با بدتر شدن وضعیت کمبود آب در ایران، بنیاد آب ایرانیان نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور نوشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یک هفته پیش رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ناگزیر شده‌اند در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهند.

او در این رابطه عنوان کرده بود:  «در بسیاری از رودخانه‌های کشور فاضلاب وارد آب می‌شود و آب سالم را از بین می‌برد. در بسیاری از استان‌های کشور نیز وضعیت مشابهی در رودخانه‌ها وجود دارد و عملا سیستم تصفیه فاضلاب بسیار ضعیف است، همانطور که پسماندها تصفیه نمی‌شود و همه این‌ها به طرف جایی که با سلامت مردم ارتباط مستقیمی دارد سرازیر می‌شوند.»

حالا بنیاد آب ایرانیان درباره "وضع فوق العاده آب در کشور" نامه‌ای برای حسن روحانی فرستاده است، در بخشی این نامه آمده است:

«پیشینه هشدارهای مرتبط با بحران #آب و آثار و تبعات تخریب کننده آن به شهادت کتاب‌ها، مقالات و پژوهش‌های علمی از سوی کارشناسان و صاحبنظران، حداقل به دو دهه پیش بر می‌گردد.

متاسفانه با بروز عینی آثار این هشدارها نظیر خشک شدن دریاچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، تخلیه آب‌خوان‌های زیرزمینی آلودگی گسترده منابع آب و فروافتادن در کم آبی مزمن، مهاجرت لجام گسیخته، پیدایش ریزگردها، جامعه را در بسیاری مناطق کشور غافلگیر کرده است.

اینک در این برهه زمانی بسیار حساس و خطیر بیش از یکصد نفر از خبرگان کشور متشکل از کارشناسان و دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف علوم اجتماعی، اقتصادی، ارتباطات، آب، کشاورزی و محیط زیست به منظور جلب نهادهای حکومتی، دستگاه‌های غیردولتی و به طور کلی اقشار مختلف جامع، برای کمک به برون رفت از وضعیت موجود، بیانیه را امضا کرده‌ایم.»

همچنین بنیاد آب ایرانیان در بیانیه خود دو پیشنهاد داده است:

1- برای شروع همکار و انجام اقدامات عملی در محورها و راهکارهای حل مسئله آب، دهه 1396 تا 1406 به عنوان دهه ملی اعلام شود و با پیش‌بینی همایش‌ها، مناسبت‌ها و سایر ابزارهای مناسب از خبرگان جامعه برای همکاری گسترده دعوت به عمل آید.

2- زمینه‌های تشکیل تدریجی کمیسیون‌های همکاری ملی آب با حضور نخبگان مستقل و مورد وثوق برای رسیدگی به هر یک از موارد ( حل بحران آب ) در جایگاه نهادی مناسب فراهم شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    از بحران آب فقط در گير شدن مردم با آن را راه علاج دانسته اند فقط اينكه مردم كم آب مصرف كنند هيچ وقت به مشكلات بنيادين و ريشه اى و كم كاريهايي مسئولين سي و اندى سال نگاه نشده و ايشان در گير و پاسخگو نبوده اند به مواردى مانند معضلات الودگي ها،. سيستم فاضلاب كه نه تنها تصفيه نمى شود كه خود عامل آلودگى آبها و مزارع و تغذيه مردم است يا موضوع آب كشاورزى يا هدر رفت آب به دليل لوله هاى فرسوده و مشكلات فنى و تخصصصى ديگر كه فقط بر عهده مسئولين اجرايي مى باشد ولى ايشان فقط در مسندو پست قرار بگيرند باقى قضايا هيچ فقط مردم صرفه جويي كنند قطره قطره عذاب وجدتن فقط براى مردم هميشه مديون است
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    کمیسیون همایش مناسبت چه راهکارهای موثری
  • ناشناس A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    چیزی که میخوام بگم خطی و جناحی نیست یاد روزی افتادم که تعدادی از اقتصاد دانان نامه ای به رییس جمهور وقت نوشتند و نکاتی رو هشدار دادند اینکه ایا ترتیب اثر داده شد یا نه دقیق نمیدونم اما امروز ما وضع اقتصادمون خوب نیست خدا کنه رییس جمهور محترم و مسولین ذی ربط تدبیری بیندشند و مسله رو جدی بگیرند بی ابی رو نمیدونم چه جوری میشه تحمل کرد خیلی چیزا در خطر جدی قرار میگیره جدی ترینش زندگی هم وطنان عزیز لطفا رعایت کنیم یک قطره هم یک قطرست
  • بسیار مهم خبرآنلاین لطفا پیگیری کنید A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    از روز چهارشنبه آب تعداد زیادی از خانواده های مسکن مهر امام رضای پاکدشت قطع شده و علیرغم پیگیری های بسیار اهالی ، اقدامی انجام نگرفته و مشکلات عدیده ای برا ساکنین پیش آمده. خواهش میکنم اگر میتوانید به هر نحوی پیگیری نمایید.
  • بسیار مهم خبرآنلاین لطفا پیگیری کنید A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    0 0
    از روز چهارشنبه آب تعداد زیادی از خانواده های مسکن مهر امام رضای پاکدشت قطع شده و علیرغم پیگیری های بسیار اهالی ، اقدامی انجام نگرفته و مشکلات عدیده ای برا ساکنین پیش آمده. خواهش میکنم اگر میتوانید به هر نحوی پیگیری نمایید.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 1
    کشور داره از بی آبی نابود می شه بعد حضرات گندم می کارن و به خودکفایی گندم می رسن و تازه بهش افتخار هم می کنن. 90درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شه و بهتره گفته بشه حرام می شه. جلوی این سبک از کشاورزی رو بگیرید خواهشا. کشاورزی باید صنعتی بشه و اون هم محصولاتی که با زیست بوم و وضعیت فعلی آب در ایران کاملا سازگار باشه.
  • کی هان IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    ما مردم ایران رعایت هیچ چیزی رو نمیکنیم.... کم آبی و خشکسالی معضل بزرگی است که ما متاسفانه آنرا جدی نمیگیریم ... با این وضعیت کمتر از ده سال دیگه میفهیم چه خبره...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عطا A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    وقتی جمعیت را زیاد کردید و تولید داخلی کم شد تقصیر این رئیس جمهور چیست کسانی باید جوابگو باشند که باعث افزایش بی رویه جمعیت شدند و یا تولید داخلی را زیاد میکردند نه اینکه تاجر ها و دلال ها را پشتیبانی کنند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    باسلام بنظربنده اگرسرانجام بدي اكنون درمنابع آب مملكت وجوددارد بخش مهم آن به سابقون دست اندركاربرميگردد ضمن احترام به همه خبرگان بايستي به آب اولويت اول دراستراتژي كشورقائل شد واين امكان ندارد مگرحداقل مثل كشورهاي پيشروبراي حل مشكل آب وسياست گذاري درست، وزارت آب تاسيس گردد
  • اباصلت A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    0 0
    تقصیر آمریکا ست
  • عطا A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    1 1
    همه مشکلات از جمعیت زیاد و افزایش جمعیت تهران است
  • عبدالله A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
    0 0
    با سلام میخواستم بگم چرا تو این بحران کم آبی و خشکسالی شهرهای ساحلی ایران مانند بوشهر بندر عباس و غیره که نزدیک دریا هستند چه اصراری است که آبهای چشمه و زیر زمینی را برای مصارف حمام دستشویی و شستشو هدر دهند چرا برای این شهرهای ساحلی کارخانه های بزرگ تسویه آب دریا احداث نمیکنند تا مانند کشورهای عربی از قبیل دبی آب دریا را با بهترین کیفیت تسویه و شیرین میکنند و به لوله ها پمپاژ میکنند و آب دریا در همه هتلها و خانه ها در دبی استفاده میشود و برای آب شرب هم آب معدنی به وفور و ارزان در دسترس همه میباشد حالا کا 75درصد آب کره زمین در اقیانوسها و دریاها میباشد چرا این شهرهای ساحلی آب دریا را شیرین نمیکنند تا کی میخواهید به آبهای زیرزمینی کشور و منابع طبیعی ظلم کنید