سربازان پلاستیکی وارد خونتان می‌شوند تا از شما محافظت کنند/ استادیوم‌های جام جهانی را سه‌بعدی ببینید/مارها ناپدید می‌شوند/دیگر نمی‌توانید تقلب کنید/ گیاهان دارند کوچ می‌کنند/ترکیدن دنباله‌دار حباب‌ها

بهنوش خرم‌روز: اگر بگویم ناسا می‌خواهد تصویر چهره شما را به فضا بفرستد،‌ فکر می‌کنید شوخی است؟ باید بگویم کاملا هم جدی است. بر اساس گزارشی که دیروز وایرد منتشر کرده است، ناسا تصمیم گرفته عکس هر کسی را که تصویر چهره خود را در سایت  بارگزاری کند، در سفر آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.

عکستان را برای ناسا بفرستید تا به فضا برود

البته این کار جدیدی نیست. انگار ناسا هر بار می‌خواهد اثری از انسان‌ها را به فضا بفرستد،‌ مثل فضاپیمای کاسینی که دیسکتی از امضاها را به مدار زحل برد. تلسکوپ کپلر هم مجموعه‌ای نامه‌هایی را که مردم به ای.تی نوشته بودند، به مدار زمین برد. اما این اولین باری است که فراخوان عمومی شده است. فکر می‌کنید ناسا چرا این کار را می‌کند؟

مارها معمولا موجودات اسرارآمیزی تصور می‌شوند. به نظر می‌رسد که این‌بار مارهای روی زمین به طور اسرار‌آمیزی در حال محو شدن هستند. مطالعات جدید نشان می‌دهند که طی سال‌های اخیر، تعداد مارهای روی زمین به دلیلی ناشناخته رو به کاهش گذاشته است. به طوری که برای مثال در یک مطالعه، از 17 گونه، طی ده سال، ‌11 گونه ناپدید شده‌اند. ساینس‌نیوز دیروز با اعلام این خبر، ‌از به هم خوردن اکوسیستم طبیعی با این اوضاع اظهار نگرانی کرده است. هر چه نباشد، ‌مارها بزرگ‌ترین شکارچی موش‌ها و البته مهم‌ترین کنترل‌کننده جمعیت این موجودات بر روی زمین به شمار می‌آیند.

سلول‌های عصبی مغز حسابی دانشمندان و عصب‌شناسان را گیج کرده‌اند. با این که بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که قسمت‌های
مختلف مغز، فعالیت‌های متفاوتی دارند، اما از طرف دیگر،‌ مطالعات بسیاری هم وجود دارند که نشان می‌دهند سلول‌های مغز به طور تخصصی کار نمی‌کنند. برای مثال همین سال گذشته بود که عصب‌شناسان نشان دادند که یک سلول مغز به تنهایی می‌تواند چیزی را به خاطر بسپارد. لایوساینس در گزارش دیروز خود به یافته جدید محققین در این باره پرداخته است؛‌ سلول‌های مغز به تنهایی می‌توانند اشیا را از هم تشخیص بدهند. در حقیقت به نظر می‌رسد سلول‌های مغزی چندین‌کاره هستند و برای یک مسئولیت خاص طراحی نشده‌اند. شاید به همین دلیل مغز با دریایی از سلول‌های ظاهرا مشابهی که دارد،‌ می‌تواند این همه کارهای متنوع را انجام بدهد.

سری هم به دنیای ترکیبی فناوری پزشکی بزنیم که این روزها خبرهای اعجاب‌آور زیادی داشته است. پلاستیک، یکی از موادی است که فکر کنم به تمام ابعاد زندگی انسان‌ها رخنه کرده باشد و تقریبا در همه زمینه‌ها ما از پلاستیک استفاده می‌کنیم، ‌از بسته بندی گرفته تا ساخت خمیردندان. اما هیچ‌وقت فکر می‌کردید سربازهای پلاستیکی وارد خونتان بشوند و با آنتی‌ژن‌ها بجنگند؟ در واقع بر اساس گزارش دیروز پاپ‌ساینس،‌ آنتی‌بادی‌های پلاستیکی که وارد خون می‌شوند، در مبارزه با آنتی‌ژن‌ها خیلی هم خوب و طبیعی عمل می‌کنند. آنتی‌بادی‌های واقعی، پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن برای تشخیص و نابودی مواد تهدید‌آمیز خارجی، ‌مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌سازد. اما خب گاهی هم آنتی‌بادی‌های بدن به نیروی کمکی احتیاج پیدا می‌کنند!

خب به نظر می‌رسد این روزها فناوری به همه ابعاد زندگی انسان‌ها سرک کشیده است و در همه امور به نوعی خودش را جای داده است،‌ حتی در تقلب دانش‌آموزان، ‌نه بهتر است بگویم در جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان. عنوان قبلی دوست‌داشتنی‌تر بود نه؟ پاپ‌ساینس ‌دیروز یکی از عناوین اول خود را به نرم‌افزاری اختصاص داده است که به ضد تقلب مشهور شده است. ظاهرا این نرم‌افزار به حدی کارش را خوب انجام می‌دهد که دانش‌آموزان می‌توانند در منزل امتحان بدهند و خیال مسئولین مدرسه هم کاملا راحت باشد. یک دوربین 360 درجه، تمام اطراف فرد را پوشش می‌دهد تا مبادا از اطراف کمکی به او برسد. همچنین این نرم‌افزار، تمام برنامه‌های رایانه را از اجرا باز می‌دارد، دسترسی به اینترنت را قطع می‌کند و حتی اجازه نمی‌دهد که هیچ فایلی از روی هارد رایانه باز بشود. بدین ترتیب،‌ دانش‌آموز می‌ماند و برگه امتحانی، بدون حتی امیدی به حواس‌پرتی نرم‌افزار!

احتمال خیلی زیادی دارد که شما هم جز آن دسته از افرادی نباشید که می‌توانند برای تماشای بازی‌های جام جهانی به آفریقای جنوبی بروند. تا تماشای بازی‌ها به صورت سه‌بعدی هم که هنوز سه دوره دیگر مانده است،‌ تازه در صورتی که ژاپن بتواند به ادعایش عمل نماید. اما در حال حاضر،‌ یک شانس دیگر هنوز باقی است.

پاپ‌ساینس
دیروز در گزارشی که در این‌باره منتشر کرده است، نوشته که گوگل اعلام کرده  می‌توانید با استفاده از گوگل‌ارث، تمام استادیوم‌هایی که بازی‌ها در آن‌ها برگزار خواهند شد را به صورت سه‌بعدی تماشا کنید. می‌توانید در سایت گیزمودو  این خبر را پیگیری کنید.

و اما اگر می‌خواهید بدانید در حوزه محیط طبیعی زمین چه می‌گذرد، باید بگویم مهم‌ترین خبر حاکی از آن است که پوشش گیاهی زمین به تدریج در حال تغییر و جا‌به‌جایی است و تنها مقصر آن هم تغییرات آب و هوایی زمین است. حالا این که تغییر آب و هوای زمین تقصیر کیست، ‌بماند. بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی دیروز منتشر کرده است، پوشش گیاهی زمین در طی قرن گذشته، از یک طرف به تدریج به سمت دو قطب زمین و ارتفاعات کوه‌ها حرکت کرده است که آب و هوای خنک‌تری دارند و از طرف دیگر،‌ رو به مناطق استوایی‌ آورده است که میزان بارندگی بالاتری دارند.

ترکیدن هر حباب،  تشکیل حلقه‌ای از حباب‌های کوچک‌تر را به دنبال داردتا به حال حباب‌بازی کرده‌اید؟ وقتی حبابی می‌ترکد،‌سراغ حباب بعدی می‌رویم چون فکر می‌کنیم که حباب قبلی از بین رفته است. اما ظاهرا ما اشتباه می‌کنیم. چند نفر از دانشجویان دانشگاه کمبریج در حال بازی با حباب‌ها بوده‌اند که متوجه شدند وقتی یک حباب می‌ترکد، آن‌طور که تصور می‌کردند ناپدید نمی‌شود. در حقیقت همه ما هر روز چنین صحنه‌ای را می‌بینیم، اما تا به حال به این نکته دقت کرده بودید؟ بر اساس گزارشی که لایوساینس دیروز منتشر کرده است، این دانشجویان از ترکیدن حباب‌ها فیلم‌برداری کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که . این ماجرا آن‌قدر تکرار می‌شود تا قطر حباب به اندازه ضخامت غشای مایع اطراف هوای درون حباب برسد. خب در حقیقت این یافته خیلی بیشتر از حباب‌بازی اهمیت دارد چرا که از ساخت شیشه گرفته تا تغییرات آب و هوایی، ما با حباب‌ها سر و کار داریم.