در دیدار آخوندی و لمن چه گذشت؟/ مذاکره تازه درباره هواپیما و قطار

وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با دبیر دولت و وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور تاکید و با اشاره به قراردادهای خرید هواپیما گفت: ایران بر تداوم پشتیبانی‌های لازم از جمله تامین قطعات و ارائه اطلاعات فنی تاکید دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با آقای ژان باپتست لمون دبیر دولت و وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه ملاقات‌کرد.

عباس آخوندی درابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیئت فرانسوی در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم، گفت: خوشبختانه دیدارهای ایران و فرانسه در این دولت منجر به اتفاقات خوبی شد و دو کشور توانستند در اجرای قراردادهای مشترک به موفقیت برسند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد با ایرباس و هم‌چنین مذاکره با شرکت آلستوم و شرکت ونسی، گفت: علاوه بر مذاکرات حمل و نقلی دو کشور مذاکرات خوبی در حوزه مسکن و شهرسازی داشتند و بر همین اساس ایران خواستار پایبندی فرانسه بر انجام تعهدات خود است.

وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: با توجه به تهدیدهای اخیر آمریکا که بر عملکرد شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است ایران خواستار مواضع سیاسی دولت فرانسه، آلمان و در سطح بالاتر اتحادیه اروپا است.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از اینکه اروپا هم‌چنان به تعهدات برجامی خود پایبند باشد، گفت: از پیگیری‌های مسئولان فرانسوی برای در اختیار قراردادن یک خط اعتباری به ایران با هدف رفع موانع مالی و توسعه روابط دو کشور در حوزه زیرساخت‌ها خوشحالیم می‌کنیم.

آخوندی از تلاش ایران برای رساندن سهم ریل به ۳۰ درصد اشاره کرد و گفت: نوسازی ناوگان ریلی در حوزه بار و مسافر نیازمند جذب سرمایه‌گذار است و این درحالی است که ایران برنامه‌های مهمی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای، هوایی و دریایی خود دارد که امیدواریم عامل همکاری گسترده ایران با اروپا در زمینه زیرساخت‌ها شود.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین به قراردادهای ایرباس و ای. تی. آر اشاره کرد و با بیان اینکه مذاکرات با این دو کمپانی ادامه دارد، گفت: ایران بر تداوم پشتیبانی‌های لازم از جمله تامین قطعات و ارائه اطلاعات فنی تاکید دارد.

آخوندی با بیان اینکه براساس برجام قطعات و سایر خدمات وابسته از سوی شرکت‌های طرف قرارداد باید در اختیار ایران قرار بگیرد، تصریح‌کرد: نباید برای هر سرویس کوچکی نیازمند مکاتبه و مذاکرات جدید باشیم.

ژان باپتست لمون: از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران بسیار خرسندیم

در این دیدار هم‌چنین ژان باپتست لمون با تاکید برگسترش همکاری‌ها با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: فرانسه از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران بسیار خرسند است و بر ادامه دار بودن جلسات کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور تاکید دارد. ما می‌خواهیم که فراتر از حرف و کلام در خصوص انجام پروژه‌های مهم زیرساختی در بخش حمل و نقل با یکدیگر مذاکره و آن را اجرایی کنیم تا جوابگوی مشکلات مردم تهران باشد.

وی با اشاره به اجرای بخشی از قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و ای. تی. آر و ابراز خرسندی از تحویل هواپیماهای نو به ایران گفت: ایران و فرانسه می‌توانند در زمینه هوایی همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند با این حال برای ادامه قراردادها به تایید دولتی ایران و پیش پرداخت برای تحویل باقی هواپیماها نیازمندیم.

لمون از تلاش برای حل مشکل تامین مالی پروژه‌های هوایی و ریلی خبر داد و گفت: در همین راستا جلساتی در پاریس با مسوول مالی بخش دولتی فرانسه داشتم و هئیتی فرانسوی در پاییز امسال به ایران می‌آیند تا با موسسات مالی ایرانی مذاکره کنند تا حجم مبادلات اقتصادی با ایران به خصوص در زمینه حمل و نقل افزایش یابد.

وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه هم‌چنین در خصوص همکاری با ایران در بخش ریلی و طراحی ایستگاهای قطار درون شهری ابراز تمایل کرد و گفت:توسعه روابط ایران و فرانسه در یکسال اخیر می‌تواند نشانه ی یک آغاز بسیار خوب باشد.

وی با آرزوی تداوم برجام و افزایش ارتباطات دو کشور تصریح کرد:ایران شمال و جنوب اروپا را به یکدیگر وصل می‌کند و به همین دلیل این کشور می‌تواند تبدیل به هاب حمل و نقلی شود . از طرفی ایران می‌تواند یک مرکز پیوندی بین اروپا و اسیا از طریق هوا شود.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    6 1
    دستش درد نکند وزیر بعنی این بتواند سرمایه گذار خارجی جذب کند