۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۰

پژوهشگران در تلاش برای حذف صفحه‌کلید و نمایشگرهای لمسی، واسط جدیدی را طراحی کرده‌اند که با استفاده از یک دوربین، حرکت دست را در فضا ردیابی و آن‌ها را به فرمان‌های متناظر تبدیل می‌کند.

فاطمه محمدی‌نژاد: محققان در تلاش برای تولید سیستمی واسط برای تلفن‌های همراه هستند که بتواند با استفاده از حافظه بصری ما، جایگزین صفحات نمایش یا حتی صفحه کلیدها بشود.

به گزارش تک‌نیوزدیلی، این پروژه آلمانی که واسط ذهنی نام دارد، از یک رایانه و یک دوربین کوچک فروسرخ نصب شده بر روی سینه برای تشخیص حرکات دست استفاده می‌کند. توسط این واسط، کاربران می‌توانند شکل‌هایی را در فضا رسم کنند و یا نقاطی را مثل کلید برق یا کلید ارسال انتخاب کنند. این وسیله کاربران را قادر می‌سازد تا طی مکالمات تلفنی نیز چون صحبت‌های رو در رو، از حرکات دست استفاده کنند.

شان گوستافسون، دانشجوی موسسه هاسو پلاتنر دانشگاه پوستدام آلمان گفت:« ما همیشه به دنبال جایگزینی تمامی ابزارهای ورودی با چنین سیستمی در تلفن‌های همراه بوده‌ایم.»

البته راه استاندارد کار با تلفن همراه یا رایانه، استفاده از صفحه‌کلید لمسی، موش‌واره یا دکمه‌هایی برای انتخاب گزینه‌های مشخص شده بر روی صفحه‌نمایش است. اما طبق محاسبات گوستافسون و همکارانش این وسیله نمی‌تواند کوچک‌تر از اندازه کنونی شود، زیرا صفحات و دکمه‌ها نیاز به حداقل اندازه برای دیده شدن و لمس شدن دارند.

با این حال این ابزارها باید تصاویری تولید کنند که برای مخاطب نیز قابل مشاهده بوده و تنها در ذهن تولیدکننده آن نباشند. به عنوان نمونه می‌توان از ابزار بازی نینتندو نام برد. در این ابزارها به جای صفحه‌نمایش از پروژکتورهایی استفاده می‌شود که بر روی سر نصب شده‌ و تصاویر را روی دیوار یا دست نشان می‌دهند. با این حال در واسط ذهنی چیزی برای دیدن وجود ندارد. حافظه بصری کوتاه مدت کار منبع را انجام می‌دهند.

پاتریک بادیش، پروفسور علوم رایانه در موسه هاسو پلاتنر و استاد گوستافسون گفت: «مردم می‌توانند بدون دیدن چیزهایی که تولید می‌کنند، بصورت ذهنی ارتباط برقرار کنند. کاربران می‌توانند برای انتخاب نقطه‌ای در فضا، با دست غالب خود فشار وارد کنند. یک صفحه شطرنجی نیز می‌تواند به عنوان چارچوب، بر مبنای طول انگشتان شست و اشاره مورد استفاده قرار گیرد. با فشردن نقطه 3-2 یا به اندازه سه انگشت اشاره به بالا و دو انگشت شست به جلو، می‌توان دکمه‌ای مجازی را فشرد».

محققان به دنبال روش‌های پیچیده دیگری به عنوان واسط ذهنی کاربر هستند. بادیش در این رابطه گفت:« ما در این فکر هستیم که کاربران چطور می‌توانند حرکات را طراحی و سپس استفاده کنند. قطعا طراحی حرکات فواید بسیاری خواهد داشت. اگر کاربران عناصر واسط را خود تولید کنند، آن‌گاه به یاد سپردن مکان آن‌ها برای استفاده‌های بعدی آسان‌تر خواهد بود. در صورت فراموش کردن مکان عناصر، می‌توانند آن‌ها را دوباره طراحی کنند.»

در ماه اکتبر / مهر امسال، مطالعه‌ای در مورد واسط‌های ذهنی که شامل چندین استفاده آزمایشی توسط کاربران است، در بیست‌وسومین نشست فناوری و نرم‌افزارهای واسط کاربری در نیویورک ارائه خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sina US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    مطالب سايت مال عهد بوق !!!!!!