ایسنا نوشت:کنسرسیوم هندی تمایل دارد حداکثر ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه میدان گاز طبیعی بزرگ ایرانی و ساخت زیرساخت برای صادرات گاز از این میدان هزینه کند البته تا زمانی که تهران سود منطقی برای این پروژه را تضمین کند.

 نارندرا کومار ورما، مدیر کل واحد سرمایه‌ گذاری خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند در مصاحبه با بلومبرگ گفت: شرکت Videsh ONGCحداکثر شش میلیارد دلار برای توسعه میدان فرزاد B و صرف باقی آن برای ساخت یک تاسیسات صادرات گاز مایع را پیشنهاد کرده است.

وی در ادامه افزود:کنسرسیوم هندی به دنبال سود حدود ۱۸ درصد است و شرکت‌های هندی تمایل دارند همه گازی که از این پروژه صادر می‌شود را خریداری کنند.

ورما در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: ما بهترین پیشنهادمان را به ایرانی‌ها داده‌ایم و اکنون با آنهاست که با این پیشنهاد موافقت کنند یا خیر. ما به مقامات ایرانی به شکل بسیار واضحی گفته‌ایم که یک سود ابتدایی ضروری است.

هند که چهارمین خریدار بزرگ ال ان جی در جهان است، بدنبال سرمایه‌گذاری در منابع گازی برای تامین تقاضای رو به رشد و تشویق استفاده از سوخت‌های پاک‌تر است.

ایران از تحریم‌هایی که مانع سرمایه‌ گذاری در بخش انرژی این کشور شده بود، خارج شده است و روز گذشته اعلام کرد یک قرارداد رسمی با توتال و شرکت ملی نفت چین برای توسعه سهم خود از پروژه فراساحلی پارس جنوبی امضا می‌کند.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران ماه گذشته اظهار کرده بود: مذاکرات با طرف هندی درباره فرزاد B ادامه  دارد و پیشرفت زیادی کرده است. ایران همچنین سرگرم مذاکره با گازپروم روسیه درباره میدان‌های فرزاد است.

این دو کشور قصد داشتند تا ماه فوریه برای توسعه میدان فرزاد B که طبق اعلام هند، حدود ۱۹ تریلیون فوت مکعب  ذخایر گاز دارد، قراردادی منعقد کند. کنسرسیوم هندی که شامل شرکت ایندین اویل کورپ و شرکت اویل ایندیا است، حداقل از سال ۲۰۰۹ در تلاش برای کسب حقوق توسعه میدان گازی فرزاد B بوده است.

تاخیر برای توافق نهایی به تجارت نفت میان دو کشور لطمه زده است. هند که حتی در دوران تحریم‌ها به خرید نفت ایران ادامه داده بود، اخیرا خریدش از ایران را کاهش داده است.

ورما گفت: ما آماده سرمایه‌ گذاری هستیم و در مجموع این سرمایه‌ گذاری برای ایران مثبت خواهد بود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 683038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    11 0
    مقاومت آقای زنگنه نتیجه داد اما ایشان باید تصمیم بگیرد که این قرارداد به نفع است یا نه.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    8 0
    اینها قابل اعتماد نیستند. اول پول رو بگیرید و بعد شروع کنید. مثل پاکستان نشه که گاز رو کشیدید و بعد گفت گرونه من نمیخوام و کلی هزینه رو دست ایران گذاشت یا مثل ترکیه
  • بی نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    0 0
    میدان های گازی فرزاد با عربستان مشترک هستند فزراد ای یا بی هر دو با عربستان مشترک هستند و عربستان چند سالی هست که شروع به بهره برداری کرده است ولی ما هنوز گرفتار با کی ببندیم هستیم