کشمکش بین کسبه و دستفروشان در خیابان‌ها و میدان‌های مرکزی تهران در ماه‌های اخیر، باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دستفروشان، همانطور که حق دارند از فضای عمومی خیابان برای ارتزاق استفاده کنند و اصطلاحا "حق بر شهر" دارند، همانطور هم مردم حق دارند در آزادی و راحتی کامل از تردد در معابر، برخوردار باشند.
همچنین کسبه و مغازه داران هم که مالیات، عوارض و پرداختی های مختلف به نهادهای عمومی مانند دولت و شهرداری می دهند، حق دارند در رقابتی منصفانه در بازار، ارتزاق کنند. به نظر می رسد حقوق این سه گروه در برخی موارد با همدیگر تزاحم دارد.
مردم می خواهند از معابر عبور کنند و دستفروشان بعضا مانع آنها هستند. برخی از شهروندان قصد خرید از دستفروشان را دارند و باعث انسداد معابر می شوند و گروهی می خواهند عبور کنند. مغازه داران هم می گویند دستفروشان حقوق قانونی نمی دهند و اجناس آنها بسیار ارزان قیمت تر از مغازه هاست. دستفروشان هم به "حق بر شهر" استناد می کنند و می گویند آنها هم حق دارند از فضای حاشیه ای معابر برای ارتزاق استفاده کنند، مسئله ای که در همه کشورها به رسمیت شناخته شده است.
این کشمکش ها بارها در سرویس مشکلات مردم باعث درج کامنت از سوی مخاطبان شده است. مخاطبی در سرویس مشکلات مردم در این باره نوشته: با سلام ، وضعیت دستفروشان در معابر اصلی و مهم تهران مثل هفت تیر ،ولیعصر، انقلاب، ستارخان و... بسیار بد و فاجعه بار است و امید بود با شهردار جدید این مشکل حل شود ولی همچنان هیچ تغییری صورت نگرفته ،لطفا" پیگیری کنید.


پاسخ شهرداری مرکز تهران: دنبال ساماندهی هستیم
گلایه شهروندان درباره دستفروشها سئوالی بود که با عظیم بابایی، شهردار منطقه 6 تهران مطرح شد. او در پاسخ گفت: ساماندهی مشاغل و کسب و کارهایی که ممکن است برای شهروندان مزاحمت ایجاد کند، از جمله دستفروشان در دستور کار شهرداری قرار دارد. باید این را در نظر گرفت که شهرداری حلقه میانی ساماندهی این مشاغل است و کنترل کامل بر زمینه های بروز و ایجاد مشاغلی مانند دستفروشی ندارد.
او در ادامه گفت: مثلا در حوالی میدان هفت تیر، عده ای از دستفروشان حضور دارند که اهل یک روستا هستند و با همدیگر برای دستفروشی به تهران آمده اند. این که چرا این عده از روستا به شهر مهاجرت کرده اند، در کنترل و اختیار شهرداری تهران نیست ولی با این حال، شهرداری در ماههای اخیر برای ساماندهی این اشخاص تلاشهای زیادی کرده و بعضا شاهد برخوردارهایی هم بین دستفروشان این منطقه با نیروهای شهرداری بودیم که باعث مشکلاتی برای همکاران ما شد.
بابایی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، شهردار در پی ایجاد روزبازارها و شب بازارها برای ساماندهی دستفروشان است، از اقدامات شهرداری در دوره مدیریت جدید در این حوزه خبر داد و گفت: ما مطالب را به آقای نجفی منتقل کرده ایم و باید با همفکری و همکاری سایر نهادهای ذیربط، برای ساماندهی این مشاغل، چاره اساسی اندیشیده شود. امیدواریم در ماههای آینده به خصوص تا پیش از نوروز، بتوانیم برای این مشکلات، راه حلی پیدا کنیم.
46231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =