدام آمریکا در وتو کردن پیش نویس قطعنامه محکومیت اسرائیل نشان داد که آمریکا بار دیگر رویه گذشته را پیش گرفته است با این تفاوت که اگر در دوران بوش چنین اتفاقی می‌افتاد وی ادعاهای دوستی با مسلمانان را به این شکل که اوباما مطرح کرده نداشت اما حالا، این وتو در زمان رئیس‌جمهوری اتفاق می‌افتد که ادعا می‌کند یکی از اولویت‌های کاری او نزدیکی به مسلمانان و حل و فصل صلح خاورمیانه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۱
    0 0
    1-اسراییل کودک چموش ایالات متحده آمریکا نیست. اسرائیل سرباز وفادار و فدایی و گوش به فرمان ایالات متحده آمریکا است و در جهت تامین منافع ملی ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه برای آمریکا جانفشانی می کند.