ایرنا نوشت: «ترزا می» نخست ‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در لندن بر پایبندی کشورش به برجام تأکید کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل شامگاه گذشته به دعوت همتای انگلیسی‌اش برای شرکت در مراسم یک صدمین سالروز صدور بیانیه بالفور وارد لندن شد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های انگلیسی، 'ترزا می' در این ملاقات بابیان اینکه انگلیس به نقش خود در تأسیس رژیم صهیونیستی افتخار می‌کند، اما حساسیت‌های برگزاری جشن صدور بیانیه بالفور در این کشور را موردتوجه قرارداد.
وی همچنین ادامه شهرک‌سازی 'غیرقانونی' رژیم اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را مانع رسیدن به صلح میان فلسطین و رژیم اسرائیل توصیف کرد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در این ملاقات اظهار داشت که به‌رغم گذشت یک‌صد سال از صدور بیانیه بالفور، زمان آن رسیده که 'فلسطینی‌ها بالاخره دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسند.'
وی هشدار داد که تنها درصورتی‌که فلسطین، رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مسیر رسیدن به صلح هموار و محقق خواهد شد.
نتانیاهو همچنین تغییر رفتار کشورهای عرب حوزه منطقه را موردتوجه قرارداد و گفت که آن‌ها دیگر دولت اسرائیل را دشمن خود نمی‌پندارند.
وی بااین‌حال جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای منطقه توصیف کرد و ادعا کرد: این کشور نه‌تنها می‌خواهد بر منطقه مسلط شود بلکه درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیان داشت: هدفی که من در سر می‌پرورانم این نیست که توافق هسته‌ای لغو یا حفظ شود، بلکه تقویت این توافق و اصلاح نقایص آن است. بنابراین آن‌هایی که می‌خواهند توافق را حفظ کنند بایستی در اصلاح آن همکاری کنند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده ملاقات رهبران دو کشور، هم‌زمان با تدابیر شدید امنیتی و حضور نیروهای ضد تروریستی در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری انگلیس برگزار شد.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس تاکنون در رابطه با این دیدار جزئیاتی را منتشر نکرده است.
نتانیاهو در جریان سفر چهار روزه اش به لندن، قرار است با بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز دیدار کند.
ترزا می و نتانیاهو قرار است عصر امروز در ضیافت شام برای گرامیداشت یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور شرکت کنند.
بیانیه بالفور نامه‌ای بود که در سال 1917 توسط «آرتور جیمز بالفور» وزیر امور خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روچیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.
در این نامه، وزیر امور خارجه انگلیس بر موضع مثبت دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =