ایرنا نوشت: برخورد ناو 'یو.اس.اس. جان مک کین' آمریکا با یک کشتی تجاری 50 هزارتنی که سنگاپور وقوع آن را در آب های خود گزارش کرده و مالزی معتقد است این واقعه در آبهای این کشور رخ داده است باعث تنش ها در روابط دو کشور شد.

برخورد این ناو آمریکایی با نفتکش 50 هزار تنی باعث صدمه دیدن ناو آمریکایی و ناپدید شدن 10 نیروی این ناو و جراحت 5 نفر دیگر شد و پنتاگون به طور موقت فعالیت ناوهای این کشور در جهان را متوقف کرد.

به نوشته روز سه شنبه تارنمای 'تودی آنلاین' سنگاپور، مالزی این ادعا که این برخورد در آب های سنگاپور رخ داده را به چالش کشیده و اعلام کرد این حادثه در آب های سرزمینی مالزی و به طور مشخص در آبهای 'تلوک رامونیا' رخ داده است.

'ذوالکیفلی ابوبکر' مدیرکل سازمان حفاظت دریایی مالزی، گفت که برخورد این ناو آمریکایی با یک کشتی تجاری در فاصله چهار و نیم کیلومتری آبهای شرق ایالت جوهور مالزی رخ داد.

وی تاکید کرد که عملیات امداد و نجات مالزی برای جستجوی ناپدیدشدگان این حادثه به طور مستقل انجام می شود و مالزی در خصوص این عملیات با سنگاپور تماسی نداشته است.

مدیرکل سازمان حفاظت دریایی مالزی گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که ما نمی خواهیم یک برخورد دیگر در منطقه رخ دهد. در حال حاضر، ما نباید بر سر اینکه این اتفاق در آبهای کدام کشور رخ داده، بحث و گفت وگو کنیم، مهمترین موضوع انجام عملیات امداد و نجات است.

'احمد قمرالزمان احد بدرالدین' فرمانده نیروی دریایی مالزی نیز گفت که کشتی جنگی 'کی.دی.هاندالان' این کشور هنگام حادثه در فاصله پنج کیلومتری کشتی 'یو.اس.اس مک کین' بوده و نخستین پاسخ را به درخواست ناو آمریکایی داده است.

سازمان بنادر و امور دریایی سنگاپور نیز اعلام کرد اوایل روز دوشنبه از این برخورد که در 'آبهای سرزمینی سنگاپور' در تنگه سنگاپور رخ داده آگاه شده و این کشور عملیات امداد و نجات را رهبری می کند.

این سازمان سنگاپوری اعلام کرد که سازمان های مالزی در عملیات امداد و نجات که توسط سنگاپور رهبری می شود، مشارکتی ندارند.

مالزی و سنگاپور پیش از این هم در مورد اختلاف های سرزمینی در مورد مالکیت آب ها داشته اند که در برخی از موارد از جمله تنش های 'پدرا برانکا' دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد آن حکم داده است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =