نشست معرفی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با محوریت اربعین و محرم

از سوی رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری سفارت کشورمان در ژاپن، نشست معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی با محوریت اربعین، ایام محرم و تاسوعا و عاشورا و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامی -ایرانی روز شنبه ۲۰ آبان ماه با حضور بیش از یکصد نفر از شخصیت های لمی - دانشگاهی و مخاطبان و علاقه مندان ژاپنی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در ژاپن، در این برنامه که با استقبال فراوان میهمانان مواجه گردید و یکصد نفر با ثبت نام در آن شرکت کرده بودند، موضوعات مرتبط با فرهنگ اسلامی _ ایرانی تشریح و به طور خاص در مورد محرم ، ایام تاسوعا و عاشورا، اربعین و پیاده روی این ایام تحت عنوان بزرگترین زیارت و... در قالب فیلم،پاورپوینت و سئوال و جواب تشریح و تبیین گردید.

در ابتدای این برنامه دکتر دیوسالار رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن طی سخنانی با اشاره به اهمیت شناخت داشته های دو فرهنگ بزرگ و کهن ایران و ژاپن گفت: ایران و ژاپن دارای دو فرهنگ غنی و کهن هستند و کمتر کشوری را می توان یافت که چنین سابقه تمدنی را دارا باشد. در دو پایانه شرق و غرب جهان این دو فرهنگ نسبت به یکدیگر علاقه مندی های فراوانی دارند که وظیفه ماست نسبت به شناخت هر چه بیشتر این داشته ها به دو ملت بزرگ ایران و ژاپن گام برداریم.

 


رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن با اشاره به موضوع این نشست افزود: فرهنگ و تمدن ایرانی ترکیبی است از آداب و رسوم سنتی و ملی و آموزه های اسلامی و دینی که این دو در کنار هم فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را شکل می دهند، البته اسلام واقعی که صلح، امنیت، عدالت و آرامش را برای همه ملت ها خواهان است.
دکتر دیوسالار با اشاره به ایام محرم در ایران تاکید کرد: این مراسم در ایران صرفا یک مناسبت دینی نبوده بلکه ریشه عمیق و تاثیرگذاری در فرهنگ ایرانی دارد و می تواند در شناخت بهتر و عمیق تر ملت ایران و درک صحیح از آن مفید باشد چرا که برخی از علاقمندان به فرهنگ وتمدن ايران وقتي به این کشور بزرگ سفر مي كنند و يا خبري را مي خوانند شايد کمتر با تاثير و نقش فرهنگ اسلامي كه سابقه هزاران ساله را در پیشینه خود دارد آشنا باشند و این نشست می تواند کمک موثری در این جهت برای دوستان ژاپني در راستای آشنایی بيشتر با فرهنگ مردم ايران تلقی گردد.
وی در ادامه به نقش فرهنگ اسلامی هم اشاره کرد و افزود: نکته مهم این که فرهنگ و تمدن ایران با پذیرش اسلام راه جدید و الهی را آغاز نمود که در آن هم ارزش های ملی به زیبایی مورد توجه قرار گفت و هم نورانیت و روشنایی آموزه های دینی در مجموعه ای با نام فرهنگ و تمدن اسلامی مورد بهره مندی قرار گرفت.
در ادامه برنامه، دکتر مهدی جوانمردی ، حامد نجفی (ایرانی - آمریکایی)، فاطمه مرشد زاده (ایرانی - ژاپنی) و روهینا ماهرپور به زبان ژاپنی نسبت به ارایه مطالب خود برای میهمانان که با نظارت حجت الاسلام و المسلمین ساوادا از مسیولین جامعه المصطفی در بیش از 70 صفحه اسلاید به زبان ژاپنی تحقیق و آماده شده بود پرداختند.
در بخش دیگری از برنامه نیز سائوری کاتاگیری بانوی ژاپنی که برای شرکت در یک سمینار دینی به عراق رفته و سپس در ایام محرم در ایران حضور داشت، مشاهدات خود را ارائه و گفت : مراسم محرم صرفا یک مراسم دینی و حزن آلود نیست بلکه زمینه ای برای همدلی، دوستی و مملو از صمیمیت و نورانیت است .
وی در ادامه با توصیه سفر به ایران، این سفر را امن تر و بهتر از سفر به بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر دانست.
تانی دیگر علاقه مند ژاپنی که مدتی را در دانشگاه تهران تحصیل کرده و با همین موضوعات، پژوهش خود را به انجام رسانده بود نیز در قالب فیلم و پاورپوینت توضیحات لازم را از یافته های خود به میهمانان ارایه کرد.
پایان بخش این برنامه پرسش شرکت کنندگان در برنامه بود که توسط ارایه دهندگان پاسخ های لازم ارایه گردید.
رایزنی فرهنگی همچنین با به کارگیری دستگاه و عینک دیجیتالی وی آر (VR BOX) سه بعدی، صحنه هایی از کربلا را به صورت سه بعدی به نمایش در آورد که بسیار مورد توجه و استفاده میهمانان قرار گرفت و بسیاری از آنا برای اولین بار این تجربه را داشته اند که با مشاهده صحنه هایی از کربلا همراه بود و بر جذابیت برنامه افزود.
از جمله جذابیت هایی که در حاشیه این برنامه وجود داشت ، برپایی نمایشگاه فرش های نفیس ایرانی از سوی یکی از تجار ایرانی بود که مورد بازدید میهمانان ژاپنی قرار گرفت و در واقع زمینه ای برای آشنایی با هنر ایرانی در حاشیه این برنامه بوده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =