ایسنا نوشت:در ایام اربعین سال گذشته بیش از 2 میلیون زائر برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از مرز مهران تردد کردند، ترددی که هرچند کمبود برخی زیرساخت‌ها آن را با مشقاتی همراه کرد اما همکاری مردم و مسئولان خاطره‌ای خوش را برای مهمانان استان ایلام رقم زد.

از اربعین سال گذشته تا امروز که 116 روز به اربعین حسینی باقی‌ مانده تاکنون خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله راه‌سازی انجام شده است.

میزگردی در ایسنای ایلام برای تشریح مشکلات فراروی استان در این زمینه برگزار شد.

«نورالله دلخواه» مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام نیز اظهار کرد: بعد از اربعین سال گذشته مشکلات و کمبودهای حوزه حمل‌ونقل و راهداری احصاء شد و در راستای برطرف کردن آن‌ها برای اربعین امسال هستیم و خوشبختانه با وجود مشکلات مالی تلاش‌های زیادی در جهت حل مشکلات انجام شده است.


راهداری در تلاش برای مهیا کردن جاده امن برای زائران است

وی بابیان اینکه در حوزه راهداری حذف نقاط حادثه‌خیز، آشکارسازی و اصلاح پیچ‌های خطرناک، تعمیر کلیه ایستگاه‌های چشمک‌زن، اصلاح طرفین راه‌ها، لکه‌گیری و نصب نیوجرسی انجام‌شده است، تصریح کرد: 2 هزار عدد مسیر نما، 400 کیلومتر خط‌کشی شده و تا اربعین 800 کیلومتر خط‌کشی جاده صورت می‌گیرند.

دلخواه ادامه داد: برگزاری مناقصه 7 کیلومتری، لکه‌گیری، مناقصه کنارگذر شرقی ایلام، ساماندهی روشنایی مهدی‌آباد و ارتقاء روشنایی داخل تونل‌ها از دیگر برنامه‌ها بوده است.

آماده‌سازی مجتمع‌های رفاهی برای زائران

مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل در حال رایزنی با شرکت‌های حمل‌ونقل و مسئولان برای کشاندن ترافیک به داخل شهر مهران و خلوت کردن مسیر تردد زائران از پل زائر تا پایانه هستیم، خاطرنشان کرد: آماده کردن نمازخانه‌ها، راهدارخانه‌ها و مجتمع‌های رفاهی و تجهیز آن‌ها برای اربعین در دستور کار جدی است.

مشکلات پایانه مرزی حل می‌شود

وی با اشاره به اینکه در اربعین سال گذشته مشکلاتی در پایانه وجود داشت که امسال برطرف می‌شود و مشکل فیزیکی و گرمایشی و سرمایشی ساختمان پایانه حل خواهد شد، گفت: ساماندهی ورودی و خروجی پایانه در دستور انجام است که کاملاً تحت کنترل قرار بدهیم و اصلاح لوله‌کشی پایانه و رفع مشکل آب که در سال گذشته به یک معضل تبدیل‌شده بود هم انجام خواهد شد.

96 گیت آماده تردد زائران

دلخواه ادامه داد: آماده‌سازی 96 گیت، 30 گیت در داخل پایانه و 64 عدد آن در بیرون از پایانه ساماندهی شده است.

مدیریت و کنترل هوشمند راه‌های ایلام

مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری استان ایلام با اشاره به اینکه برای مدیریت هوشمند راه‌ها چهار سامانه ثبت تخلف در جاده‌ها هم‌اکنون فعال است و 10 سامانه دیگر هم در حال نصب است، خاطرنشان کرد:تاکنون 16 دوربین در محورهای استان نصب‌شده که به 26 عدد خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 19 سامانه تردد شمار در 38 محور در جاده‌های نصب‌شده و 10 دوربین کنترل سرعت در حال فعالیت هستند که 10 عدد دیگر هم به آن‌ها اضافه می‌شود، گفت: 5 تابلو اعلام‌خطر و در تمام حوزه‌ها نصب می‌شود.

دلخواه با تأکید بر اینکه با توجه به همکاری‌های انجام‌شده با دیگر دستگاه‌ها اربعین 96 شاهد مشکل کمتری خواهیم بود، تصریح کرد: راهداری آنچه در توان داشته باشد برای تردد راحت و سالم زائران اربعین انجام می‌دهد.

سرهنگ «رضا همتی زاده» رئیس پلیس‌راه استان ایلام نیز اظهار کرد: بیشترین بار مسئولیت و کاری در ایام اربعین بر دوش نیروهای نظامی و انتظامی و پلیس‌راه است که مهمترین مقوله بحث ترافیک و کنترل تردد خودروها است و پلیس‌راه در تلاش است جاده‌ای امن و با ترافیک روان را برای زائران مهیا کند.


نقاط حادثه‌خیز مسیر تردد زائران رفع نقص می‌شود

وی بابیان اینکه بر اساس سوابق گذشته طرح ترافیکی بیشتری انجام خواهد شد، افزود: نقاط آسیب‌پذیر برای رفع گره ترافیکی و مکان‌هایی که مستعد ترافیک هستند شناسایی و به دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم.

ضرورت استقرار بالگرد امداد نجات برای کاهش تلفات در ایام اربعین

همتی‌زاده با اشاره به اینکه استقرار بالگرد امداد و نجات در نقاط مستعد تصادف در اربعین درزمینهٔ کاهش تلفات حوادث رانندگی در این ایام بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: جایگاه نشست و برخاست برای بالگرد هم مهیا کرده‌ایم.

روزهای پرترافیک ایام اربعین در ایلام

رئیس پلیس‌راه استان ایلام با تأکید بر اینکه روزهای هدف ترافیک اربعین در ایلام‌شناسی شده و برنامه لازم برای آن‌ها انجام‌شده که کنترل ترافیک درست صورت بگیرد، گفت: در 10 روز، بیش از 200 هزار وسیله نقلیه وارد شهر مهران می‌شود ، یعنی روزی 18 هزار خودرو سوری و 10 هزار اتوبوس که مدیریت این حجم خودرو کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: در 5 روز مانده به اربعین روزی 23 هزار وسیله نقلیه وارد شهر مهران می‌شوند و 3 روز مانده به اربعین 20 هزار خودرو وارد و طی همین روز همزمان 5 هزار خودرو از شهر مهران خروج پیدا می‌کنند.

همتی زاده بابیان اینکه مسیر دهلران -مهران پرد تردد شده و به‌طوری‌که متوسط در 10 روز مانده به اربعین 3 برای روزهای عادی خودرو در این محور تردد می‌کنند، خاطرنشان کرد:3 هزار و 600 اتوبوس در این مسیر به شهر مهران خروج و رود پیدا می‌کنند.

پژوه‌های عمرانی جاده‌های ایلام تا اربعین باید تمام شود

رئیس پلیس‌راه استان ایلام با تأکید بر اینکه با همکاری دیگر دستگاه‌ها در حال رفع نواقص جاده‌ای و ترافیکی هستیم ، افزود: در حال حاضر 6 پروژه در محور مهران- ایلام- سرابله در حال انجام است .


وی ادامه داد: محور ایلام- ملکشاهی باید برای جایگزین و یک‌طرفه کردن محور مهران -ایلام و استفاده از جاده «بان رحمان» باید موردتوجه باشد.

برنامه‌ریزی برای یک‌طرفه کردن جاده‌های ایلام

همتی‌زاده با اشاره به اینکه از سازمان‌های مربوطه درخواست داریم به رفع نواقص جاده‌ای سرعت بخشند تا بتوانیم در ایام اربعین ترافیک را بهتر کنترل و هدایت کنیم، خاطرنشان کرد: جاده ایلام -ماربره -دوراهی قدیم به صالح‌آباد باید رفع نقص شود تا بتوان از آن به‌عنوان جاده جایگزین استفاده کرد.

وی ادامه داد: نصب سامانه برخورد با تخلفات از سوی پلیس‌راه استان انجام‌شده و در حال حاضر چهار دوربین ثبت تخلف در جاده‌های پرتردد استان مستقر است و دوربین‌های سیار هم در کنار آن‌ها با تخلفات برخورد می‌کنند.

رئیس پلیس‌راه استان ایلام با تأکید بر اینکه طی سه‌ماهه امسال 27 درصد کاهش تصادفات داشته‌ایم ، تصریح کرد: تدابیر لازم برای مدیریت ترافیکی در استان صورت گرفته در صورت نیاز جاده‌ها یک‌طرفه می‌شوند اما از زائران درخواست داریم با صبر حوصله رانندگی کنند.

در ادامه سرهنگ «محسن ناصری» رئیس پلیس راهور استان ایلام نیز اظهار کرد : ناجا نیازمند در اختیار گذاشتن زمینی به وسعت 7 هکتار برای نگهداری اتباع بیگانه در پارک جنگلی چغاسبز است.

وی افزود: باید بسترهای لازم برای تردد زائران ایجاد کنیم و افزایش ایکس ری های در مرز مهران یکی از ضروریات است که دستگاه‌های مسئول باید به‌صورت جدی به این مهم توجه کنند چون در سال گذشته کمبود ایکس ری موجب بروز مشکلاتی شد.

مشکل محورهای تردد زائران هنوز حل نشده است

ناصری خاطرنشان کرد: در حوزه شمالی استان دو مسیر ورودی و خروجی داریم که یکی محور مهران -ایلام- سرابله -شباب -حمیل و دیگری محور مهران -ایلام -ایوان -اسلام آبادغرب است که در هر دو محور با مشکل جدی عرض کم جاده مواجه هستیم وهرچند اقداماتی برای توسعه شده اما اگر برای اربعین امسال درست نشود اربعین 96 باز مشکل ترافیکی خواهیم داشت.

شباب مهم‌ترین توقفگاه زائران اربعین

وی شهر شباب را یکی مهم‌ترین توقفگاه‌های زائران اربعین دانست و گفت: قرار شد خیابان اصلی و مسیر تردد زائران کاملاً ساماندهی و بلواربندی شود هرچند کمی از آن انجام‌شده اما جوابگو نیست و باید از مسیر پلیس‌راه شباب - تا نزدیک شهرک صنعتی شباب کامل بلوار بندی شود تا در اربعین هرج مرج در این شهر پیش نیاید.

اگر ورودی میدان ارغوان تا اربعین درست نشود...

رئیس پلیس راهور استان ایلام بابیان اینکه وردی شهر ایوان باید رفع نقص شود چون مشکلی جدی در خیابان اصلی شهر ایوان داریم ،تصریح کرد: علاوه بر زائران مردمان این شهرسالهاست با نبود خیابان استاندارد دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ناصری ایجاد نیوجرسی و جداکننده در مسیری‌های پرتردد و نصب مشخص علائم راهنمایی و رانندگی توسط دستگاه مسئول در جاده برای اربعین را بسیار مهم دانست و تأکید کرد: اگر ورودی میدان ارغوان که در حال ساخت و ایجاد پل روگذر است تا اربعین درست نشود در این میدان مسیر ورود و خروج زائران از شهر ایلام دچار مشکل جدی خواهیم شد و بعید می‌دانیم تا اربعین این پل هوایی تکمیل شود لذا از دستگاه مسئول خواستاریم هر چه سریع‌تر پل را تکمیل کنند.

موکب‌ها و دفاتر اخذ ویزا درست مکان‌یابی شوند

وی با تأکید بر اینکه ایجاد موکب در میدان‌های ارغوان و قران شهر ایلام موجب ایجاد گره ترافیکی جدی و بی‌نظمی می‌شود، تصریح کرد: پلیس با تمام توان همیشه پای‌کار بوده و بسیاری از کمبود زیرساختی و ضعیف مدیریتی برخی دستگاه‌ها در ایام اربعین را به دوش می‌کشد.

ناصری با اشاره به اینکه دفاتر اخذ ویزا در شهر ایلام باید در مکان مطلوب دایر شوند، گفت: از مسئولان درخواست داریم دفاتر اخذ ویزا در به حاشیه شهر ببرند چراکه خیابان‌های شهر ایلام گنجایش روزهای عادی تردد خودروها را ندارد چه برسد به‌موقع اربعین که خیابان‌های ایلام میزبان جمعیت و اتومبیل‌هایی خارج از ظرفیت است.

احداث کمربندی غربی مهران خواسته به‌حق مردم و زائران است

رئیس پلیس راهور استان ایلام احداث کمربندی غربی مهران را خواسته به‌حق مردم و زائران دانست و گفت: اگر این کمربندی ایجاد شود در مهران گره ترافیکی نخواهیم داشت.

وی بابیان اینکه هنوز برخی مشکلات زیرساختی اربعین سال گذشته وجود دارد ، تصریح کرد: سال گذشته متأسفانه پارکینگ‌ها درست مدیریت نشدند و موجب بروز مشکل جدی شد و امسال ساماندهی آنها به افرادی که متعهد و کاربلد سپرده شود.

رئیس پلیس راهور گفت: سال گذشته پلیس به‌محض رؤیت وجود مشکل در پارکینگ‌ها برای مدیریت و ساماندهی ورود کرد و با ایثار و ازخودگذشتگی و شب نخوابی مأموران این کار مدیریت شد.

رئیس پلیس راهور استان ایلام با تأکید بر اینکه اگر هر دستگاهی وظیفه خود را در ایام اربعین به‌خوبی انجام دهد این رزمایش بزرگ آسان‌تر مدیریت می‌شود، افزود: ایجاد روشنایی و شن‌ریزی فضای پارکینگ‌ها و نصب علائم راهنمایی و رانندگی و مسیر نما بسیار مهم است و از شهرداری و راهداری درخواست داریم به این موارد توجه جدی کنند.

پلیس دین خود را به زائران ادا می‌کند

وی با هشدار جدی به رانندگان متخلف در ایام اربعین گفت: درزمینهٔ تخلفات حادثه‌ساز با هیچ‌کسی تعارف نداریم و جریمه قانونی و توقیف خودرو در انتظار رانندگان متخلف است.

وی بابیان اینکه ایجاد استراحت گاه موقت برای زائران نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات دانست و گفت: دستگاه‌های مسئول بیشتر احساس وظیفه کنند.

مرز مهران اولویت مسئولان کشوری باشد


«یدالله شرفی» - جانشین مرزبانی استان ایلام در این میزگرد اظهار کرد: باید کارها و اقدامات زیرساختی و امکاناتی برای اربعین سرعت بیشتری بگیرید تا امسال با مشکلات کمتری مواجه بشویم و بتوانیم خدمات بهتری به زائران امام حسین(ع) ارائه کنیم.

وی بابیان اینکه مرز مهران باید اولویت مسئولان کشوری و لشکری باشد چون در سال‌های گذشته شاهد بیشترین استقبال زائران از این مرز بوده‌ایم، تصریح کرد: مرزبانی قبل، حین و بعد از رزمایش بزرگ اربعین برنامه دارد و با تمام توان در راستای خدمات‌دهی به زائران پای‌کار است .

جانشین مرزبانی استان ایلام ادامه داد: برای اربعین دو برنامه درون و برون‌سازمانی در دستور کار مرزبانی است و در این راستا تاکنون جلسات زیادی در استان، تهران و عراق برگزار شده است.


برگزاری 36 جلسه با همتایان عراقی در اربعین سال گذشته

شرفی با اشاره به اینکه سال گذشته 36 مورد جلسه و ملاقات با حضور فرمانده مرزبانی کشور با مقامات ارشد نظامی عراقی در مرز مهران داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این جلسات و ملاقات نقش بسیار مهمی در ایجاد هماهنگی‌ها بین عراق و ایران و تسهیل تردد زائران داشته است.

بدون ویزا و گذرنامه به مهران نیایید

شرفی بابیان اینکه برای اربعین امسال مرز مهران برنامه‌های جدی ازجمله انسداد کامل مرز، حفر کانال، فنس کشی به طول چهار کیلومتر از مرز و نصب سامانه خروج زائران در دستور کار استف افزود: امسال به‌هیچ‌عنوان اجازه خروج غیرقانونی و بدون روادید به کسی داده نمی‌شود.

جانشین مرزبانی استان ایلام گفت: از مردم درخواست داریم در ایام اربعین به شایعات گوش نکنند و اخبار و اطلاعات خود را از منابع رسمی و رسانه‌های معتبر دریافت کنند تا برای آن‌ها مشکلی پیش نیاید.

حج و زیارت از صدور ویزا دسته‌جمعی خودداری کند

وی از سازمان حج و زیارت خواست از صدور ویزا به‌صورت دسته‌جمعی خودداری کنند چراکه افراد مجبور می‌شوند به‌صورت دسته‌جمعی حرکت کنند و موجب شلوغی و درهم گسیختگی می‌شود.

زائران خروج از مرز را به‌روزهای آخر موکول نکنند

شرفی با تأکید بر اینکه سال گذشته ویزای دسته‌جمعی به یک مشکل جدی تبدیل‌شده بود، خاطرنشان کرد: زائران خروج از مرز را به‌روزهای آخر موکول نکنند و حتماً در این سفر مدیریت داشته باشند تا با کمترین مشکل در این همایش بزرگ و دشمن‌شکن شرکت کنند.

زائران قانون کشور عراق را رعایت کنند

وی از زائران خواست چه در داخل و چه خارج در کشور عراق، رعایت قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند چون قانون کشور عراق برای ورود غیرقانونی سخت و قاطع است.

جانشین مرزبانی استان ایلام بابیان اینکه مرزبانی 24 ساعته در آماده‌باش است و امسال با تمام توان پذیرایی زائران مرز مهران هستیم و تلاش داریم زائران در کمال امنیت و آرامش در مرز خروج ورود کنند، افزود: آماده برگزاری رزمایش دشمن‌شکن اربعین هستیم.

ماموریت‌ها دقیقه 90 تعریف نشود


در ادامه«محمد سلیمانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام نیز اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید درزمینهٔ اربعین با تمام توان حضورداشته باشند و هفته گذشته با حضور استان‌های کرمانشاه و خوزستان جلسه اربعین هلال‌احمر به میزبانی استان ایلام برگزار و نیازمندی‌ها اعلام شد تا این ماموریت به خوبی انجام گیرد.


آمادگی کامل هلال‌احمر برای مأموریت اربعین

وی بابیان اینکه هلال‌احمر آماده انجام مأموریت اربعین است و شبانه -روز آماده انجام خدمات هستیم ، افزود: خوشبختانه تمام برنامه‌های اربعین هلال‌احمر به استان تفویض شده است.


سلیمانی با اشاره به اینکه از مسئولان می‌خواهیم اگر قرار است کمیته اسکان به هلال‌احمر واگذرشود باید از همین‌الان مشخص شود، تصریح کرد: در سال گذشته این ماموریت به حج وزیارت محول شد و نباید در دقیقه 90 وظیفه‌ها را مشخص کرد.


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام خاطرنشان کرد: هلال‌احمر امسال با دغدغه بیشتری نسبت وظیفه خود وارد عمل می‌شود و همه دستگاه باید هوشیار باشند که اگر سازوکار درست برای اربعین انجام نشود باید منتظروقوع فاجعه باشیم.


وی با تأکید بر اینکه ازدحام جمعیت در مرز مهران خطر جدی برای وقوع هر حادثه است، تصریح کرد: از همه دستگاه‌ها و مسئولان کشوری و لشکری درخواست داریم مسئله تردد زائران در مرز مهران را جدی بگیرند و امکانات لازم در استان مستقر کنند چون مشکلات و کمبودهای مهران با شعار حل نمی‌شود و هم‌اکنونزیرساخت‌های ایلام جوابگو نیست.

استقرار سه بالگرد امداد و نجات در ایلام در اربعین 96

وی با اشاره به اینکه درهر 5 کیلومتر یک پایگاه امداد نجات مستقر و در ایام اربعین سه بالگرد هوایی به ایلام اختصاص خواهد یافت، خاطرنشان کرد: پلیس‌راه طرح‌های ترافیکی ایام اربعین را به هلال‌احمر اعلام کنند تا امداد و نجات در مسیرها مستقر شود.

سلیمانی بابیان اینکه در ایام اربعین 25 پایگاه امداد نجات در جاده‌ها مستقر می‌شود، تصریح کرد: تیم‌های موتوری هلال برای ارائه خدمات بیشتر حاضر خواهند شد.

کنسروهای مرغ کمک غذایی خوبی است

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام با تأکید بر اینکه 40 خودرو پشتیبانی در پایانه مرزی مهران مستقر می‌شود و قرارگاه اربعین هلال احمربا تمام توان در خدمت زائران است، گفت: سال گذشته با ارسال 10میلیون کنسرو مرغ به استان کمک مهمی به تامین غذای زائران شد که هلال‌احمر آن را توزیع کرد.


زائران نباید در مرز معطل شوند

سلیمانی با اشاره به اینکه نباید زائران مدت زیادی در مرز معطل شوند، خاطرنشان کرد:هلال‌احمر با تمام توان در ایام اربعین آماده خدمات امداد و نجات است.

این سلسله میزگردها با حضور دیگر مسئولان ادامه خواهد داشت.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =