۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶

ایرنا نوشت: آیین بزرگداشت شیخ احمد قمی، میراث مشترک فرهنگی ایران و تایلند و نخستین دعوت کننده به اسلام در این کشور با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بانکوک در دانشگاه «راجابات آیوتایا» این کشور جنوب شرق آسیا برگزار شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در تایلند روز سه شنبه اعلام کرد در این آیین که با حضور محسن محمدی سفیر ایران و  محمدرضا زینلی رایزن فرهنگی ایران در بانکوک برگزار شد، بلندپایه ترین دیپلمات ایران در تایلند ضمن اهدای گل و قرائت فاتحه در آرامگاه شیخ احمد قمی به این میراث مشترک فرهنگی دو کشور ادای احترام کرد.

این مراسم در دانشگاه راجابات آیوتایا با حضور نوادگان شیخ احمد قمی و اعضای بنیاد بوناک، مقامات محلی و روسا و اساتید دانشگاه و علاقه مندان به این مرد بزرگ برگزار شد .

رئیس دانشگاه و مقامات محلی شهر ایوتایا از حضور سفیر ایران در این آیین قدردانی کردند و این حضور را موجب خوشحالی نوادگان شیخ احمد قمی و تمامی دست اندرکاران این مراسم عنوان کردند.

پس از مراسم سفیر کشورمان در بانکوک از اتاق ایران در این دانشگاه بازدید کرد. در حاشیه این آیین نمایشگاه صنایع دستی ایران و نمایشگاه عکس از آثار کشورمان توسط رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک برپا شد.

شیخ احمد قمی، بنیانگذار اسلام در تایلند است. او در سال 922 قمری مصادف با سال 1543 میلادی، در محله ی چهل اختران شهر قم متولد شد. در همان اوان نوجوانی به تحصیل دروس اسلامی مشغول و پس از مدت زمانی کوتاه موفق به گذران این دروس و ملبس به لباس روحانیت شد.

در پایان قرن شانزدهم شیخ احمد قمی در نخستین سال های قرن هفدهم میلادی و پس از انجام سفری پرمخاطره به قصد مهاجرت و اقامت، رهسپار شهر آیوتایا، پایتخت سابق تایلند شد که در آن زمان به نام کشور سیام نامیده می شد.

او در آن زمان حدود 50 سال سن داشت و هوش و ذکاوت بسیاری بهره مند و به چند زبان خارجی مسلط بود. تاریخ نویسان معتقدند که در آن زمان به دلیل حضور وسیع نمایندگان خارجی، فضایی آزاد و مناسب برای فعالیت های تجاری - فرهنگی در پایتخت سیام به وجود آمده بود و دولت به کسانی که درصدد فعالیت های مذهبی بودند، چندان سخت نمی گرفت.

همین وضعیت موجب شد تا شیخ احمد بتواند نوعی فعالیت دوگانه ی تجاری - مذهبی را آغاز کند و به واسطه ازدواج با دختر پادشاه وقت تایلند و انجام خدمات شایان به این کشور، به مقام صدراعظمی نیز رسید و نهاد شیخ الاسلامی را در این کشور تأسیس کرد. از همان زمان، مسلمانان تایلند دارای نهادی شدند که متولی امور آنان بود.

شیخ احمد قمی به واسطه خدمات و اخلاق بسیار والایی که داشت به بالاترین نشان آن دوران که لقب 'انسان بزرگ' بود، دست یافت.
بنیاد شیخ احمد قمی، بنیادی مردم نهاد است که در سال 1979 میلادی توسط جمعی از نوادگان شیخ احمد قمی ـ که در این کشور به خاندان بوناک شناخته می شوند ـ تأسیس شد و در طول مدت فعالیت خود، خدمات شایان توجهی را انجام داده است.

از جمله آثار ماندگار و خدمات شایان توجه این بنیاد، برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ احمد قمی است که هر ساله در سالروز وفات این عالم بزرگ ایرانی برگزار می شود. آرامگاه شیخ احمد قمی در شهر آیوتایای تایلند، محل حضور، توسل و زیارت پیروان تمامی ادیان و آئین ها در این کشور است.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =