نگاه مثبت و منفی مجلسی‌ها به دومین کابینه پیشنهادی روحانی

کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم امروز زیر ذره بین مجلس رفت و موافقان و مخالفان درباره کلیت برنامه های دولت و وزرای پیشنهادی اظهارنظر کردند.

به گزارش خبرآنلاین،  جلسه علنی امروز بهارستان به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت‌خانه ها اختصاص داشت. در این جلسه پس از سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود، نمایندگان موافق و مخالف نیز نظرات خود را بیان کردند.

بر اساس ماده 206 قانون اساسی، قبل از بررسى برنامه‏ هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه ثبت نام می کنند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام خواهد داد.

در ادامه اهم اظهارات نمایندگان موافق و مخالف را می خوانید؛

 

مخالفان کابینه پیشنهادی

موافقان کابینه پیشنهادی

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز: به نظر مي آيد برنامه پيشنهادي دولت بيشتر بايد با برنامه توسعه ششم تطبيق داده مي‌شد، اما به اين امر مهم كمتر توجه شده است. وزراي محترم كه برنامه هايشان را ارائه كرده اند احساس مي شود نسبيت لازم با برنامه ششم را ندارند. همانطور كه با سرپنجه تدبير، شما موفق شديد فروش نفت را از يك ميليون بشكه به 4 ميليون بشكه برسانيد و آمار مي دهيد؛ ما مي‎خواهيم بدانيم وضعيت اعتياد و فساد اقتصادي در ابتداي دولت شما چگونه بود و الان چقدر بهبود يافته است و در 4 سال آينده چه وضعيتي خواهد يافت؟ در برنامه ششم مي خواهيم وضعيت بانكداري اسلامي، كارتن خواب‌ها،‌ بدهي دولت به بانك ها و وضعيت بيمه، آمار بيكاري، آمايش سرزمين چه كرده ايد و چه خواهيد كرد؟

یوناتن بت‌کلیا نماینده اقلیت های دینی آشوری و کلدانی : سیاست خارجی تنش زدایی و پیوند با همه کشورها در دستورکار دولت قرار دارد. دولت تلاش می کند با حفظ برجام از ظرفیت های اقتصادی استفاده کند. توجه ویژه به بهداشت و درمان، زنان، کودکان، خانواده های ضربه خورده از اعتیاد، حاشیه نشینان، حقوق شهروندی و اقلیت ها در دستور کار دولت است.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان: آيا دولت ارزيابي دقيقي از برنامه 4 ساله خود دارد و بودجه سال 96 مبتني بر آسيب شناسي برنامه قبلي است؟ كابينه معرفي شده آيا با وعده هاي خود رئيس جمهور در دوره انتخابات همخواني دارد؟ متوسط سني دولت در اين دوره از دوره قبل بيشتر است. تحولي در تيم اقتصادي دولت نديديم. كل برنامه دولت و تيم اقتصادي را با تواني كه براي 5 ابر چالش اشتغال،‌ اصلاح نظام بانكي،‌ صندوق بازنشستگي،‌ بودجه دولت و محيط زيست هماهنگ است يا خير؟ آيا دولت توان حل اين ابر چالش ها را دارد؟

احمدی لاشکی نماینده نوشهر : وزرا این دوره خیلی نیاز به برنامه ندارند، چند ماه پیش برنامه پنج ساله ششم تصویب شد و هر کسی وزیر شود مبنای کارش اجرای همین برنامه باشد. توجه به معاش، نان، بیکاری، رشد اقتصادی فراگیر، اشتغال زایی و رفع فقر از اولویت های اصلی دولت است. معتقدم انسجام فکری و هماهنگی اجرایی بیشتری در دولت دوازدهم است.  

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب : ما بعد از اينكه به کابينه راي مي دهيم، هم شريك ثوابش هستيم، هم شريك جرمش. من مي خواهم در مورد همكاري مشترك مجلس و دولت حرف بزنم وگرنه به قاطبه وزرا راي مي‎دهم. مي خواهم صحبت كنم كه مجلس و دولت بدانند اگر برنامه كلاني مي خواهد پيگيري شود، بايد با هم همراه باشند. در حوزه کار بانك‎ها با دو گروه مواجهيم،‌ ورشكستگان كوچك و فراريان بزرگ مالي. الان 104 هزار ميليارد بدهي وصول نشده داريم، فراريان بزرگ مالي كار خود را انجام مي دهند، اما ورشكستگان كوچك افرادي هستند كه براي دو ميليون معطلند. براي تصدي وزارت آموزش و پرورش، چرا ژنرال هاي بزرگ را معرفي نمي كنند؟ بودجه فرهنگي هم،‌ فقط يكبار در مجلس هشتم بعد از اينكه خدمت رهبري رفتيم، با دستور ايشان اضافه شد.

محمدرضا عارف نماینده تهران: آنچه که امروز به عنوان یک ضرورت مطرح است و وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیز هست که به آن رسیدگی کند نداشتن شاخص های کمی برای ارزیابی عملکرد برنامه دولت و وزرا است. انتظار ما این است که در برنامه های خوبی که دولت ارائه کرده شاخص های کمی ارزیابی هم توسط سازمان برنامه و بودجه در چارچوب احکام برنامه شششم تدوین شود. ما حقیقتا نیازمند اتاق های فکر در کشور هستیم، در قالب اتاق فکر یا شورای عالی باید مرتب افرادی از دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها با هم همفکری و رایزنی کنند. دولت باید جدی تر در ارتباط با حضور زنان در سطوح مختلف به یک باور برسد و وزرا هم این مهم را دنبال کنند.

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز: در دولت قبلی در اشتغال گام موثری برنداشته نشد که این موضوع در مورد بخش مسکن هم صدق می کند. فرهنگیان از شرایط معیشتی خود ناراحت هستند و این موضوع تاثیرش را در 16 میلیون رای به رقیب روحانی نشان داده است. هرچند در جلب آرای موافق نیز از همان روش هایی که دوستان شما در سال 88 راه انداختند و جان ها از بین رفت، بهره بردند. بعضی از دوستان شما از مدعیان آن حوادث تلخ و پیگیری کنندگان حمایت می کنند و رییس حمهور هم از آن ها مشورت می گیرد. پول پاشی در انتخابات از جمله روش هایی بود که در انتخابات به کار گرفته شد که در نوع خود کم سابقه بود

نبی هزارجریبی  نماینده مردم گرگان و آق قلا: دولت در حوزه اقتصادی زحماتی کشید اما در حوزه صنایع تبدیلی و تولید موفق نبود، دولت باید برنامه داشته باشد از قاچاق کالا و ارز جلوگیری و با مافیای اقتصادی سازمان یافته مبارزه کند. توجه به دغدغه فارغ التحصیلان و به کارگیری بانوان و جوانان در ارکان اجرایی نظام ضرورت دارد. از ظریف و تیم دیپلماسی تشکر می کنم موقعیت خوبی را در تعاملات سیاسی و اقتصادی شاهد بودیم و در دولت جدید این را ادامه دهند و انشاءالله موفق باشند. در حوزه دفاعی اقدمامات خوبی داشتیم. نیروهای امنیتی نیز در برقراری امنیت واقعا سنگ تمام گذاشتند. محیط زیست امانتی به دست ماست که باید به آیندگان بسپاریم، برداشت های بی رویه از جنگل ها پیامدهای سنگینی را به بار آورده است.

حسن کامران نمانده مردم اصفهان: ما باید امنیت شغلی ایجاد کنیم. رشد 50 درصدی دولت به تامین اجتماعی وجود دارد. تامین اجتماعی حیاط خلوت دولت ها بوده است. وزیر کار باید پاسخگوی صندوق های کارگیری و بازنشستگی باشد. یکی از بحث های اشتغال سرمایه گذاری است. ما می گوییم باید حقوق شهروندی رعایت کنیم اما وزارت کار نه با نهادهای کار مشورت می کند و هیچ کدام از اعضای این نهادهای کارگری را در جلسات راه می دهد که قابل بررسی است.

احمد همتی نماینده: آیا مراکز فرهنگی مانند سازمان صدا و سیما به ما می‌گویند با بودجه‌شان چکار می‌کنند. فرهنگ یک مقوله بسیار پیچیده است که به تمام حوزه‌ها مرتبط است. آن چیزی که به عنوان فرهنگ اسلامی ایرانی داریم ماحصل عملکرد 40 ساله ماست. نباید وزارتخانه‌ای را مقصر بدانیم. در کشور تنوع سلایق و دیدگاه وجود دارد. با سه فراکسیون اصلی مجلس، اشخاص حقیقی و حقوقی رایزنی و خیرالموجودین معرفی شدند. در برنامه ریزی دولت آینده در وهله اول به ثبات، آرامش و امنیت، مشارکت سیاسی و عمومی، رضایتمندی اجتماعی، عدالت، حقوق شهروندی و خردجمعی نیاز داریم که خوشبختانه در برنامه های دولت وجود دارد. برنامه هم براساس قوانین و اسناد بالادستی تنظیم شد. مشی و روش دولت نیز بر همین تأکید دارد چون راه نجات کشور است که مردم به آن صحه گذاشتند.

جواد ابطحي نماینده خميني شهر: تنها هيئت وزيران نيستند كه راي اعتماد مي گيرند، بلكه معاونان را هم كنار اين افراد بايد بگذاريم. نمي خواهم بگويم که ترکيب فعلي كابينه،‌ ضعيف يا قوي است اما مقبول است. آقاي روحاني گفتند كه براي معرفي وزرا تحت فشار نبوده است، انشاءاله كه تحت فشار نبودند اما ما اخبار لابي هاي اعتدال و اصلاحات را داريم. ما هنوز واردات از چين داريم. سنگ پا، قلوه سنگ، تله موش،‌ شلنگ،‌ بيل و كلنگ و ... وارد مي شود. وعده هاي دور اول دولت محقق نشده است. آقاي ظريف دارند ميخندند! انشاءالله يك گوشه اي به ايشان بزنم و در مخالفت با ايشان مفصل صحبت مي كنم. من معتقدم اگر بجاي آقاي ظريف يك وزير اقتصاد دان مي آوردند، مشكلات راحت تر حل مي شد! چون ما هرچه مي گوييم مي گويند سرمايه گذاري خارجي، خب اين محقق نشده است! ‌پس ديپلماسي اقتصادي وزارت خارجه كجاست؟ اين تركيب دولت ناهمگون است آقاي روحاني با اين تيم شما نمي توانيد مشكلات كشور را حل كنيد.

بهروز نعمتی نماينده تهران: وزیری که از دولت یازدهم به مجلس معرفی شدند وظیفه شان سنگین تر از گذشته است. 9 وزیر جدیدی هم که معرفی شدند باید در چارچوب شعارهای رئیس جمهور عمل کنند. معرفی وزیر جوان برای وزارت ارتباطات مایه نشاط و امید شده است. او در معاونت زیرساخت وزارت ارتباطات خدمات زیادی انجام داد. در حوزه سیاست داخلی وزرای معرفی شده باتجربه، توانمند و شریف هستند و عملکرد مناسب داشتند. توقع داریم حقوق شهروندی بسیار مورد توجه قرار گیرد. کسانی که مسئول نیستند و تصمیمات غیرمسئولانه ای را به دولت تحمیل می کنند باید مراقبشان بود که این مشکلات را به نظام تحمیل نکنند. ما در مجامع بین المللی به لحاظ رعایت حقوق شهروندی زیر سوال هستیم و باید توجه کنیم رعایت حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد.

مجتبي ذوالنور نماينده قم: آقاي رئيس جمهور گفتند بر روی من براي تعيين كابينه فشاري نبوده است اما چند دقيقه بعد گفتند سه كانديداي زن معرفي كردم اما به دليل فشارهايی نشد كه اين اتفاق بيفتد اگر بناست در 20 دقيقه حرف عوض شود چگونه بايد به مطالبات پاسخ داد. در حوزه فرهنگ، هر چه برنامه را مرور كردم تا رنگ و بويي از دين پيدا كنم،‌ پيدا نكردم و اگر همين برنامه را بگوييم برنامه يك دولت سكولار و لائيك است،‌ چه تفاوتي با جمهوري اسلامي داشت. در اين برنامه جاي دين كجاست؟ حوزه فرهنگي كه هميشه دغدغه رهبر بود در كجاي برنامه به آن پاسخ داده شده است؟ در بررسي معضلات اجتماعي به كدام نسخه ديني توجه شده است؟ اگر بنده ايرادي مطرح ميكنم معنيش اين نيست كه نمي خواهم با دولت همكاري كنم، وظيفه مجلس است كه هر چه در توان دارد به دولت كمك كند، ولي بايد ببينيم كه به كجا حركت مي كنيم. اگر من مسئله فرهنگ را مطرح ميكنم خدايي نكرده مخالفت با وزير پيشنهادي آقاي عباسي نيست. خود من با افتخار به ايشان راي خواهم داد. كجا بيمه هنرمندان را حل كرديم؟ با حلوا حلوا دهن شيرين نمي شود. با راه اندازي شبكه ملي يك ميليون شغل در كشور ايجاد مي شود. آقاي رئيس جمهور در چهار سال گذشته بدترين وضعيت عملكردي در وزارتخانه هاي حوزه فرهنگ را داشتيد. عرصه آموزش و پروش متزلزلترين عرصه را تجربه كرده است.

زهرا ساعی نماينده تبريز: وضعيت جمعیتی کشور را می توان از تهدید به فرصت تبدیل کرد. عدالت جنسیتی و اشتغال زنان بايد مورد توجه قرار گيرد. زنانی که تا امروز بیشتر در حوزه‎های فرهنگی و اجتماعی تمرکز داشتند، حالا باید در حوزه های اقتصادی و سیاسی هم نقش آفرینی داشته باشند تا نگاه دولت در حوزه عدالت جنسیتی با هدف نیل به توسعه پایدار محقق شود. اگرچه در دولت شاهد حضور زنان در سطح وزارت نبودیم، اما وزرا باید رعایت عدالت جنسیتی در انتصاب معاونان را مورد عنایت قرار دهند.

سيدجواد حسيني كيا نماينده مردم سنقر کلیایی: به نظر مي‌رسد، اين تيم مثل تيم قبلي نتواند برنامه دولت را اجرا كند. در اين سال ها نقدينگي دو و نيم برابر شده است. ميزان سرمايه گذاري خارجي افزايش يافته است پس مشكل ما تامين مالي نيست بلكه دكترين دولت در حوزه اقتصادي است. آقاي روحاني! شما در برنامه به جوانگرايي اشاره كرديد اما در عمل يكسال سن كابينه را بالا برديد. شيوه اجراي برنامه ششم را در برنامه نياورديد. چگونه مي خواهيد يك و نيم ميليون شغل ايجاد كنيد؟ در حوزه فرهنگ به سبك زندگي اسلامي و ايراني توجهي نكرده ايد در حالي كه اين موضوع از تاكيدات رهبري است.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران: رهبری چند روز پیش حکم رییس جمهور را تنفیذ کردند و رییس جمهور را تایید کرده اند. به علاوه افتخار دولت یازدهم برنامه محوری است. من زمانی که از آقای لاریجانی لقب پرفسور گرفتم، گفتم که برنامه را با دولت هماهنگ کنید اما دولت با برنامه هماهنگ حرکت کرده است. چرا ما برجام را زیر سوال می بریم؟ 240 نفر برای مقابله با آمریکا رای دادیم اما عده ای از روزنامه ها به شما توهین کردند. شما اگر تابع ولایت فقیه هستید باید برجام را تایید کنید. عده ای حرف از سهم خواهی اصلاح طلبان از دولت می زنند. ما کی سهم خواهی کردیم؟ روحانی گفت که ما در چینش کابینه جناحی عمل نکردیم و همینگونه بوده است. برنامه محوری از خصوصیات مثبت کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم که باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین دولت در طرح تحول سلامت موفق عمل کرده است.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود: در وضعیت آموزش رتبه ما در منطقه 16 و در جهان 92 است، در حوزه بهداشت و سلامت رتبه ما در منطقه 11، در مصرف انرژی رتبه ما در منطقه 14 و در جهان 121 است. در حوزه مقررات دست و پاگیر رتبه ما در منطقه 17 و در جهان 97 و به لحاظ جمعیت شهری رتبه ما در منطقه 2 و در جهان 12 است که افزایش جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی خطرناک است. سرمایه گذاری خارجی طبق قانون برنامه توسعه ششم باید 65 میلیارد دلار در سال باشد. قبل از دولت اول روحانی سرمایه گذری خارجی زیر 1 میلیارد دلار بود الان به 11 میلیارد دلار رسید پس باید افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی تقویت شود.

29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =