واحد مرکزی خبر نوشت:

محققان علوم پزشکی در یونان اعلام کردند استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای در مبتلایان به بیماری قلبی ، به سلامت آنان کمک می کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، بر اساس اعلام دکتر کریستینا کریسوهو و همکارانش در دانشگاه آتن اعلام کردند این الگوی غذایی ، قادر است سلامت را به بیماران قلبی بازگرداند. رژیم مدیترانه ای یک رژیم مشخص و ثابت نیست.

نحوه پخت غذا در کشورهای مدیترانه ای مثل یونان، ایتالیا، اسپانیا، جنوب فرانسه، ترکیه و تونس متفاوت است، ولی به طور کلی غذای روزانه آنها بر اساس : - غلات ( عموماً نان، ماکارونی، برنج و گندم پرک شده ) - میوه تازه و خشک شده - سبزیجات و غلات - روغن زیتون - سیر و دیگر ادویه ها و طعم دهنده های گیاهی - دانه ها - ماهی و سایر غذاهای دریایی اکثر مواد غذایی بصورت تازه خریداری و تهیه می شوند.

مصرف محصولات لبنی تخمیری مثل پنیر و ماست بالاست، ولی شیر و کره به مقدار کمتری مصرف می شود.

مصرف گوشت نیز کم است.

شیرینی جات نیز در مواقع خاصی مصرف می شوند. این برنامه غذایی حاوی مقدار کمی چربی اشباع و چربی غیر اشباع با چند باند مضاعف ( PUFA ) است، زیرا عمده چربی آن از روغن زیتون و دانه های روغنی تامین می شود که عمدتاً حاوی روغن های غیر اشباع با یک باند مضاعف هستند. میزان کم چربی اشباع در رژیم مدیترانه ای، مهمترین نقطه قوت و مثبت آن است.

مضرات مصرف روغن های اشباع برای سلامتی بدن طی تحقیقی که در چند کشور انجام شد، مشخص گردید.

این تحقیق وسیع نشان داد با افزایش مصرف روغن های اشباع ، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی به وضوح افزایش می یابد.

در همین زمان، افرادی که رژیم مدیترانه ای را مصرف کرده بودند، خصوصاً ساکنین جزیزه Crete در یونان، کمترین میزان سکته و بیماری های قلبی را داشتند که دلیل آن مصرف کم چربی اشباع بود، درحالیکه مصرف چربی کل که بیشتر آن را روغن زیتون تشکیل می داد، بالا بود. در این زمان محققان به اهمیت رژیم غذایی پی بردند.

ولی به جای مصرف رژیم مدیترانه ای پر فایده ، مصرف روغن های تجاری غیر اشباع را توصیه کردند که در حقیقت جایگزینی برای چربی های اشباع بود. محققان بار دیگر به بررسی دقیق رژیم مدیترانه ای و روغن زیتون روی آورده اند.

مردم نواحی مدیترانه سالهاست که از مصرف این برنامه غذایی لذت می برند و اکنون این گونه غذاها برای تمام مردم دنیا قابل دسترسی و اجراست و کسب سلامتی حاصل اجرای این برنامه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66514

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =