نماینده ارومیه گفت:«سالیانی است که دچار تورم بالا با رکود پایین بودیم؛برای مردم و بازار بالا و پایین رفتن سیاست ها سوال است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی بهادری،نماینده مجلس ارومیه در مخالفت از وزیر پیشنهادی اقتصادی،مسعود کرباسیان گفت: مخالفت بنده در جهت حمایت از دولت است. در حال حاضر آمارها نشان دهنده نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد کشور است. انتظار می‌رود که اقتصاد از زیر چرخ‌های سیاست خارج شود و با اجرای سیاست‌های اقتصادی مستحکم شاهد بهبود شاخص ‌های اقتصادی در آینده باشیم.

وی با بیان اینکه برای اقتصاد به تئوری و مدل نیاز است، گفت: در کشورهای مختلف دنیا و اقتصادهای نوظهور مانند ترکیه، چین، برزیل و هند شاهد استفاده از تئوری و مدل‌های مشخص هستیم که امیدوارم در کشور ما نیز چنین مدل‌هایی وجود داشته باشد تا خدایی ناکرده وضعیت اقتصادی همچون برنامه چشم انداز ۲۰ ساله نشود که در برهه‌ای رشد اقتصاد به ۶.۸ - درصد نرسد.

عضو کمیسیون عمران گفت: انتظار می‌رود آقای کرباسیان با تشکیل تیم مشاوره قوی بسترهای لازم را برای جبران ضعف تئوریک در حوزه اقتصادی فراهم کند؛ چون وزیر اقتصاد مرکز ثقل هماهنگی تیم اقتصادی است و ما در نهایت همه سوالات و تذکرات را به او می‌دهیم.

بهادری توجه به سرمایه گذاری و شفافیت در اقتصاد را به عنوان انتظار از وزیر اقتصاد آینده دانست و گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا وزیر اقتصاد به عنوان وزیر بین المللی مطرح شود. همچنین ارتباط تنگاتنگی بین وزیر اقتصاد با وزیر خارجه در جهت تحقق دیپلماسی اقتصادی ایجاد شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرای سیاست‌هایی برای کاهش رکود گفت: انتظار می‌رود سیاست کاهش نرخ سود بانکی و در کنار آن توجه واقعی به تولید در کشور پیاده شود.

نماینده ارومیه با تاکید بر لزوم جمع شدن موسسات مالی غیر مجاز و هدایت سرمایه‌های بانکی به سمت تولید، گفت: باید عدالت اقتصادی در کشور برقرار شود تا شاهد نابرابری اقتصادی نباشیم. اتفاقی که اکنون در کشور دیده می‌شود به طوری که درآمد سرانه استان‌های مختلف با هم متفاوت است و همچنین تناسبی بین اخذ مالیات با درآمد سرانه در استان‌ها وجود ندارد.

بهادری نظارت بیشتر بر مناطق آزاد را بسیار مهم خواند و خاطر نشان کرد: درباره اقتصاد مقاومتی باید شیوه‌نامه‌ها و پروتکل هایی تدوین شود تا از برخی اعمال سلیقه‌ها جلوگیری شود.

وی رفع مشکلات مالیاتی و یکسان سازی نرخ ارز برای بخش خصوصی را به عنوان اولویت‌های دیگر وزیر اقتصاد دانست و گفت: آقای کرباسیان یکی از مدیران با سابقه و خوش‌نام است، اما در برنامه‌اش اهداف کمی نیامده است. انتظار می‌رود ایشان بعد از کسب رای اعتماد ضمن برطرف کردن ضعف‌ها با تشکیل تیمی هماهنگ در جهت بهبود شاخص‌های اقتصادی در چهار سال آینده حرکت کند.

بهادری عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه اشاره شده اسیب های حوزه اقتصادی است که در ۴ بخش مطرح شده است؛مفسدگی، دولت زدگی، رانت زدگی و سیاست زدگی. باید مدار اقتصاد را از زیر چرخ های سیاست خارج کنیم و با تداوم سیاست های اقتصادی مستحکم شرایط را بهبود دهیم.

او بیان کرد:در کشورهای اقتصادی نوظهور ترکیه برزیل و چین شاهد هستیم که تئوری های مشخص پیروی می کنند و اقتصاد کشور باید در این مدارها حرکت کند و بالا پایین نشود. رشد اقتصاد کشور منفی ۶.۸ درصد رسید. انتظار داریم با یک تیم اقتصادی قوی، ضعف های اقتصادی را جبران کند.

بهادری ادامه داد :باید توجه ویژه به هماهنگی تیم اقتصادی داشته باشیم. مرکز ثقل شخص این تیم وزیر است. وزیر افتصادی باید هماهنگی بین سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی ایجاد کند. بتواند اقتصاد را مطلوب تر کند. هماهنگی بین سایر وزارتخانه ها را همه از وزیر آینده انتظار داریم. در گذشته این ناهماهنگی ها یکی از مشکلات بوده است.

او عنوان کرد: شفافیت ها در اقتصادی باید ببشتر شود. اهداف کمی مبهم است. در برنامه به طور مشخص عدد و رقم مشخص نشده است.

او گفت: قاچاق حل و فصل شد.باید بیشتر به پنجره سرمایه گذاری توجه شود. شفافیت گمرکی ایجاد شده ولی مشکلات دیگر باید حل و فصل شود. 

او افزود: وزارت اقتصاد باید شکاف ها را حل کند. نسبت مالیات استان ها باید نسبت به درآمد آن ها باشد. نظام تامین مالی دچار آینده فروشی شده است در حال حاضر منابع سال های آینده را می‌فروشیم.

بهادری گفت: بخش خصوصی انتظار دارد که نرخ ارز یکسان سازی شود. در برنامه مطالب خوبی ارائه شده است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =