جان باختن ۲ نوجوان به خاطر گرمای شدید/از کجا بفهمید گرمازده شدید

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از جان باختن ۲ نوجوان به خاطر گرمای شدید هوا و تشنگی در شهرستان فنوج واقع در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین،گرمازدگی، بیماری ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض حرارت زیاد، نخوردن مایعات به حد کافی و یا وارد شدن بار اضافی بر سیستم کنترل حرارت بدن است که دیگر بدن قادر به خنک کردن خود نیست.از این رو تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می شود.
گرمازدگی درجات مختلفی دارد و بسته به دمای بدن و میزان اختلالات وابسته به آن می تواند متفاوت باشد. این اختلال به علت از دست رفتن آب و نمک بدن از طریق عرق کردن بیش از حد روی می دهد. 

به عبارت دیگر گرمازدگی عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود چهل درجه سانتی‌گراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایچاد می‌شود. به عبارت دبگر گرمازدگی به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است و تولید گرما در بدن، بعلت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، باعث گرمازدگی می‌شود.

علائم

گرمازدگی در سه سطح خفیف، متوسط و شدید ایجاد می شود که در موارد شدید می تواند منجر به مرگ شود.
در سطح خفیف، این علائم شامل درد در شکم، بازو و ساق است و به علت کمبود آب و املاح به ویژه پتاسیم در اثر تعریق زیاد بوجود می آید و همچنین در سطح متوسط این نشانه ها شامل ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن، احساس تشنگی شدید، سردرد، تهوع، استفراغ و گیجی است.
اگر بعد از یک تعریق و از دست دادن آب شدید از بدن، آب ساده و بدون املاح استفاده شود، احتمال ایجاد این پدیده بیشتر می شود و در صورتی که افزایش دمای بدن به بیش از 40 درجه برسد، سطح سوم این وضعیت یعنی گرمازدگی شدید ایجاد می شود که نشانه های آن بصورت تهوع، تشنج، کاهش سطح هوشیاری و کما است.
حمله گرمایی نیز حالتی است که بر اثر از دست دادن مکانیسم تنظیم گرمایی بدن ایجاد شده و می تواند سبب حالت خواب آلودگی و اغما در فرد بیمار شود .همچنین گاهی سلول های سطحی پوست آسیب دیده وعرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیرپوستی یا به اصطلاح عرق سوز می شود. به صورت کلی این علائم برای گرمازدگی وجود دارد:

افزایش دمای بدن
سردرد
سرگیجه و منگی
حال بد و بی اشتهایی
تشنگی شدید
تپش قلب
تند نفس کشیدن
تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک
انقباضات شدید عضلانی
علائم در همه سنین یکسان است اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند آسیب‌پذیرتر هستند.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کدخدا DE ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    5 0
    خدا رحمت کنه و به بازماندگانشون صبر بده گرمای ایرانشهر و شهرهای اطراف خیلی شدیده، خدا اجز بده به بندگان خدایی که اینجا با زبون روزه تو این آفتابهای گرم برای روزی حلال کارگری میکنن.