سازمان ملل اعلام کرد که حدود 400 هزار تن خانه‌هایشان را به دلیل ناآرامی‌های اخیر قومی در جنوب این کشور ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکنون بیش از 200 تن طی ناآرامی‌های قومی در جنوب قرقیزستان کشته شده‌اند.

در همین حال، ازبک‌ها نیروهای امنیتی قرقیزستان را به کمک و حتی جانبداری از اوباش قرقیز همزمان با کشتار ازبک‌ها و به آتش کشیدن خانه‌ها، متهم کردند.

اسکندر اکرام‌اف، رئیس ارتش قرقیزستان در جنوب این کشور، این اتهام را که نیروها در اغتشاشات جنوب این کشور حضور داشتند، رد کرد و اظهار داشت که ارتش در مناقشه نقشی نداشته است، چون قرار نبود نقش یک نیروی پلیس را ایفا کند.

ارتش و نیروهای پلیس، ایست‌های بازرسی‌ را به دنبال آغاز این ناآرامی‌ها ایجاد کرده‌اند.

تعدادی از ازبک‌ها در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در شهر اوش اعلام کردند که تنها در یک خیابان‌، مرد‌های قرقیز به بیش از 10 زن و دختر حمله کردند و به آنها تجاوز کردند.

در همین حال، آنا نیستات، یک محقق امور حقوق بشر نیز که درحال تحقیقات در مورد خشونت در شهر اوش است، گفت که سخت است اعلام شود چه تعدادی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

اعضای انجمن قرقیز، اتهام وحشی‌گری علیه ازبک‌ها را رد کرده و ازبک‌ها را به تجاوز به زنان قرقیز متهم کردند.

بر اساس اعلام شاهدان و کارشناسان، قرقیز‌های زیادی طی ناآرامی‌های اخیر کشته شدند، اما آمار مجروحان ازبک‌ها بیشتر است.

یک پزشک در شهر اوش نیز خاطر نشان کرد که احتمالا تعداد زنان و دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، بیشتر از آمار گزارش شده است.

الیزابت بیرس، یک سخنگوی دفتر امور حقوق بشر سازمان ملل، طی برآوردی اعلام کرد: 400 هزار تن از خانه‌هایشان در جنوب قرقیزستان گریخته‌اند و حدود 100 هزار پناهنده نیز در ازبکستان هستند. این در حالی است که حدود 1300 هزار تن نیز هم‌چنان در قرقیزستان آواره هستند.

کمیسیونر ارشد پناهندگان سازمان ملل نیز اعلام کرد که حداقل 40 هزار آواره داخلی قرقیزستان به پناهگاه نیاز دارند.

اکثر ازبک‌ها نیز اعلام کردند که آنها دیگر به تضمین امنیتی‌شان از سوی دولت موقت قرقیزستان امید ندارند و دیگر نمی‌خواهند به قرقیزستان بازگردند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت که مقامات ازبکستان تعداد زیادی اردوگاه برای پناهندگان در سه استان مرزی ایجاد کرده و 70 مدرسه را برای حضور پناهندگان آماده کرده‌اند.

این در حالی است که قرقیزستان روز پنجشنبه اعلام کرد که که به رغم نگرانی‌های امنیتی پس از بدترین خشونت قومی در این کشور طی 20 سال گذشته، همچنان نسبت به طرح‌هایش برای برگزاری یک همه‌پرسی قانون اساسی در ماه جاری متعهد است.

سازمان ملل هشدار داد که تداوم اغتشاشات در قرقیزستان می‌تواند زمینه ساز گسترش فعالیت‌های شبه‌نظامی در آسیای میانه باشد.

نگرانی‌ها درباره‌ی امنیت در قرقیزستان در آستانه‌ی همه‌پرسی 27 ژوئن (6 تیر) در خصوص آینده‌ی قرقیزستان به همراه مهاجرت پناهندگان از این کشور، بر چالش‌های پیش روی مقامات دولت موقت قرقیزستان در سازماندهی همه‌پرسی می‌افزاید.

رهبری جدید قرقیزستان که در انتخابات رسمی تعیین نشده، اعلام کرد که در برگزاری این همه پرسی که به آن برای تقویت حکمرانی‌اش و پیشبرد طرح اصلاحات نیاز دارد مصمم است.

عظیم‌بیک بیک نظرف، معاون رئیس دولت موقت قرقیزستان در بیشکک به خبرنگاران گفت: اوضاع در شهر اوش رو به ثبات است. ما نیروهای کافی در اختیار داریم.

وی افزود: ما باید همه پرسی را برگزار کنیم و وارد یک عرصه‌ی قانونی شویم. ما به این همه پرسی همانند هوا نیاز داریم.هر فردی که خود را یک شهروند قرقیز می‌نامد باید در این همه پرسی شرکت کند.

روسیه و غرب نگران این هستند که بی‌ثباتی در قرقیزستان بهشت امنی را برای شبه نظامیان بین‌المللی ایجاد کند و یا باعث تقویت گروه‌های شبه نظامی بومی حاضر در آسیای میانه بشود.

دولت موقت قرقیزستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، به منظور گفت‌وگو درباره‌ی مناقشات جاری در قرقیزستان به طور تلفنی با رزا آتونبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان صحبت کرد.

رابرت بلیک، معاون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا و مقام ارشد آمریکایی در آسیای میانه قرار است امروز جمعه به بیشکک سفر کند.

از سوی دیگر، میروسلاو ینکا، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل، در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: یک تهدید افراط گرایی در دره‌ی فرقانا و به طور گسترده‌تر در آسیای میانه وجود دارد. سازمانهای افراطی متعددی وجود دارند و در این شرایط آنها یک زمینه‌ی مساعد را برای اجرای طرح‌هایشان پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اگر انتخابات به طور درست سازماندهی نشود، آنگاه باعث بروز مشکلات بزرگتری خواهد شد. دولت قرقیزستان باید ارزیابی کند که آیا می‌تواند این همه پرسی را به طور مشروع برگزار کند یا خیر؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69548

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =