ایسنا نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از خارج کردن کشورش از توافق آب و هوایی پاریس از داخل و خارج به باد انتقاد گرفته شد.

روزنامه گاردین امروز (جمعه) با مروری بر پیامدهای تصمیم ناامیدکننده دولت آمریکا برای سایر متحدان این توافقنامه و حامیان محیط زیست گزارش کرد: ترامپ مدعی شده که این توافقنامه به ضرر اقتصاد کشور و مردم آمریکا است.

سوریه و نیکاراگوئه نیز تنها اعضای دیگر سازمان ملل هستند که این توافق جهانی را امضا نکرده‌اند هرچند این دو کشور در مقایسه با آمریکا که بعد از چین، دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است حرفی برای گفتن ندارند.

بیش از ۶۰ شهردار آمریکا تعهد خود را نسبت به پذیرش اهداف توافق پاریس اعلام کرده‌اند.باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که سال گذشته میلادی توافق جهانی پاریس را امضا کرد، این تصمیم ترامپ را محکوم کرده است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا معتقد است در حالی که ۱۹۰ کشور جهان از مزایای "شروع آینده‌ای با کاهش تولید کربن" در عرصه اشتغال و صنعت بهره‌مند خواهند شد بی‌تردید آمریکا از این میدان رقابت عقب خواهد ماند و منافع بسیاری را از دست خواهد داد.

ترامپ گفته است که اگر آمریکا بتواند در این پیمان شرایط بهتری داشته باشد، خوشحال می‌شود که دوباره به آن بپیوندد اما سران جهان می‌گویند که این توافق "غیرقابل مذاکره" است.

از سوی دیگر متحدان خارجی آمریکا شامل نزدیکترین‌های آنها از جمله استرالیا بر تعهد خود مبنی بر ماندن بر سر این پیمان تاکید دوباره کرده‌اند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا معتقد است در حالی که ۱۹۰ کشور جهان از مزایای "شروع آینده‌ای با کاهش تولید کربن" در عرصه اشتغال و صنعت بهره‌مند خواهند شد بی‌تردید آمریکا از این میدان رقابت عقب خواهد ماند و منافع بسیاری را از دست خواهد داد.در داخل نیز شهرداران شهرهای مختلف آمریکا شامل پیتزبورگ اعلام کرده‌اند که اگر ترامپ نمی‌خواهد خود را وارد این توافقنامه آب و هوایی کند در عوض آنها خود توافق پاریس را خواهند پذیرفت و در این میان فرمانداران نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن از اجرای "ائتلاف آب و هوایی آمریکا" خبر داده‌اند که ایالت‌های این کشور را در عرصه حمایت از توافقنامه پاریس متحد می‌سازد.

خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی در این باره منتشر کرده که بیش از ۶۰ شهردار آمریکا تعهد خود را نسبت به پذیرش اهداف توافق پاریس اعلام کرده‌اند.

این مقامات آمریکایی به دنبال اعلام تصمیم اخیر ترامپ، تعهد خود را نسبت به اجرای "دستور کار ملی آب و هوایی شهرداران" (MNCAA) اعلام کرده‌اند. این دستور کار که با عنوان دستور کار "شهرداران اقلیمی" نیز خوانده شده شبکه‌ای متشکل از ۸۸ شهردار آمریکاست که نماینده بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی در سراسر این کشور هستند و با یکدیگر در زمینه تقویت تلاش‌های محلی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و نیز حمایت از ایجاد خط مشی‌های فدرال و جهانی در زمینه موضوعات اقلیمی همکاری می‌کنند.

این ائتلاف ملی آمریکا در واکنش به تصمیم ناامیدکننده ترامپ در قبال توافق پاریس روز گذشته (پنجشنبه) بیانیه‌ای را منتشر کرد با این مضمون که توافق پاریس را می‌پذیرد، به آن افتخار می‌کند و به تعهدات خود برای اجرای اهداف آن پایبند می‌ماند.

به گزارش ایسنا، در عین حال تصمیم دولت آمریکا موجب خشم و اعتراض بسیاری از مردم آمریکا و حامیان محیط زیست شده و به تجمع اعتراض‌آمیز روز گذشته آنها در مقابل کاخ سفید منجر شده است.

در این میان "یوها سیپیلا" نخست وزیر فنلاند نیز روز گذشته گفت که کشورهای شمال اروپا از اتحادیه اروپا درخواست خواهند کرد که رهبری جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را برعهده بگیرد و برای این منظور از همکاری سایر کشورها همچون چین بهره‌مند شود.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =