حکایت روزنامه‌ها از «روحانیِ دوم» و یک راه دشوار/ خط‌‌ونشان سهم‌خواهانه از کابینه دوازدهم

مراسم تنفیذ و تحلیف سرخط خبرهای روزنامه های امروز کشور بود.

به گزارش خبرآنلاین، این روزها آغاز دولت دوازدهم در صدر اخبار مطبوعات نشسته است و از انجایی که قرار است سرنوشت کشور برای چهار سال با تصمیمات و انتخاب های رئیس جمهور منتخب رقم بخورد این مهم از چشم هیچ رسانه ای دور نمانده و هر روز مطالبی در این باب در روزنامه ها و خبرگزاری ها منتشر می شود.

امروز با سوگند رئیس جمهور در برابر نمایندگان ملت دوازدهمین ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود و حسن روحانی رسما سکان دولت دوازدهم را به دست می گیرد. اما پیش از آن یعنی روز پنجشنبه مهمترین اتفاق برای دولت جدید رخ داد و آن حکم تنفیذی بود که از سوی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور اهدا شد موضوعی که عکس یک تمام روزنامه های ایران را از اصلاح طلب و اصولگرا به خود اختصاص داد و همه به تشریح این مراسم پرداختند.

آزمون مجلس دهم

هرچند تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری سرخط خبرهای روزنامه های روز 14 مرداد را شکل می داد اما همچنان بحث کابینه بحث داغی بود. روزنامه آرمان در یادداشت روز خود به قلم علی قنبری فعال سیاسی  اصلاح طلب نوشت«  هرچند آقای‌رئیس جمهور تا این لحظه، تصمیم خود را برای بسیاری از وزراتخانه‌ها گرفته اما مجلس نیز براساس معیاها، ضوابط و در نظر گرفتن کارآمدی وزراء حق دارد به وزرایی توانمند برای حل مسائل اقتصادی وسیاسی رای اعتماد بدهد و افرادی که از نظر همراهی، همدلی، توان‌مدیریتی،کارآمدی، ابتکار و خلاقیت از درجه کفایت برخوردار نیستند با عدم رای اعتماد روبه‌رو شوند. زیرا به اعتقاد نگارنده برخی از وزرایی که قرار است به مجلس معرفی شوند از نظر کارآمدی در درجه متوسط قرار دارند. طبیعتا مجلس به این وزراء رای اعتماد نخواهد داد. رئیس جمهور باید افراد مناسب را برای کابینه دوازدهم مطابق رای 24 میلیونی مردم به مجلس معرفی کند تا افرادی درحد مطالبات رای دهندگان و وعده‌های رئیس جمهور در وزارتخانه‌های مختلف به یاری رئیس قوه مجریه بروند.»

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود به قلم غلامرضا ظریفیان به حق الناس بودن انتخاب کابینه اشاره می کند و می نویسد: «درآینده نزدیک فهرست وزرای پیشنهادی روحانی به مجلس‌ معرفی‌خواهد شد. این احتمال وجود دارد که در معرفی کابینه بین حالت مطلوب وگزینه‌های مقدور فاصله باشد. مطالبه اصلاح‌طلبان و تمام ۲۴میلیون نفری که به حسن روحانی رای دادند این است که رئیس جمهور و مجلس از حداکثر ظرفیت استفاده کنند. زیرا اگر شخص ضعیفی به وزارت برسد، دولت و مجلس هر دو مرتکب عدم رعایت حق‌الناس شده‌اند.»

سرنوشت متفاوت

روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم سردبیر این روزنامه به تلاش روحانی برای رقم خوردن سرنوشتی متفاوت برای روسای جمهور قبلی اشاره می کند و می نویسد:« روحانی تمام تلاشش را می‌کند که به سرنوشت رؤسای‌جمهور قبلی دچار نشود؛ از‌این‌رو چرخشی نَرم در سیاست‌ورزی‌اش دیده می‌شود؛ چرخشی که بیش‌ازپیش نشان می‌دهد این روحانی شباهت چندانی به روحانیِ دوره رقابت‌های انتخاباتی ندارد. روحانی با سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های قبل از انتخابات ٩٦ تقریبا همان مسیری را طی می‌کرد که رؤسای‌جمهور سابق برگزیده بودند» او در پایان اشاره می کند:« اینک دولت روحانی به مرحله‌ای رسیده که ناگزیر است با برخی واقعیت‌های تلخ روبه‌رو شود، اگرچه اصلاح‌طلبان همچنان از دولتش حمایت خواهند کرد و اصولگرایان معتدل نیز بیش از گذشته به او نزدیک خواهند شد، نمی‌توان توقع زیادی از آنان داشت. روحانی هرچه به‌سوی آینده گام برمی‌دارد، این اتحادها و ائتلاف‌ها شکننده‌‌تر می‌شود. این سؤال اساسی در حال شکل‌گیری است که آیا روحانی آمادگی تنها‌ماندن را دارد یا نه؟»

تحلیف نماد موقتی

روزنامه اعتماد نیز مهمترین بحث  خود را بر مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهوری متمرکز کرده بود. این روزنامه در یادداشتی به قلم احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم به تشریح نماد مراسم تحلیف می پردازد که نشانی از موقتی بودن قدرت است، در این یادداشت آمده است: شخص رييس‌جمهور به عنوان نماد حاكميت ملي و اراده ملت و برگزيده از آراي مردم وكيل آنها است تا بتواند قوه اجرايي را در دست گرفته و به اداره جامعه بپردازد. مراسم تحليف هم كه امروز انجام مي‌گيرد، نقطه عطف بسيار مهمي در اين مسير است. اين مراسم نمادي است از اين واقعيت مهم كه قدرت در يك نظام مردمسالار ابدي نيست و با كنار رفتن رهبران سياسي و اجرايي به اتمام نمي‌رسد، بلكه در دوره حيات آنها به‌طور مسالمت‌آميز و قانوني دست به دست مي‌شود. نفس مراسم تحليف، سرآغاز دست به دست شدن قدرت از يك رييس‌جمهور به رييس‌جمهور ديگر است.» در ادامه این یادداشت آمده است« به اين ترتيب مي‌توان گفت كه مراسم تحليف درست نمادي از موقتي بودن قدرت است. در يك نظام مردمسالار هيچ نهاد قدرتي، ازلي و ابدي نيست. همه نهادها موقتي هستند و منشأ مشروعيت خود را از راي و اراده ملت كسب مي‌كنند. »

این روزنامه در یادداشتی دیگر به قلم جواد دلیری سردبیر روزنامه به تحلیل صحبت های روز پنجشنبه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری می پردازد و در نهایت می نویسد:« «روحاني دوم» راه سخت اما كوتاهي تا ١٤٠٠ دارد. او همچنان كه از در نيايش خود، از خداوند ياري خواست بايد در تحمل سختي‌ها صبور، در برابر ظلم جسور و شنوا براي شنيدن صداي مردم باشد. بايد به مطالبه‌ها و وعده‌ها پايبند باشد و اين نه كاري است سهل و آسان.»

کیهان و کابینه

روزنامه کیهان که در روزهای اخیر بیشتر تنها بر مسئله برجام مانور می داد امروز پیش خبری برای کابینه رفت و در تحلیلش از کابینه حسن روحانی نوشت:« از ترکیب معاونان رئیس‌جمهور و رؤسای برخی سازمان‌ها که از اعضای کابینه محسوب می‌شوند تعدادی تغییر خواهند کرد که بر اساس اخبار منتشره خداحافظی مجید انصاری از معاونت حقوقی، محمد شریعتمداری از معاونت اجرایی، محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس‌جمهور، احمدی پور از سازمان میراث فرهنگی قطعی شده و از این میان افرادی همچون حسینعلی امیری و جمشید انصاری و محمدباقر نوبخت 3 تن از معاونان رئیس‌جمهوری هستند که حضورشان در دولت دوازدهم قطعی شده و در سایر موارد رئیس‌جمهور در حال مراحل پایانی انتخاب خود است.»

این روزنامه به نقل از خبرگزاری فارس لیست وزرا را به این ترتیب منتشر کرد:

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: علی زرافشان

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمدجواد آذری‌جهرمی

وزیر پیشنهادی اطلاعات: سیدمحمود علوی

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: محمد نهاوندیان

وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمدجواد ظریف

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی‌زاده‌هاشمی

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی

وزیر پیشنهادی دادگستری: سیدعلیرضا آوایی

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی

وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: علی خاکی‌صدیق

وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدارزنگنه

وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی‌فر

 دیروز رقیب امروز سهم‌خواه

روزنامه وطن امروز که تنها تلاشش کنایه زدن به دولت بود در روز تحلیف یادداشتی به قلم حسین قدیانی منتشر کرد و برای روحانی در مورد گرایش به سمت اصلاح طلبان خط و نشان کشید و با نوعی سهم خواهی نوشت:« قطع به یقین، شرط ماندگاری تنفیذ، بهتر شدن زندگی مردمی است که در انتخابات و البته در امتحانات، هیچ وقت و هیچ کجا، نظام خود را تنها نگذاشتند! جریان متجلی این ضرب‌المثل که «سلام گرگ، بی‌طمع نیست» لیکن آقای روحانی را بدهکار خود می‌دانند! انتخاب با آقای روحانی است! بهتر کردن حال اقتصاد یا حال‌ دادن به سیاست‌بازانی که سر میز و صندلی، رودربایستی با روحانی را ممنوع می‌خوانند! آقای روحانی! اتفاقا نظام و مردم و من و ما هم با شما تعارف نداریم اما بر سر خدمت! پس اضافه کنید به آن سخنرانی خوب، کار خوب را! 4سال فرصت دارید که 2 روزش گذشت! و این همان 4 سالی است که یک بار برای شما به سرعت برق و باد گذشت! اغتنم‌الفرص، فانها تمر مرالسحاب... »

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =