ویژه نامه خبرآنلاین در شهادت مولای متقیان و امام عدالت و انسانیت در جهان

آیا درباره حاکمی پرسیده ای که خودش را از خوردن نان برحذر می داشت، از بیم اینکه در جاهای بسیاری شهروندانی بودند که شکم سیر نبودند، یا از پوشیدن لباس نرم دوری می گزید چون در بین ملت کسانی بودند که لباس زمخت می پوشیدند و از گرد آوردن درهمی پرهیز می کرد چون در بین مردم فقر و نیازمندی وجود داشت؛ و آن گاه برادش را به خاطر بی تحمل رنجی در پی به دست آوردن دیناری از مال مردم بود، مورد مواخذه قرار می داد و یاران و پیروان و والیانش را به خاطر آنکه قرص نانی از سفره ثروتمندی می خوردند، مورد بازخواست قرار می داد. زیرا احتمال داشت که آن قرص نان رشوه باشد؛ و آن ها را تهدید می کرد و می ترساند و به یکی از زمامدارانش پیغام می فرستاد که به خدا سوگند خورده است که اگر وی به مال مردم به مقدار اندک یا زیاد خیانت ورزیده باشد، چنان بر او سخت خواهد گرفت که او را کم بهره ، سنگین بار و ناتوان سازد.

او زمامدار دیگر را با این عبارت های زیبا، کوتاه و گویا مورد خطاب قرار می داد:« به من خبر رسیده است که زمین زیر پایت را لخت کردی و هر چه زیر پایت بود گرفته و خورده ای، اکنون گزارش حسابت را به من بفرست.» و فردی را که به حساب مستضعفان در پی ثروتمند شدن و رشوه گرفتن بود، می گوید: «از خدا پروا کن و اموال آن مردم را به خودشان باز گردان. اگر چنین نکنی و خداوند مرا بر تو مسلط سازد، درباره تو به درگاه الهی عذر خواهم داشت و با این شمشیرم که هر کسی را که با آن زده ام وارد جهنم شده است، تو را خواهم زد.»

نوشتارها و گفتارهایی در خبرآنلاین را به مناسبت شهادت امام شیعیان در زیر مطالعه کنید.

آیا روایت های توطئه خوارج و داستان قطام برای کشتن امام علی(ع) حقیقت دارد؟/ پاسخ سید جعفر شهیدی
مرحوم دکتر سیدجعفر شهیدی در نوشتاری به بررسی روایت ها و کتب تاریخی درباره دلایل به شهادت رسیدن مولای متقیان، امیرالمومنین علی(ع) پرداخته است. وی می نویسد: مجموع روايت‏ هائى كه مورخان نخستين درباره شهادت امير مؤمنان آورده ‏اند، و شيعه و اهل سنت آن را در كتاب هاى خويش نقل كرده ‏اند نشان مى ‏دهد كه على (ع) با توطئه خوارج به شهادت رسيد. اين روايت‏ ها را با اندك اختلاف در كتاب‏ هايى چون تاريخ طبرى، تاريخ يعقوبى، ارشاد مفيد، طبقات ابن سعد، نوشته بلاذرى و واقدى مى ‏توان يافت. و حاصل آن گفته‏ ها اين است كه پس از پايان يافتن جنگ نهروان، دسته‏ اى از خوارج گرد آمدند و بر كشته ‏هاى خود مى‏ گريستند، و آنان را به پارسائى و عبادت وصف مى‏ كردند. آنگاه گفتند اين فتنه‏ ها كه پديد آمد از سه تن برخاسته است: على، عمرو پسر عاص و معاويه. تا اين سه تن زنده‏ اند كار مسلمانان راست نخواهد شد. و سه تن از آن جمع كشتن اين سه تن را به عهده گرفتند.

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید

کجا ‫به علی(ع) ‫احتیاج داریم؟/ تفسیری از دکتر علی‌ شریعتی
دکتر علی شریعتی در کتاب علی و امامت تفسیری از نقش ما و امام علی ارائه داده است . بخش هایی از سخنان دکتر علی شریعتی با عنوان «چه نیازی است به علی؟» است که در پاسخ به لزوم شناختن و آشنایی با سلوک و شخصیت حضرت علی (ع) مطرح شده است.
متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید.

او با آموزه‌های خود در کنار ما زندگی می‌کند/ دست‌نوشته امام موسی صدر درباره امام علی(ع)
امام موسی صدر در دست نوشته‌ای به ویژگی‌های امام علی(ع) پرداخته که ترجمه آن در ابتدای کتاب «انسان آسمان» منتشر شده است.
به گزارش خبرآنلاین متن ترجمه شده این دست نوشته به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام موسی صدر، منتشر شده است که در اینجا می‌خوانید.


13 تصویر از شخصیت امام علی(ع) به روایت یک مسیحی

جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) می گوید: «ای دنیا! چه می شد که همه توان خود را گرد می آوردی و در هر روزگاری «علی» ای با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می کردی!»
جرج جرداق، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مسیحی لبنانی است که پدر و مادرش به حضرت على (ع) بسیار ارادت داشتند و بر سردر خانه خود، سنگى را نصب کرده بودند که روى آن جمله لا فتى الا على، لا سیف الا ذوالفقار حک شده بود. جرج جرداق در وصف حضرت علی(ع) می گوید: "ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را، و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی".
او با نوشتن کتابی درباره امام علی (ع) بین شیعیان شناخته شده است. کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» مشهورترین کتاب اوست که در ۵ جلد با عناوین «علی و حقوق بشر» ، «علی و انقلاب فرانسه» ، «علی و سقراط» ، «علی و دوران زندگانی اش» و «علی و قومیت عربی» به زبان فارسی منتشر شده است.

20 نکته از سخنان جرداق در کتاب «امام علی صدای عدالت انسانی» را در آن به توصیف شخصیت و بزرگی حضرت علی (که درود خدا بر او باد) برای وجدان های بیدار انسانی پرداخته است، اینجا بخوانید.

میراث مکتوب ماندگار امام علی(ع)
دکتر محمد مسجدجامعی در یادداشتی در خبرآنلاین با عنوان « فراتر از زمان» به بررسی میراث مکتوب ماندگار امام علی(ع) پرداخته است. وی می نویسد: بخش مهمی از مکتوبات، خطبه ها و کلمات قصاری که از امام علی بن ابیطالب(ع) به یادگار مانده به دوران کوتاه خلافت حضرتش باز می گردد که قسمتی از این مجموعه را سید رضی با توجه به نکات بلاغی آن، در کتاب نهج البلاغه گردآوره است. و با توجه به نکته اخیر، در بسیاری از موارد گزیده ای از خطبه و یا نامه و کلام امام را انتخاب و نقل کرده است. این میراث بزرگ اسلامی و انسانی از نظر کمیت و کیفیت قابل مقایسه با میراث هیچیک از شخصیتهای دوران نخستین اسلام و حتی پس از آن نیست و اصولا سطح و محتوای این مجموعه نیز قابل مقایسه با درک و آگاهی و فرهنگ عمومی و بلکه فرهنگ نخبگان آن ایام، نمی باشد.
متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

خطبه خواندنی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی درباره امام علی(ع)
روزنامه جمهوری اسلامی یکی از خطبه های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره حضرت علی(ع)را منتشر کرده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: من از مقام منیع این مرد بزرگ، معذرت می‌خواهم که در کشورش و در انقلابش موفق نشده‌ایم آن طور که باید علی بن ابی طالب(ع) را به دنیا معرفی کنیم. این گفتنها و نوشتنها کافی نیست. من خیال می‌کنم که لازم است یک حرکت وسیع، برای شناساندن علی بن ابی طالب(ع) به دنیا آغاز کنیم. فیلمها لازم است، تئاترها لازم است، آثار ادبی منظوم و منثور لازم است و کارهای جدید دیگر؛ تا دنیا بداند ما به دنبال کی هستیم و چه الگویی داریم.
بخشهایی از این خطبه را اینجا می خوانید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 676995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام JP ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    0 0
    واقعا چرا اینقدر ناشناخته