معلوم نیست بازبینی‌های نامحسوسی که در مورد نمایش «روز عقیم» انجام می‌گیرد، هدف‌مند است یا از سر مصلحت بینی‌های مقطعی، اما هر چه هست از نگاه سخت‌گیرانه و عاری از اعتماد شورای نظارت و ارزشیابی به تئاتر اجتماعی و طرح مسائل آسیب‌زای فرهنگی تاریخی معاصر سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با گذشت یک هفته از شروع اجرای نمایش «روز عقیم» (از روز یکشنبه اول مرداد) در تئاتر باران و عبور از دو مرحله بازبینی شورای نظارت و ارزشیابی و دریافت مجوز قانونی برای اجرا، این نمایش حین اجرا همچنان توسط کارمندان شورای نظارت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

این کارمندان که در میان آن‌ها برخی اهالی تئاتر هم دیده می‌شوند با حضور  در سالن اجرا به عنوان تماشاگر، به اجرای وظایف خود از جمله یادداشت‌برداری‌‌های پی در پی و گفتگوهای در گوشی با یکدیگر می‌پردازند و پس از پایان اجرا با عجله سالن را ترک می‌کنند.

معلوم نیست در آینده نزدیک با این حجم از بی‌اعتمادی قرار است چه تصمیمی برای این نمایش در حال اجرا گرفته شود اما آن‌چه مسلم است، این است که بی‌اعتمادی‌ها به هنرمندانی همانند حسین کیانی و تجربه جدید او در عرصه اجتماعی، اثرات ناخوشایندی بر روحیه هنری این هنرمند و گروه اجرایی خواهد گذاشت؛ اثرات نامطلوبی که در نهایت ضربه مهلک آن به تئاتر اجتماعی ایرانی خواهد رسید.

معلوم نیست این بازبینی‌های نامحسوس، هدف‌مند است یا از سر مصلحت‌بینی‌های مقطعی، اما هر چه هست از نگاه سخت‌گیرانه و عاری از اعتماد شورای نظارت و ارزشیابی به تئاتر اجتماعی و طرح مسائل آسیب‌زای فرهنگی تاریخی معاصر سرچشمه می‌گیرد. نگاهی که مدتی است برخلاف شعارهایی همچون بسترسازی برای توسعه فرهنگی و بسط و گسترش فرهنگ تحمل‌پذیری نقد اجتماعی، همچنان وجود دارد و هنرمندان مستقل و غیروابسته با دغدغه‌های انسان ایرانی را با عینکی بدبینی و حتی سیاه‌بینی تحت نظارت و کنترل شدید قرار می‌دهد.

و این مسئله از جایی اسفناک‌تر می‌شود که بدانیم مدت زیادی است تئاتر اجتماعی ایرانی دیگر تحت حمایت و پشتیبانی قرار نمی‌گیرد، برخلاف دوره دولت اصلاحات و حتی دوره دولت نهم، نمایشنامه‌نویس و کارگردانی که می‌خواهد مسائل واقعی و رنج‌های آشکار و پنهان جامعه معاصر خود را به تصویر بکشد، مجبور است دست بر زانوی خود بگذارد و امیدوار باشد به تماشاگران فرهیخته تئاتر که با سیاست‌های ویرانگر فرهنگی و تولید اثر هنری، از تعدادشان روز به روز کاسته می‌شود و تماشاگری جای آن‌ها را می‌گیرد که علاقه‌ای به طرح مسائل واقعی جامعه ندارد و به دنبال دیدن چهره‌های معروف و پرهوادار، برخی سالن‌های تئاتر را پر می‌کند.

و ای بسا که سیاست‌گذاران فرهنگی شورای نظارت و شوراهای نظارت از این تغییر رویکرد تماشاگر به طرف تئاتر چهره‌سالار و نه اندیشه‌محور و تماشاگرسازی برای این نوع از تئاتر که موجب ویرانی نمایشنامه‌نویسی و تئاتر اجتماعی ایرانی می‌شود، استقبال هم می‌کند و بدین وسیله مقدمات مراسم تدفین تئاتر انسان ایرانی و تئاتر رنج‌های واقعی این انسان و تئاتر زخم‌های کهنه او را فراهم می‌کند. زخم‌هایی که با این قبیل سیاست‌ها هرگز التیامی نمی‌یابند.

«روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی داستان سه زن (پری، اکرم و لیلی) را روایت می‌کند که پس از مورد هجوم قرار گرفتن قلعه زاهدی (محله شهرنو) به زیرزمین خانه‌ای می‌گریزند که سه مرد سلاخ در طبقه بالای آن مشغول به کارند. این نمایش با بازی رویا میرعلمی، فهیمه اَمَن‌زاده، شایسته ایرانی و الهه شه‌پرست هر شب ساعت 21 روی صحنه می‌رود.

 

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =