۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱

با ادامه این روند شاید حتی سهمیه بنزین فعلی خودروها کفاف حرکت خودرو در صف های جایگاه های گاز را نداشته باشد.

نگاهی به قیمت خودرو در بازار از ابتدای امسال تا کنون حاکی از رشد قیمت محصولات دوگانه سوز است.

اما شاید این بار داستان با دفعات گذشته متفاوت باشد؛ چرا که خودروسازان مسبب افزایش قیمت این خودروها نیستند. بلکه شرایط بازار در چند ماهه اخیر مردم را به سمتی سوق داده که حتی با وجود مشکلات زیادی که در استفاده از گاز وجود دارد، به خرید خودروهای دوگانه سوز سوق یابند.

این در حالی است که کمبود جایگاه های سی ان جی و مشکلات فنی به دلیل کیفیت بد گاز عرضه شده در کشور همواره مشتریان این خودروها را با دردسرهای خاص خود مواجه می کند.

نگاهی به تولید خودروهای دوگانه سوز حاکی از آن است که تولید خودروسازان به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.

طی اردیبهشت ماه امسال در مجموع 26 هزار و 816 دستگاه انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز در کشور تولید شد که افزایش 632.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان داد.

در این میان ایران خودرو در اردیبهشت ماه امسال 15 هزار و 773 دستگاه انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز تولید کرد که بیش از 330 درصد افزایش را نسبت به اردیبهشت سال قبل نشان می‌دهد.

این شرکت در دو ماهه امسال نیز با رشد بیش از 311 درصدی موفق به تولید 28 هزار و 398 دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز شد. هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از تولید این شرکت را خودروهای دوگانه سوز به خود اختصاص داده است.

همچنین سایپا در اردیبهشت و دو ماهه امسال به ترتیب شش هزار و 697 و 11 هزار و 103 دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (نسیم و صبا) تولید کرد. این شرکت در مدت زمان مشابه در سال قبل هیچ تولیدی در این زمینه نداشت.

پارس خودرو نیز در اردیبهشت و دو ماهه امسال به ترتیب چهار هزار و 346 و شش هزار و 89 دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز (نسیم و صبا) تولید کرد. این شرکت نیز مانند سایپا هیچ تولیدی در این زمینه در مدت زمان مشابه در سال قبل نداشت.

تولید انواع خودروهای سواری دوگانه‌سوز در اردیبهشت و دو ماهه اول سال گذشته به ترتیب به سه هزار و 663 و هشت هزار و 907 دستگاه رسیده بود.

از سوی دیگر مصرف بنزین اردیبهشت امسال نسبت به فروردین با متوسط مصرف روزانه 65.4 میلیون لیتر از کاهش 6.3 درصدی مصرف بنزین در دومین ماه سال حکایت می‌کند که این مساله از کاهش علاقه مردم به استفاده از بنزین نسبت به گاز حکایت دارد؛ چرا که سهمیه بنزین آنها دیگر برای استفاده چندان کفایت نمی کند و آمار مصرف بنزین آزاد نیز افزایش یافته است.

در واقع از می توان گفت با توجه به ترسی که مردم از آینده بنزین دارند و با توجه به کاهش متوالی سهمیه ها خودروهای دوگانه سوز به عنوان بهترین راه کار از سوی آنها انتخاب شده است؛ در واقع شرایط هم اکنون به شکلی است که تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که با ادامه چنین روندی اختلاف قیمت بین خودروهای بنزینی و مدل دوگانه سوز آنها حتی از میانگین یک میلیون تومانی فعلی نیز فراتر خواهد رفت.

در حالی که سال گذشته اختلاف قیمت خودروهای بنزینی و دوگانه سوز به 500 هزار تومان نیز نمی رسید اما نگاهی به قیمت های کنونی نشان دهنده نگرانی صحیح فعالان بازار است.

هم اکنون پژو 405 بنزین‌سوز که از پرتیراژترین محصولات ایران خودرو است، با قیمتی معادل 13 میلیون و 200 هزار تومان معامله می شود، این در حالیست که مدل دوگانه‌سوز این خودرو هم اکنون با قیمتی معادل 14 میلیون و 600 هزار تومان در حال خرید و فروش است. پارس بنزین‌سوز نیز 17 میلیون و 200 هزار تومان به فروش می رود ولی مدل دوگانه‌سوز این خودرو یک میلیون تومان گران‌تر فروخته می شود.

سمند ال.ایکس بنزین‌سوز نیز 15 میلیون تومان و نوع دوگانه‌سوز این خودرو 16 میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می شوند.

از بازار سایپا هم پراید بنزینی با قیمت هفت میلیون 700 تومان معامله می شود این در حالی است که مدل دوگانه سوز آن حدود هشت میلیون 600 هزار تومان داد و ستد می شود.

با این حال و با توجه به این که تولید خودروهای دوگانه سوز خودروسازان نیز افزایش یافته به نوعی نیاز است مسئولان وزارت صنایع راه کاری جدی برای این تقاضای انباشته داشته باشند، چرا که با ادامه این روند شاید حتی سهمیه بنزین فعلی خودروها کفاف حرکت خودرو در صف های جایگاه های گاز را نداشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
    2 0
    مقطعیه بعدم کسی وقت اضافه داره 2ساعت تو صف وایسه چه استهلاکی چه مصرفی در این صف ایجاد میشه در اثر روشن و خاموش شدن متوالی ؟!!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۶
    1 0
    باید دولت گازوئیل استاندارد وارد کند خ.دروهای هبریدی مخوز دهد تا مصرف بنزین کاهش یابد خصوصا خودروهای هیبریدی در این ترافیک تهران کارگشاست البه نه با این تعرفه ها چون این خودروها دوبرابر نمونه بنزینی قیمت دارند
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۷
    3 0
    دنیا داره از سوخت فسیلی فاصله می گیره ما تازه داریم از بنزین می ریم برای گاز چون ذخایر زیاد داریم؟!!الایندگی که داره
  • بدون نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۳۰
    3 0
    آفرین به سیاستمداران ایرانی این خبره ها را باید صادر کرد
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۹
    4 0
    ملت ما شب و روزشون شده فکر کمبود بنزین انوقت این دولت ما بنزین صادر میکنه....