شهریورِ تهران و بداهه‌نوازی پیانو در نیاوران؛ ۹ اروپایی و ۲ ایرانی

جشنواره «شب‌های بداهه‌نوازی پیانو» حاصل همکاری نشر موسیقی هرمس و شرکت کلیک با حضور ۱۱ هنرمند، ۹ نفر خارجی و دو نفر ایرانی از ۲۲ شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ظهر امروز یکشنبه پنجم شهریور نشست خبری جشنواره موسیقی «شب‌های بداهه‌نوازی پیانو» با حضور رامین صدیقی مدیر نشر موسیقی هرمس، پیمان یزدانیان آهنگساز و نوازنده پیانو،  مازیار یونسی سرپرست و جانشین رهبر ارکستر سمفونیک آیسو (ایران - اتریش) و عباس سجادی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری نیاوران در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

جشنواره موسیقی «شب‌های بداهه‌نوازی پیانو» با عنوان Show of Hands توسط  نشر موسیقی هرمس، شرکت کلیک و با مشارکت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران از ۲۲ شهریور به مدت شش شب در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود.

نشر موسیقی هرمس با همکاری شرکت کلیک اقدام به راه‌اندازی این جشنواره کرده است که فارغ از مرزبندی‌های متداول سبک‌شناسانه، صرفا بر بداهه‌نوازی تمرکز خواهد داشت.

اولین دوره این فستیوال به تک‌نوازی بداهه پیانو اختصاص داده خواهد شد. در مجموع ۱۱ هنرمند از ایران و هشت کشور اروپایی مهمان جشنواره خواهند بود که به مدت شش شب در قالب ۱۲ کنسرت مستقل (هرشب دو اجرا) روی صحنه می‌روند. علاوه بر دو اجرا در هر شب، پنج کارگاه آزاد و نمایش چهار فیلم مستند درباره موسیقی نیز کامل‌کننده برنامه جشنواره خواهد بود.

در بخشی از این نشست صدیقی در مورد احتمال ضبط شدن این اجراها و منتشر شدن آن‌ها گفت: «ما قطعا اجراها را ضبط خواهیم کرد اما انتشار آن‌ها بستگی به چند عامل دارد. اول این که با توجه به بداهه بودن اجراها، خودِ هنرمندان باید از اجرایشان راضی باشند و دوم این که ما هم از آن راضی باشیم و سوم این که قابلیت منتشر شدن به صورت آثاری مستقل را داشته باشند.»

او ادامه داد: «اگر از میان این ۱۱ هنرمند، فرضا سه نفرشان اجرایشان را دوست نداشته باشند یا از نظر ما اجرایشان کیفیت لازم برای انتشار را نداشته باشد، اما اثر هشت هنرمند دیگر را بتوان منتشر کرد، قطعا به احترام آن سه نفر این کار را نمی‌کنیم.»  

صدیقی در ادامه در مورد مهمانان خارجی این رویداد که با حمایت هواپیمایی ک.ال.ام و ایرفرانس و همچنین شرکت رایز و نسکافه و پشتیبانی سفارت‌های اتریش، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان و سوییس برگزار می شود گفت: «سه چیز هست که از نظر اکثر هنرمندان خارجی که در طول زمان به ایران دعوت کرده‌ام مهم بوده است. اول این که آن‌ها از این که در طول مدت اقامتشان از لحظه ورود به ایران تا لحظه خروج توسط تیم دعوت‌کننده همراهی می‌شوند احساس خوشایندی دارند. چون اصولا در فستیوال‌ها رسم است که تنها یک نفر برای برداشتن مهمان از فرودگاه به استقبال آن‌ها می‌رود و بعد هم برنامه روز اجرایشان و برگشتن‌شان را در اختیارشان می‌گذارد.»

مدیر نشر هرمس افزود: «دومین مسئله فرصت‌هایی است که برای معاشرت کردن این مهمان‌ها با یکدیگر در ایران پیش می‌آید. در صورتی که در باقی فستیوال‌ها کمتر پیش می‌آید که فرصتی برای گپ‌وگفت با هم پیدا کنند. سومین مسئله همکاری‌هایی است که میان هنرمندان خارجی و ایرانی در همین گپ‌وگفت‌ها کلید می‌خورد. در واقع ما زمینه این همکاری را فراهم می‌کنیم که گاهی شکل می‌گیرد و گاهی هم نه.»  

جدول برنامه جشنواره موسیقی «شب‌های بداهه‌نوازی پیانو» به این ترتیب اعلام شده است: 

چهارشنبه ۲۲ شهریور: مازیار یونسی (ایران)، تورد گوستاوسن (نروژ)

پنجشنبه ۲۳ شهریور: داوید سیس (اتریش)، وولفرت برده رده (هلند)

جمعه ۲۴ شهریور: بندیکت یاهنل (آلمان)، پیمان یزدانیان (ایران)

شنبه ۲۵ شهریور: کالین ولون (سوئیس)، نیک برتش (سوئیس)

یکشنبه ۲۶ شهریور: فرانسوا کوتوریه (فرانسه)، استفانو باتالیا (ایتالیا)

دوشنبه ۲۷ شهریور: مارجین واسیلفسکی (لهستان)

فیلم‌های مستند «صدا و سکوت» ( درباره مانفرد آیشر موسس ای سی ام)، «۲۴ پرلود برای یک فوگ» ( درباره آررو پرت)، «هنر بداهه‎‌نوازی» (کیت جرت) و مستند « Blue Note » (داستان شکل‌گیری جز مدرن) از پنج‌شنبه ۲۳ شهریور به مدت چهار شب هر روز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اکران می‎شود. حضور کلیه علاقمندان در برنامه‎های اکران فیلم های مستند آزاد است.

همچنین پنج کارگاه آزاد موسیقی نیز در حاشیه این شب‎ها برگزار می‎شود. جدول برنامه‎های این کارگاه‎های آموزشی به شرح زیر است:

۲۲ شهریور: بداهه‎ نوازی و گفتمان (داوید سیکس)
۲۳شهریور: از هیچ تا بداهه ( پیمان یزدانیان)
۲۴ شهریور: بداهه نوازی بر بوم خالی Tabula Rusa (استفانو باتالیا )
۲۶ شهریور: ریاضیات، جبر و بداهه نوازی ( بندیک یاهنل)
۲۷شهریور: نظم و بداهه نوازی (نیک برتش) 

طبق اعلام برگزارکنندگان فستیوال، دوازدهمین اجرا (اجرای اختتامیه) اجرایی خاص است که به عنوان یک هدیه ویژه اعلام خواهد شد. 

 

57242

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =