محسن کرمی در نمایشگاه «هورخش» با استفاده از نشانه‌گذاری‌های سمبلیک و تایپ‌ها، شکلی متفاوت از چهره‌نگاری‌ را به نمایش درآورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه «هورخش» با نمایش 30 اثر از محسن کرمی این روزها در گالری مژده به درحال برگزاری است.

این نمایشگاه با استفاده از فضاهای سیاه ‌و سفید و نیز بهره‌گیری از نور و تاریکی، سرزمینی اسرارآمیز مربوط به ماورای دنیای مادی را به تصویر کشیده است؛ دنیایی که می‌توان گفت، از چهره‌نگاری فرا مادی تا افلاک را دربرمی‌گیرد.

استفاده از تایپ‌ها و نشانه‌گذاری‌های سمبلیک در دل آثار این نمایشگاه شکل نوینی به چهره‌نگاری‌ها بخشیده است.

تنوع سمبل‌ها و استفاده از نشانه‌های نجوم و نیز رویکرد فلسفی از ویژگی‌های برجسته چهارمین نمایشگاه انفرادی محسن کرمی است.

کرمی در این نمایشگاه به زنانی پرداخته است که با حس معصومیت، نگاهی روشنگرانه و فرزانه را القاء می‌کنند؛ زنانی که شبیه به هیچ‌یک از چهره‌های روزمره نیستند و در دل تایپ‌های اسرارآمیز مربوط به نمادهای نجومی و آثار باستانی بدوی پنهان‌شده‌اند تا دنیایی ماورای مادیات را در قالبی عرفانی و فلسفی تصویر کنند.

هورخش نمایشگاهی است که از دل مکاشفات و کشف و شهود هنرمند سر برآورده است؛ دریافت‌هایی که نتیجه برداشت‌های احساسی کرمی از نیایش‌های شهاب‌الدین سهروردی و حکمت خسروانی است.

او معتقد است که کشف و شهود عامل شکل‌گیری هرکدام از ایده‌های این نمایشگاه است. کرمی اکتسابی بودن دریافت‌ها از آثار سهروردی را نقض کرد و گفت: «از آن‌جایی‌که بنیان شکل‌گیری آثار این نمایشگاه بر اولویت کشف و شهود و دریافت حضوری و نه اکتسابی است، من از واژه «هورخش» استفاده کردم زیرا این مسئله از ویژگی‌های جدانشدنی حکمت و هنر ایرانی است.

این هنرمند افزود: «اصول شکل‌گیری این آثار بر مبنای کشف و شهودی است که از حکمت خسروانی و نیایش‌های شیخ اشراق، شهاب‌الدین سهروردی شکل‌گرفته است به این معنا که دریافت این آثار کاملاً درونی و مربوط به کشف و شهود است.»

او تصریح کرد: «کارهای این مجموعه به شکلی کاملاً بداهه خلق‌شده است لذا هیچ‌کدام از چهره‌های موجود در این آثار از روی مدل خاصی شکل نگرفته و کاملاً تخیلی هستند.»

کرمی در خصوص فضای سیاه ‌و سفید موجود در آثار این نمایشگاه گفت: «براساس یکی از تئوری‌های معتبر جهان اساس رنگ ندارد و این انسان است که طیف رنگی را مشاهده می‌کند، ضمن اینکه یکی از خصیصه‌های مربوط به تفکر سهروردی نیز مربوط به تاریکی و نور و سیاهی و سفیدی است.»

او ادامه داد: «اگرچه تاریکی اصالت مستقل ندارد اما یقیناً محلی برای بروز نور است. درواقع من سعی داشتم به این نکته اشاره‌ کنم که اصولاً هنر اصیل سیاه ‌و سفید است و رنگ ارزش‌های نسبی هستند که برای تشخیص در این جهان به کار می‌روند.»

این هنرمند در خصوص معصومیت چهره‌های به تصویر کشیده شده در آثارش توضیح داد: «تصاویری که در این آثار خلق‌شده‌اند، سعی دارند، زن را فرا مادی نشان دهند و از شکل امروزی و ویترینی دور کنند، لذا برخلاف هنری که امروزه زن را اغواگر نشان می‌دهد، من سعی داشتم با تصویر معصومیت، فرزانگی و ارزش‌ها را به تصویر بکشم.»

کرمی گرایش به کیهان‌شناسی با استفاده از ابعاد هندسی را از ویژگی‌های این نمایشگاه خواند و افزود: «در آثار این نمایشگاه تلاش کردم تا با توجه به جهان‌بینی اشراقی و شهودی ایرانی که در تاریخ فلسفه روزگار اسلامی هم نشان‌هایش را شاهد هستیم، ابعاد وجودی و هندسه را در کارها استفاده کنم تا در آثار گرایش به کیهان‌شناسی جاویدان خرد و مکتب سنت‌گرایان دیده شود.»

او در خصوص نحوه اجرای این آثار بیان کرد: «تکنیک این نمایشگاه با تنوع مواد در نقاشی، کتاب‌آرایی و خوشنویسی شکل‌گرفته است به همین خاطر متریال اصلی آن را ذغال، مرکب، اکرلیک، رنگ و روغن و ترکیب مواد تشکیل می‌دهد.»

نمایشگاه «هوروخش» تا 15 آبان ماه همه روزه به‌جز شنبه‌ها از ساعت 12 الی 20 در گالری مژده برپاست.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =