سیاست روسیه در داخل بر اساس دموکراسی هدایت شده طرح‌ریزی شده و به دلیل قهرمان‌پرستی و میهن‌پرستی افکار عمومی، رئیس‌جمهوری فعلی با تمامی هزینه‌هایی که بر اقتصاد روسیه وارد کرده در انتخابات سال ۲۰۱۸ پیروز میدان خواهد شد.

در تشریح انتخابات آینده روسیه که قرار است سال آینده میلادی برگزار شود، عده‌ای معتقدند که ممکن است شرایط منطقه، پروندهایی مانند افغانستان، سوریه و اوکراین از حیث داخلی بر پیروزی قطعی پوتین تاثیر منفی داشته باشد؛ اما باید بگویم که الگوی انتخاب و نگاه مردم روسیه به سیاست داخلی با بسیاری از کشورها متفاوت است. به گونه‌ای که روحیه ملی‌گرایی و قهرمان‌پرستی مردم روسیه تا حدی است که اگر کم و کاستی‌ در سیاست‌های دولت فعلی روسیه وجود داشته باشد، آنها را تا حدود زیادی نادیده می‌گیرند.

 یکی از سناریوهایی که در کشورهای کمتر دموکرات برای هدایت افکار عمومی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، شرکت‌ در بحران‌های خارجی است. چراکه در این کشورها چنین اتفاقاتی می‌تواند انسجام داخلی ایجاد کند. برای نمونه زمانی که ولادیمیر پوتین در دوران یلتسین نخست‌وزیر روسیه بود پرونده‌هایی مانند مواجهه با ناآرامی‌های قفقاز و چچن مطرح شد و او توانست براساس سیاست خارجی روسیه که استفاده از اقدام سلبی به جای اقدام‌های ایجابی است تا حدی آن مناطق را آرام نگه دارد. همین مدل را در پرونده‌هایی مانند گرجستان، اوکراین و قبل‌ از آن در آذربایجان مشاهده کردیم.

بر اساس سیاست خارجی روسیه تامین منافع ملی یکی از مولفه‌هایی است که از آن در پرونده‌های مختلف بهره گرفته می‌شود. مسکو پس از ورود به پرونده سوریه همانند تمامی کشورهای دخیل در این بحران به دنبال کسب امتیاز و منافع حداکثری است. حضور روسیه و اظهارنظرهای آن در خصوص افغانستان هم به همین روال است، چراکه تهدید امنیت ملی روسیه و نگرانی از سرایت جریان‌های تروریستی به داخل خاک این کشور دلیلی است برای نگرانی کرملین از وضعیت فعلی افغانستان.
نماینده اسبق ایران در اوکراین با اشاره به هزینه‌های بار شده به مسکو در چند سال گذشته، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در کنار تامین منافع روسیه در پرونده‌های مختلف، هزینه‌های اقتصادی و سیاسی زیادی برای این کشور به وجود آمده است. به گونه‌ای که مشکلات اقتصادی در درون روسیه همچنان ادامه دارد، تا جایی که باید دانست این کشور حدود ۲۰ میلیون فقیر دارد. در عرصه بین‌المللی هم بحث وارد شدن خدشه به پرستیژ بین‌المللی روس‌ها مطرح است. مسائلی از قبیل فرار سرمایه‌ها، کاهش ارزش روبل و مقایسه آن با تولید ناخالص در کشورهایی مانند چین، آمریکا و دولت‌های اروپایی این معنا و مفهوم را نمایان می‌کند که مسکو در کنار کسب منافع، هزینه‌های زیادی متقبل شده است.

بر اساس وضعیت و داده‌هایی که از اوضاع داخلی روسیه منتشر شده و همچنین با نگاهی به سیاست خارجی این کشور، باید بگوییم که در روسیه «دموکراسی هدایت شده» به کار بسته شده است. از سمت دیگر، مجموع تحولات در خارجِ نزدیک روسیه مانند عضویت کشورهای عضو بالتیک و لهستان در ناتو می‌تواند در آینده‌ای نزدیک برای این کشور خطرناک باشد.
سلیمانی در پایان یادآور شد: با توجه به مجموع داده‌ها و رصد آخرین وضعیت سیاست خارجی روسیه و تقاطع‌گیری آن با اوضاع و احوال داخلی این کشور، باید گفت که پوتین در انتخابات سال ۲۰۱۸ با چالش جدی در داخل روبه‌رو نخواهد بود. درست است که «الکسی ناوالنی» و شخصیت‌های حاضر در اوپوزیسیون روسیه بارها به زندان افتاده‌ و نهایتاً آزاد شده‌اند اما هیچ اتفاق خاصی در خصوص تغییر دیدگاه مردم این کشور نسبت به پوتین نخواهد افتاد. از این جهت پیروز قطعی رقابت‌های انتخاباتی سال آینده روسیه تا به امروز پوتین است. چراکه فضای داخلی این کشور و نگاه مردم به جایگاه پوتین نشان می‌دهد که قرار نیست تغییرات خاصی در خصوص نتیجه انتخابات حاصل شود.

گفتگو با ایلنا 19/7/96

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =