کشور ما اساسا فراز و نشیبهای زیادی چه در حوزه سیاسی و چه در سایر حوزهها دارد اما خوشبختانه این اتفاقات تاثیرات آنچنانی در حوزه کتاب کودک و نوجوان ندارد و وضعیت نشر در این حوزه همچنان با روال آرام و گام به گام پیش می رود، ناشران کودک و نوجوان که به صورت تخصصی و حرفهای در این حوزه کار می کنند زیاد به گرمی و سردی بازار توجهی ندارند و چشم انداز سالیانه نشر را می بینند.
من به عنوان ناشری که 90 درصد فعالیتش در حوزه کودک و نوجوان است در خصوص وضعیت نشر در این حوزه و با توجه به روند یک سال گذشته بازار کتاب های کودک و نوجوان می توانم بگویم که وضعیت نشر و بازار کتاب کودک و نوجوان بازار نسبتا قابل قبولی است و این موضوع هم به انگیزه های شخصی مولفان؛ تصویرگران؛ شعرا و نویسندگان این حوزه برمی گردد اما اگر بخواهیم از دیدگاه اقتصادی وضعیت نشر را نقد کنیم باید گفت که شرایط به خصوص در حوزه کودک و نوجوان با وجود این تیراژهای اندک کتاب، بسیار ضعیف است.
اگر بحث عاطفی و علاقه شخصی این گروه از هنرمندان، شعرا، نویسندگان، تصویرگران، مترجمان، نویسندگان و ناشرن نباشد؛ شاید انگیزه ای برای کار کردن در حوزه کودک و نوجوان باقی نماند چون تیراژها و قیمت ها خیلی پایین است.
هرچند که خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش کتاب های خوبی را همه ساله تحت عنوان «جشنواره رشد» گزینش و به مدارس معرفی می کند و خواندن آنها را به خانواده ها و نوجوانان توصیه می کند و این کار را می توان به حساب نوعی تشویق ناشران حوزه کودک و نوجوان به حساب آورد اما رونق وضعیت نشر و به ویژه نشر کودک و نوجوان نیاز به توجه بیش از پیش مسئولان دارد هرچند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی و حامی مستقیم صنعت نشر، توان و تلاش خود را انجام داده است اما شاهد هستیم اعتبارات کم میشود و یا در جای خود مصرف نمیشود.
این امر پیامدهای خاص خود را در پی دارد مثل اینکه با توجه به کمبودهای مالی طبیعتا حمایت های مورد قبولی هم از ناشران صورت نمی گیرد و در نتیجه سال به سال تخصصی کار کردن در این حوزه محدود تر می شود؛ یا ناشران جوانی که وارد این حوزه می شوند، بعد از چند سال می بینند کار در این حوزه مشکل است و به حوزه بزرگسال و دانشگاهی و پزشکی تغییر حوزه می دهند یا اصلا از این شغل خارج می شوند.
توقع ما به عنوان ناشر و به ویژه ناشری که کار تخصصی در حوزه کودک و نوجوان انجام می دهد این است که نشر کودک و نوجوان بیشتر مورد توجه قرار گیرد به خصوص در کتاب سال. مراسم کتاب سال هم تنها به اهدای چند سکه به مولف کتاب و خرید هزار نسخه از ناشر آن ختم نشود بلکه رسانه ها و مطبوعات وظیفه نقد و بررسی کتاب سال را دارند. انجام این اقدامات است که می تواند وضعیت نشر را از شرایط موجود به وضعیت مطلوب سوق دهد.
مدیر انتشارات قدیانی و رییس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان
نظر شما