آقای نمایش ایرانی: غیرت فرهنگی‌مان کجاست؟

داود فتحعلی‌بیگی آقای نمایش ایرانی می‌گوید؛ «هیچ دانشگاهی به ما لبیک نگفت و حتی سازمان میراث فرهنگی به اندازه یک برگ کاغذ برای مشارکت با این جشنواره پیش‌قدم نشد. چرا وزارت علوم نباید یک رشته برای این گونه نمایش‌ها دایر کند؟ پس این غیرت فرهنگی کجا باید باشد؟»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی پیش از ظهر امروز شنبه چهارم شهریور در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

فتحعلی‌بیگی آقای نمایش ایرانی در ابتدای این نشست خبری گفت: «سال‌های اولی که جشنواره آیینی- سنتی را برگزار می‌کردیم هنوز به فکر رقابتی کردنش نیفتاده بودیم چون تعداد گروه‌های شرکت‌کننده بسیار محدود بود. آن سال‌ها در همین سالن کنفرانس تئاترشهر اجراهای بداهه برگزار می‌شد و پیشکسوتان زیادی در جشنواره شرکت می‌کردند.»

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: «سمینارهای تخصصی نیز به شکل این پنج دوره اخیر برگزار نمی‌شد بلکه تنها از چند نفر دعوت می‌کردیم تا سخنرانی کنند. این‌ها را می‌گویم تا یادمان باشد وقتی امروز جشنواره با این وسعت و گستردگی برگزار می‌شود چه مسیری را طی کرده تا به این نقطه برسد.»

او خاطرنشان کرد: «اولین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی در زمان مدیریت دکتر علی منتظری برگزار شد و 12 گروه در آن شرکت کردند که چندتایی از شهرستان و مابقی از تهران بودند. اغلب نمایش‌های آن دوره شادی‌آور بود. در همان دوره اطلاعیه دادیم که هدفمان حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی- سنتی است اما یک نماینده مجلس همان موقع گفت این‌ها باز شروع کردند به سیاه‌بازی و کچلک‌بازی! حتی ما یک بار به بجنورد رفته بودیم تا با اعضای یک نمایش محفلی به نام توره صحبت کنیم اما آنقدر آن‌ها را ترسانده بودند که هیچ‌کدام حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند یا در نیشابور که تعزیه‌خوان‌ها و گروه نمایش آیینی- سنتی به دلیل کج رفتاری عده‌ای خانه‌نشین شده بودند.»

دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی یادآور شد: «پیرمردی را به نام آقای خیرآبادی پیدا کردیم که در مجالس شادی روستائیان نمایش اجرا می‌کرد و خودش می‌گفت نام نمایشش روحوضی است. وقتی عوامل این نمایش را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کردیم یکی از مدیران داد و هوار راه انداخت که این مطرب‌ها را چرا راه داده‌اید. یعنی می‌خواهم بگویم نگاه‌ها آن دوره به نمایش‌های آیینی- سنتی اینگونه بود.»

فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه مسیر سختی برای حفظ و اشاعه نمایش‌های آیینی- سنتی طی شده است، گفت: «هیچ دانشگاهی به ما لبیک نگفت و حتی سازمان میراث فرهنگی به اندازه یک برگ کاغذ برای مشارکت با این جشنواره پیش‌قدم نشد. در حالی که این سازمان آموزشگاه و دانشکده دارد و همه هنرهای سنتی را آموزش می‌دهد اما برای نمایش‌های آیینی- سنتی هیچ تلاشی نمی‌کند. چرا وزارت علوم نباید یک رشته برای اینگونه نمایش‌ها دایر کند؟ پس این غیرت فرهنگی کجا باید باشد؟»

او با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف جشنواره رفته‌رفته ساخته شده و در طول دوره‌های مختلف قسمت‌های دیگری به آن اضافه شده، گفت: «در این دوره ما شاهد 550 درخواست مستقل رسیده به دبیرخانه جشنواره بودیم یعنی در طی 18 دوره برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 12 اثر به 550 متقاضی رسیده‌ایم.»

محمدحسین ناصربخت دبیر بخش پژوهش و سمینار جشنواره تئاتر آیینی و سنتی نیز در این نشست با اشاره به پذیرفته شدن 40 مقاله توسط داوران در سمینار این دوره از جشنواره گفت: «در بخش داخلی 9 مقاله به شکل پوستر و شش مقاله در قالب سخنرانی و 11 مقاله خارجی در سمینار هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه می‌شود. همچنین در بخش دعوت از اساتید 12 استاد ایرانی مقالاتی ارائه می‌کنند. در مجموع 29 سخنرانی از 40 مقاله پذیرفته شده در روزهای هشتم و نهم شهریور به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.»

ناصربخت همچنین با اشاره به برگزاری دو کارگاه آموزشی نقالی و کارگاه موسیقی تعزیه در ایام برگزاری این جشنواره یادآور شد: «امسال هشت کتاب از جمله «فهرست دست‌نویس‌های مذهبی ایران در واتیکان»، «مجموعه مقالات چهارمین سمینار جشنواره»، «فرهنگ لغات نمایش‌های آ‌یینی- سنتی»، «بازی‌نامه چهار»، «دفتر پژوهشی سه» و... در قالب انتشارات جشنواره منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره نمایش آیینی- سنتی در این نشست با اشاره به حضور 179 از 22 استان کشور در هجدهمین دوره جشنواره گفت: «استان‌های آذربایجان شرقی، البرز و گیلان با شش اثر بیشترین حضور و پس از آن استان‌های اصفهان، بوشهر و مرکزی با پنج اثر حضوری فعال در این دوره از جشنواره دارند. همچنین در این دوره از جشنواره برای بخش جوانه‌های نمایش ایرانی فراخوان مستقلی صادر شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد به طوری که 75 درخواست از سراسر کشور برای حضور در این بخش داشتم. حضور 11 نقال کودک و نوجوان که شامل شش دختر و پنج پسر هستند از نکات قابل توجه در این دوره به شمار می‌رود. همچنین شش نقال زن و چهار مرد در بخش نقالی بزرگسالان در این دوره اجراهایی خواهد داشت.»

او همچنین با اشاره به حضور 500 مهمان از شهرستان‌های مختلف در هجدهمین دوره جشنواره گفت: «در یکی دو سال اخیر در بخش آیین‌ها شاهد استقبال چند استان فارس بوده‌ایم. امیدواریم در دوره‌های آتی شاهد حضور تمامی اقوام، خرده فرهنگ‌ها و استان‌ها در این بخش باشیم.»

دکتر احمدیان مدیرعامل بیمارستان خیریه محک نیز در این نشست از برگزاری مراسم افتتاحیه هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی در بیمارستان محک خبر داد و گفت: «این برای دومین بار است که افتتاحیه جشنواره در این بیمارستان برگزار می‌شود و هنوز خاطرات اولین افتتاحیه جشنواره در بیمارستان ما نقل محفل پدر و مادرها و بچه‌های محک است. هر اتفاقی که بتواند فضای سرد بیمارستان را تغییر دهد ارزشمند است به ویژه این جشنواره که ریشه در آیین‌ها و سنت‌های ما دارد.»

احمدیان همچنین با بیان این که محک هرسال دست کم یک کنفرانس بین‌المللی برگزار می‌کند، پیشنهاد داد: «می‌توانیم افتتاحیه این کنفرانس‌ها با برنامه‌ای از نمایش‌های‌ آیین و سنتی داشته باشیم تا افراد علمی و آکادمیک که ازدیگر کشورها در این کنفرانس‌ها حضور پیدا می‌کنند از نزدیک با فرهنگ غنی ایران آشنا شوند.»

دبیر هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر شبهه سلیقه‌ای بودن داوری در این جشنواره و کنار گذاشته شدن آثار برخی از پیشکسوتان گفت: «من شخصا هر اثری را که در این دوره از سوی داوران پذیرفته نشده بود دوباره بررسی کردم و باید بگویم هیچ موردی نبود که داوران اشتباه کرده باشند. چراکه هیچ حب و بغضی در کار ما نبوده است. هرکسی کار ارزشمندی ارائه کرده بود که با سیاست‌های جشنواره همخوان بوده دستش را می‌بوسم. اگر اثر پذیرفته نشده یک دلیلش احتمالا این بوده که با  سیاست‌های جشنواره همگام نبوده است.»

فتحعلی‌بیگی همچنین تصریح کرد: «وقتی می‌گوییم پیشکسوت‌ها در این جشنواره حضور ندارند منظورتان کدام پیشکسوت‌ها است؟ در بخش‌های نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه، نمایش‌های روحوضی کدام پیشکسوت‌ها حضور ندارند؟ ما از هیچ پیشکسوتی چشم‌پوشی نمی‌کنیم مگر این که خودشان کوتاهی کنند.»

ناصربخت نیز در توضیح این که چرا افتتاحیه جشنواره به صورت کاروان شهری برگزار نمی‌شود، گفت: «بخشی از این موضوع به مشارکت اندک شهرداری با جشنواره برمی‌گردد که دلیل آن تغییر و تحولات شهرداری بوده است در نتیجه امکان برپایی یک کاروان شهری در این دوره از جشنواره فراهم نشد. امیدواریم در دوره بعدی شاهد یک کاروان شهری با فضای آیینی- سنتی باشیم. چرا که ذات آیینی مشارکت همگانی است. امیدواریم هماهنگی نهادهای فرهنگی با هم دوباره رخ دهد تا شاهد اتفاق‌های بهتری در این جشنواره باشیم.»

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی- سنتی از هشتم تا پانزدهم شهریور در تهران برگزار می‌شود.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =