مهر نوشت: رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی جهان، از شرایط کار در ایران گله کرد.

علی رهبری، رهبر سابق ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی گفت: «در ماه‌های گذشته مشغول برنامه‌ریزی برای حضور در چند مجموعه موسیقایی و اجرای زنده بودم که به زودی برنامه‌های فصل هنری جدید را منتشر خواهم کرد.»

او افزود: «طی ماه‌های گذشته در سی و هفتمین فصل همکاری خود با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی، همراه با ایوان ژناتی، سولیست مشهور جمهوری چک برنامه‌ای را اجرا کردم که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. ارکستر فیلارمونیک اسلواکی که یکی از مطرح‌ترین ارکسترهای این منطقه است تا به حال با رهبران مشهور دیگری چون کلادیو آبادو، زوبین مهتا، ریکاردو موتی، کورت مازور و لورین مازل همکاری داشته است و من بسیار خوشحالم که به عنوان یک هنرمند ایرانی در این مجموعه حضور پیدا کردم.»

رهبری ادامه داد: «همان طور که دوست بسیار عزیزم، حسین علیزاده چندی پیش گفتند که «در ایران هر کسی به سادگی به خود اجازه می‌دهد او را استاد صدا کنند، هرکسی هم که یک چوب دست می‌گیرد، در ایران رهبر ارکستر می شود»، باید بگویم رهبر حرفه‌ای واقعی رهبری است که نه تنها باید در این رشته تحصیل کرده و رپرتواری بزرگ داشته باشد، بلکه باید سال‌ها از راه رهبری ارکستر امرار معاش کرده باشد.»

او افزود: «و اینکه چرا در ۳۰ سال ابتدای پیروزی انقلاب در ایران رهبری ارکستر انجام ندادم به این جهت است که اولا کسی من را دعوت نکرد. ثانیا در تمام ۳۰ سال من به اشتباه فکر می‌کردم جمهوری اسلامی ایران جلوی فعالیت‌های ارکستر ها را گرفته است، ۱۲ سال پیش که برای اولین بار آقای ناصری من را برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران دعوت کردند، تازه متوجه شدم که مقصر اصلی دولت نبوده بلکه متاسفانه خود موزیسین‌ها هستند که دوست ندارند در ایران از فعالیت‌های ایرانیان خارج از کشور صحبتی بشود.»

رهبری تاکید کرد: «همین الان ما نوازنده درجه یک ویولنسل، پیانو، ویولون و خواننده در سطح جهانی داریم. سولیست ها، آهنگسازها و رهبران ارکستر بسیار موفق در خارج از ایران داریم که در ایران اصلا حرفی از آنها زده نمی‌شود. درصورتی که کشورهای دیگر وقتی ببینند یک هنرمند موفق یک ارتباط کوچکی با آنها داشته است، فورا از او حمایت می کنند. شما اگر فهرست برندگان مسابقات جهانی رهبری ارکستر از جمله آلمان، فرانسه، اتریش، لهستان، چک، اسلواکی، ژاپن، دانمارک، کانادا، بلغارستان، رومانی، هلند، انگلیس، چین، اروگوئه، تایوان، آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، سنگاپور را ببینید، خواهید دریافت که من تنها برنده‌ای بوده‌ام که برای مملکتش مهم نبوده است. به هر صورت من به جوانان با استعداد توصیه می‌کنم در مسابقات جهانی شرکت کنند و منتظر مسئولان هم نباشند زیرا در مملکت ما هنوز به اهمیت فعالیت‌های بین‌المللی هنرمندان ایرانی پی نبرده‌اند.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    14 1
    واقعا درد آوره