رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: حوزه علمیه در سطح بین‌الملل و حتی در سطح داخلی، گاهی با تحمیل محدودیت هایی خود را در انزوا قرار داده‌ و با محافل علمی و دانشگاهی تعامل علمی نداریم.

به گزارش خبرآنلاین حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، در آیین رونمایی از آثار پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی مشهد گفت:حوزه‌های علمیه و مراکز حوزوی سطح انتظاری که برای خود در نظر گرفته اند، متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید از این انزوا خارج شد تا کم و کیفیت فعالیت‌ها تغییر کند و با حمایت های خاص از اعضای هیئت علمی به کارهای علمی مشترک در سطح جهان بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی عنوان کرد: آثار ما کم و بیش به زبان انگلیسی ترجمه می شود، اما نه کسی متوجه آن می شود و نه کسی آنها را مطالعه می کند، زیرا از مجرای طبیعی خود عرضه و توزیع نمی شود؛ یعنی عرضه آنها از طریق انتشارات شناخته شده علمی صورت نمی‌گیرد و در سایت‌های معروف دانشگاهی داخلی و خارجی معرفی و توزیع نمی‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: اگر موضوعی را بین متفکران اسلامی و متفکران غربی مطرح کنیم تا هر دو گروه دیدگاه‌های خود را به رشته تحریر آورند، سپس دیدگاه‌ و نظرات همدیگر را نقد کنند، کار مشترکی صورت می‌گیرد که در انتشارات آنجا هم چاپ می‌شود در نتیجه خواننده و برد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این کار را با جهان عرب هم می توان انجام داد، متذکر شد: اگر دادو ستدهای علمی صورت نگیرد و آثار ما از مجرای طبیعی خود به دنیا عرضه نشود، چگونه می توانیم انتظار خواندن این آثار را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه سخنان خود عنوان کرد:‌ راهکارها و پیام‌های دین برای سه گروه «مومنین»، «مسلمین» و «ناس یعنی عوام مردم» بیان شده که تا زمانی کسی مراحلی از ایمان را طی نکند، نمی‌تواند حض لازم را از آنها ببرد.

وی با بیان اینکه انعکاس پیام‌های دین را محدود نسازیم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با ارائه راهکار به مسائل و بحران‌های روز دنیا به طور مثال بحران محیط زیست، مخاطبان عام‌تری حتی غیرمسلمان پیدا کنیم، در این صورت زیبایی‌های دین علاوه بر مؤمنان به عوام مردم هم نشان داده می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر تلاش برای بِرند شدن در یک حوزه دانشی با یک مسأله، مطرح کرد: ما آثار پراکنده با مسائل پراکنده تولید می کنیم در حالی که اگر مسئله محور باشیم یعنی در یک برهه زمانی روی یک مسئله خاص متمرکز شویم، تولیدات حاصل از آن بِرند می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به اینکه یکی از مسائل ما به تمدن نوین اسلامی برمی‌گردد، عنوان کرد: بیش از 50 مسأله پژوهشی در خصوص تمدن اسلامی طرح شده است که محقق بخش قابل توجهی از آنها مشغول به کار شده‌ و چهار تا پنچ سال آینده حاصل تلاش و زحمات پژوهشگران تولید می‌شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =