گزینه پیشنهادی وزارت علوم: همواره از حقوق دانشجویان دفاع خواهم کرد

انتخاب نوشت: غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: چنانچه در مسئولیت وزارت نیز قرار بگیرم از تمام توان خود از حقوق شهروندی دانشجویان و همچنین آزادی‌های تصریح شده در قانون دفاع خواهم کرد و به دانشگاه ها نیز تاکید خواهم کرد که با این رویه برای فعالیت های دانشجویی برنامه ریزی کنند.

 منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم از سوی حسن روحانی گفت: من همواره از حقوق دانشجويان به ويژه از آزادي بيان و نقد مسئولان دفاع كرده و خواهم كرد. بر اين اعتقادم كه فضاي باز دانشگاه و نقدهاي سازنده دانشجويان مي‌تواند به پيشرفت و بهبود امور در جامعه كمك کند.

همان طور كه مي دانيد، پس از طرح موضوع معرفي شما به عنوان وزير علوم، تحقيقات و فناوري مطالب زيادي در شبكه هاي مجازي مطرح شده است، مي خواهم در اين خصوص به طور صريح چند سوالي داشته باشم؟ موضع شما در برابر مداخلات بيروني در دانشگاه ها چيست؟

همان‌طور كه اطلاع داريد حسب قانون، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي داراي شخصيت حقوقي مستقل هستند و ساير دستگاه‌ها نمي توانند مداخله‌اي در امور دانشگاه‌ها داشته باشند. حتي قانون‌گذار اختيارات وزارت علوم در اداره دانشگاه‌ها را محدود به تعيين سياست‌هاي عمومي،‌ ارزيابي، نظارت و حمايت و پشتيباني از آنها در چارچوب قوانين و ضوابط مراجع ذيصلاح کرده است. بنابراين، همان‌طوركه قانون‌گذار مداخله وزارت علوم در اداره دانشگاه‌ها را محدود كرده است، بالطبع ساير دستگاه‌ها نيز نمي‌توانند و نبايد مداخله‌اي در امور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي داشته باشند. موضع من دفاع از قانون و طبيعتا دفاع از حريم دانشگاه‌ها در برابر هر گونه مداخلات غيرقانوني است.

نگراني عده‌اي از دانشجويان بخصوص دانشجويان اصلاح طلب و تحول‌خواه اين است كه با آمدن شما با صدور مجوز فعاليت به اين تشكل‌ها مخالفت به عمل آيد؟

حسب ضوابط موجود ساز و كار صدور مجوز به تشكل‌ها با رعايت ضوابط مربوطه به عهده هيات نظارت بر تشكل‌هاي دانشگاه‌ها است و وزارت علوم نمي‌تواند مداخله‌اي در اين امور داشته باشد. با اين وجود، اعتقاد دارم كه توسعه تشكل‌هاي قانوني براي ايجاد فضاي با نشاط دانشجويي و تضارب آرا در محيط دانشگاه‌ها ضروري است و از آن حمايت می کنم. من فعاليت هاي دانشجويي را يك فرصت مي دانم و نه تهديد.

گفته مي شود كه عملكرد شما در مديريت دانشگاه‌ها‌ در دوره اخير نسبت به دوره قبل محافظه كارانه بوده است؟

من همواره از حقوق دانشجويان به ويژه از آزادي بيان و نقد مسئولان دفاع كرده و خواهم كرد. بر اين اعتقادم كه فضاي باز دانشگاه و نقدهاي سازنده دانشجويان مي‌تواند به پيشرفت و بهبود امور در جامعه كمک کند. در دوره اخير حسب سياست‌ها و اقدامات انجام شده در دولت‌هاي نهم و دهم در دانشگاه‌ها، شرايط بوجود آمده در دولت يازدهم با فضاي باز دوره اصلاحات متفاوت بوده است و مديريت‌هاي دانشگاهي با محدوديت‌ها و موانع بيشتري مواجه بوده‌اند. اميد دارم در دوره دوم دولت تدبير و اميد بتوان با سرپنجه تدبير اين مشكلات را مرتفع كرد.

آيا شما مدافع حقوق و آزادي هاي قانوني دانشجويان خواهيد بود؟

من همواره مدافع حقوق دانشجويان در محيط دانشگاه بوده‌ام و از همه ابزارهاي در اختيار براي دفاع از حقوق آنها استفاده كرده‌ام. حتي در مواقعي كه ضروري بوده است، منزل شخصي‌ام را براي اينكه دانشجوي ما يك روز در بند نباشد، در دادگاه به وثيقه گذاشته‌ام. چنانچه در مسئوليت وزارت نيز قرار بگيرم از تمام توان خود از حقوق شهروندي دانشجويان و همچنين آزادي‌هاي تصريح شده در قانون دفاع خواهم كرد و به دانشگاه ها نيز تاكيد می کنم كه با اين رويه براي فعاليت هاي دانشجويي برنامه ريزي کنند.

45238

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =