۰ نفر
۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴

عباس هشی

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا روز جمعه به پائین ترین سطح خود طی 4 سال گذشته رسید.

اتحادیه اروپا که مجموعه ای از چند کشور اروپایی است اقتصاد بزرگی را تشکیل داده است و با مبادلات فراوانی که با اقتصادهای مطرحی همچون چین دارد، به طور کلی حتی از ایالات متحده آمریکا نیز پیشی گرفته است. در نتیجه اکثر کشور ها بخشی از ذخایر ارزی خود را به یورو، واحد پول مشترک اروپا، اختصاص داده اند.

در کشور ما در گذشته تمام ذخایر ارزی به دلار بود و این معضلی بود که با تشکیل سبد ارزی اصلاح شد و ذخایر ارزی کشور به  ارزهای  مختلف دنیا از جمله ین، پوند، یوآن و دلار تبدیل شد.

سبد ارزی، برای کاهش ریسک تشکیل شده است و با پیش بینی میزان نوسانات ارز های مختلف، سهم آنها در این مجموعه ارزی تعیین می شود. قاعدتا ارز هایی که از ثبات بیشتری بهرمندند سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و باقی ذخایر نیز به ارز های در حال رشد تبدیل می شود.

منتها مشکل کشور ما عدم رعایت اعتدال است چه در گذشته و چه حال؛ و همین مسئله منجر به ایجاد معضلات متعدد می شود. درصد اغلام مختلف در سبد ارزی اعلام نمی شود اما گویا بیش از 50 درصد سبد ارزی کشور را یورو تشکیل می دهد. در نتیجه ارزان شدن یورو قطعا اثرات مخربی را بر اقتصاد کشورمان خواهد گذاشت.

در حال حاضر ایران هیچ رابطه ای با آمریکا ندارد. از سوی اروپا هم به طور یکطرفه با تحریم روبرو است. بنابرین قاعدتا باید عمده ذخایر به ارز کشور هایی باشد که با آنها روابط اقتصادی گسترده تری داریم. همانطور که اشاره شد ذخایر ارزی کشور های بسیاری به یورو است و اگر همگی شروع به فروش کنند، قطعا یورو باز هم سقوط خواهد کرد.

در چنین شرایطی بانک مرکزی که مدیریت اقتصادی کشور را بر عهده دارد می بایست تصمیمات حساب شده ای را اتخاذ کند. ما در حوزه اقتصادی کشور اقتدار را از بین برده ایم. وزارت اقتصاد و شورای پول و اعتبار عملا اقتداری نداشته و وسیله ای در دست کمیسیون اقتصادی دولت و سایر نهاد ها هستند. طی دو دهه گذشته نیز شاهد این بوده ایم که تصمیم گیران اقتصادی در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از افراد واجد الشرایط به افراد معمولی تغییر یافته اند. در هر صورت باید امیدوار باشیم که کفایت و درایت لازم لحاظ شده باشد تا کشور با بحران مواجه نشود.

*عضو هیات علمی د انشگاه شهید بهشتی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 66795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =