۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۴

مدیری که قهرمانی را تیمش در فاصله 3هفته تا پایان بازی‌ها از دست داده بی‌اهمیت از بختی که تیمش داشته مردی را که تیمش را به جنجال کشیده در آغوش می‌فشارد.

این وصف حال امیر واعظ‌آشتیانی مدیرعامل استقلال است که درست در پایان بازی استقلال و سایپا تنها لحظاتی بعد از تهدید مستقیم قلعه‌نویی به شکایت از محمد مایلی‌کهن، سرمربی تیم ملی را در آغوش گرفت و طوری که همه اطرافیانش بشنوند، گفت: «مطمئن باش تا روزی که در استقلال هستم نمی‌گذارم کسی از استقلال علیه تو کاری کند.» این اوج اختلاف است با سرمربی تیمش.

واعظ به مایلی‌کهن که حتی پس از تهدید قلعه‌نویی، استقلال و سرمربی‌اش را متهم کرد که اگر سال قبل قهرمان جام حذفی شده‌اند حتی همین قهرمانی هم نه روی برتری فوتبالی که با زد و بند برایشان به دست آمده است. با این وجود واعظ می‌گوید از حاجی مایلی حمایت می‌کنم؛ «او یک مربی ارزش‌مدار، پاک و از همه مهمتر سرمربی تیم ملی کشورم است.» 

استقلال با تساوی برابر سایپا تقریباً دیگر شانسی برای قهرمانی ندارد. اگرچه امیر قلعه‌نویی معتقد است آنها هنوز به احتمال 30 درصدی روی کاغذ، می‌توانند قهرمان باشند. قلعه‌نویی خود اعتراف می‌کند که این روزها حتی برای نشستن روی نیمکت استقلال هراس دارد. او اعتراف کرد که با اتهام تبانی 3 هفته حتی یک خواب راحت نداشته. قهرمانی در لیگ برای قلعه‌نویی اگرچه حالا دور از دسترس شده اما حیاتی است. او که به شدت با مدیر تیمش اختلاف دارد اگر استقلال را قهرمان نکند، با ناکامی در لیگ قهرمانان آسیا شرایطی سخت روی نیمکت استقلال پیدا می‌کند. قلعه‌نویی که راه به نیمکت ملی هم پیدا نکرد اگر با استقلال قهرمان شود به چهره‌ای اسطوره‌ای برای تماشاگران بدل نمی‌شود. اتفاقی که وقوعش دوباره او را امپراتور مطلق باشگاه می‌کند. واعظ اگر این اتفاق بیفتد چاره‌ای غیر از تمکین با قلعه‌نویی ندارد. او باید مدیری در اختیار سرمربی باشد، این همان نقطه‌ای است که ارتباط گرم ابتدای فصل آقای مدیر را به سرمربی‌اش به بحران کشید. به همین دلیل هم هست که قلعه‌نویی اگرچه برای از دست رفتن قهرمانی خون می‌گرید، واعظ با چهره‌ای خونسرد می‌خندد و می‌گوید: «سال قبل تیم سیزدهم بوده و حالا ما تیم دوم لیگ هستیم پس چیزی را با از دست دادن قهرمانی نباخته‌ایم که نگرانش باشیم.» 

استقلال با شایعه تبانی به چالش کشیده شد. کلید واژه‌ای که لرزه بر اندام سرمربی استقلال انداخت. اما چرا قلعه‌نویی این همه دستپاچه شد. او که بارها اینگونه متهم شده بود چرا باز هم همان اشتباهی را کرد که در اولین فصل حضورش به واسطه آن قهرمانی را از دست داد؟ امیر این پرسش را پاسخ داد. او معتقد بود گروهی از خانواده فوتبال؛ آنها که فکر می‌کرده دوستان قدیمی‌اش هستند با تهمت‌شان سی سال سابقه فوتبالی او را لکه‌دار کرده بودند و به همین دلیل هم او با ترس چشمانش را روی هم می‌گذاشته تا این بحران را سپری کند؛ «استقلال قهرمانی را از دست داد چون من مقصرم. من بودم که قدرت فکر کردن نداشتم. قبلاً هم یک‌بار این جمله را گفتم ولی در این شرایط گیر نکردی که بدانی چرا این اتفاق برایم افتاد.» 

آقای سرمربی محبوب است. او را روی سکوها دوست دارند. او چهره اسطوره‌ای لیدرهاست. این محبوبیت البته بی‌شک ریشه در مناسبات فوتبالی ندارد اما قلعه‌نویی نشان داده در میان همه گزینه‌ها بهترین نتایج را در استقلال می‌گیرد. البته دیگر اتفاقی که باعث می‌شود تا تلاش کنند این مربی در استقلال بماند حواشی ویران‌کننده‌ای است که نبودنش چون خوره‌ای به جان تیم می‌افتد. با این وجود واعظ با امیر مشکل دارد؛ «آقای واعظ، شما با امیر اختلاف دارید چون می‌خواهید مدیریت کنید و امیر یک تمامیت‌خواه است. می‌خواهد همیشه فقط خودش هر کاری را انجام دهد حتی کارهای مدیریتی تیم؟» و در پاسخ به این سؤال واعظ زیرکانه پاسخ می‌دهد: «ببین من الان حرفی از امیر نمی‌زنم. تو درباره مربیانی می‌گویی که می‌خواهند برای مدیر تیم تعیین تکلیف کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک مدیر ضعف داشته باشد، مدیریت وظیفه‌ای دارد و سرمربی وظیفه‌ای دیگر. در چارت مدیریتی من این چیزها تعیین شده است. عین این می‌ماند که الان از من بپرسید چرا فلان بازیکن پنالتی استقلال را می‌زند. این یک مسئله فنی است و من درباره‌اش دخالتی نمی‌کنم. سرمربی تیم من هم باید بداند که باید در امور فنی نظارت داشته باشد و به عکس پرسش شما، من با امیر کوچکترین مشکلی از این بابت ندارم.» 

شما مایلی‌کهن را در آغوش گرفتید و صراحتا گفتید: «اجازه نمی‌دهم کسی از استقلال علیه شما کاری کند»

این گفته مدیر تیم در تناقض با تهدید قلعه‌نویی بود. حرفی که باعث شد مایلی خیلی راحت در برنامه‌ای تلویزیونی قلعه‌نویی را متهم به جوسازی علیه خود کند درحالی که او حتی قهرمانی استقلال در جام حذفی را هم با گفته‌هایش زیر سوال برده بود. واعظ اما چرا چنین جمله‌ای می‌گوید: «ببین این دو بحث جداست. مایلی‌کهن سرمربی تیم ملی است و باید قداست تیم ملی را حفظ کرد. من یک ایرانی هستم و دوست دارم که تیم ملی به جام جهانی برود پس قبل از تیم خودم به تیم ملی فکر می‌کنم.»

اما این مایلی‌کهن بود که با گفته‌هایش در برنامه نود استقلال را به بحران وارد کرد. اتفاقی که استقلال را به گفته قلعه‌نویی از قهرمانی دور کرد؛ «این حرفها واقعیت ندارد. کدام بحران را می‌گویی؟ اگر حالا ما در صدر جدول نیستیم ربطی به شایعه تبانی ندارد. ما بازی را در زمین بازی باختیم. ما از بیرون زمین لطمه نخوردیم، ما رقابت را در بازی فنی به حریف باختیم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۳۰
    0 0
    در اختلاف افکنی استاد هستید.