همزمان با افت 4 درصدی شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته، دولت بار دیگر از آزادسازی قیمت سیمان سخن می گوید،شوکی که از فرط تکرار با بدبینی فعالان بازار مواجه است.


گروه اقتصاد: واگذاری تعداد یک میلیارد و 200 میلیون سهم از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش 1500 میلیارد ریال توسط سازمان خصوصی سازی به شرکت کارگزاری سهام عدالت در روز یکشنبه هفته جاری و واگذاری حدود 624 میلیون سهم از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به ارزش بیش از 905،3 میلیارد ریال از طرف سازمان خصوصی سازی به شرکت تعاونی مسکن کارکنان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درآخرین روز کاری هفته حجم و ارزش معاملات بورس تهران را نسبت به هفته قبل با افزایش روبه رو کرد، به طوری که ارزش معاملات بیش از 1352 درصد و حجم معاملات 98 درصد افزایش یافته است.
به هر روی با احتساب واگذاری درصدی از سهام شرکت پالایش نفت و کشتیرانی در هفته ای که گذشت یک میلیارد و 994 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 763 میلیارد ریال در بورس و اوراق بهادار تهران معامله شد.
با توجه به ادامه صف های فروش سهام اکثر شرکت های بزرگ ، دستور العمل رفع گره معاملاتی مشمول اکثر شرکت های موثر بازار سرمایه می شود و به همین دلیل با قیمت گذاری منفی سهام این گروه با هر میزان سهام معامله شده ، روند نزولی شاخص کل بورس شدید تر می شود.
فردا نیز سهام 12 شرکت چادرملو، آهن گل گهر، ملی مس ، پتروشیمی خارک، سیمان کرمان، سیمان شرق، نورد قطعات فولادی، سیمان هگمتان، کشت و صنعت پیاذر، کاشی اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و پالایشگاه نفت اصفهان که در روزهای گذشته دارای صف فروش بودند، حجم مبنا نخواهند داشت.
بدین ترتیب با توجه به شرایط نامساعد 6 شرکت بزرگ بورس شامل گل گهر، ملی مس ، پتروشیمی خارک، چادرملو، فولاد مبارکه و پالایشگاه نفت اصفهان، انتظار می رود ریزش شاخص کل بورس فردا نیز ادامه داشته باشد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد و شاخص به زیر 9 هزار واحد برسد 5 سال به عقب باز خواهیم گشت.
این هفته در حالی به پایان رسید که 364 واحد و شاخص بورس 1094 واحد افت کرد.
شاخص کل قیمت در آخرین روز هفته به رقم 9248 واحد رسد و شاخص بازده نقدی و قیمت بورس سهام تهران نیز بر روی رقم 37287 واحد ایستاد که نسبت به هفته قبل حدود 4 درصد کاهش یافته است.


سیمان اسیر شایعه
امروز در حالی معاون وزیر بازرگانی از خروج کامل سیمان از سبد حمایتی پس از طی سه مرحله خبر داد که در صورت تحقق این امر، نه تنها بیش از سی شرکت سیمانی حاضر در بورس به سال های رشد و رونق باز می گردنند، بلکه بعید نیست این اتفاق از ریزش چشمگیر شاخص ها جلوگیری کند.

معاون وزیر بازرگانی در گفت و گو با خبرگزاری مهر همچنین از عرضه سیمان در بورس کالا خبر داده و تاکید کرده است: "عرضه نشدن سیمان در بورس به تفاهم صنعت سیمان و بورس بر می گردد، اما وزارت بازرگانی نه تنها مخالفتی در این زمینه ندارد، بلکه به شدت موافق عرضه سیمان در بورس بوده و معتقد است که این امر قطعا در تنظیم بازار سیمان موثر خواهد بود."
وی معتقد است:" اگر سیمان در بورس عرضه شود قطعا با نوسانات کمتری در بازار مواجه خواهد بود همانطور که هم اکنون فولاد با عرضه در بورس این روند را در پیش گرفته است، به هرحال سیمان کاملا از سبد حمایتی خارج شده و و آماده عرضه در بورس است."
اما آیا برای چهارمین بار در سه سال گذشته وعده دولت در آزادسازی سیمان محقق می شود؟ این سوالی است که سهامداران بورس تهران با توجه به تحقق نیافتن وعده های گذشته دولت در این زمینه همچنان بدبینانه به آن پاسخ می دهند و آن را در حال حاضر تا پیش از انجام هر گونه اقدام عملی یک شوک روانی بی پایه به بازار ارزیابی نمی کنند.آن چنان که معاون معدنی وزارت صنایع و معادن اظهارات معاون وزیر بازرگانی را در گفت و گو با خبرگزاری فارس تکذیب کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =