ایسنا نوشت: معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمارهای ابتلا به اچ آی وی - ایدز در کشور و با بیان اینکه این بیماری از جنس بیماری‌های اجتماعی است که همه باید برای کنترل آن دست به دست یکدیگر دهند، گفت: این بیماری بیشتر در قشر آسیب پذیر دیده می‌شود و کنترل آن باید تعهد ملی محسوب شود.

 دکتر علیرضا رئیسی در همایش روز جهانی ایدز که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به برنامه جهانی ۲۰۲۰ با هدف کاهش ابتلا به ایدز در دنیا اظهار کرد: طبق این برنامه تا سال ۲۰۲۰ باید ۹۰ درصد موارد مبتلا به HIV - ایدز شناسایی شوند. همچنین ۹۰ درصد مبتلایان باید تحت مراقبت قرار گیرند. علاوه بر آن باید قابلیت انتقال ویروس در ۹۰ درصد افراد تحت درمان از بین برود. طبق این برنامه تعداد موارد جدید ابتلا در سراسر جهان باید از دو میلیون نفر به ۵۰۰ هزار نفر در سال کاهش یابد.

وی ادامه داد: این اهداف تا سال ۲۰۳۰ باید به ۹۵ درصد افزایش یابد. همچنین عدالت در دسترسی به درمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تا سال ۲۰۱۶، ۳۶.۷ میلیون نفر در دنیا به HIV - ایدز مبتلا شدند. ۳۴.۵ میلیون نفر از این افراد بالغ و ۲.۱ میلیون نفر کودک زیر ۱۵ سال بودند. از شروع این اپیدمی در دنیا تا پایان سال ۲۰۱۶، ۳۵ میلیون نفر به دلیل عوارض بیماری فوت کردند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶، ۱.۸ میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری ثبت شد. در مجموع در همین سال شاهد کاهش ۴۷ درصدی موارد ابتلای کودکان به این بیماری نسبت به سال ۲۰۱۰ بودیم. این رقم از ۳۰۰ هزار مورد به ۱۶۰ هزار مورد کاهش پیدا کرده بود. در بالغین نیز نسبت به سال ۲۰۱۰ میزان موارد ابتلا، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت نامناسب منطقه مدیترانه شرقی در زمینه ابتلا به HIV ایدز تصریح کرد: این منطقه در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ فقط چهار درصد کاهش ابتلا به موارد جدید داشته است که نشان می‌دهد نیاز به مراقبت، عدالت در دسترسی به درمان و همکاری‌های بیشتر میان کشورها وجود دارد.

به گفته رئیسی، در سال ۲۰۱۶، ۴۵ درصد از میزان مرگ منتسب به بیماری ایدز در جهان کاهش یافته، اما این آمار در منطقه مدیترانه شرقی ۱۹ درصد افزایش داشته است. تا پایان سال ۲۰۱۰ در دنیا ۷.۷ میلیون نفر به درمان دسترسی داشتند. این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱۷.۱ و در سال ۲۰۱۶ به ۱۹.۵ درصد افزایش یافته است. در مجموع ۷۴ درصد از افراد بالغ و ۴۶ درصد از کودکان به درمان دسترسی داشتند.

وی همچنین درباره دستاوردهای جهانی اجرای برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ تا پایان سال ۲۰۱۵ توضیح داد و گفت: طبق گزارش‌های اعلام شده تا پایان سال ۲۰۱۵، ۶۰ درصد بیماریابی در دنیا انجام شده است. علاوه بر آن ۴۶ درصد مبتلایان، تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند و ۳۸ درصد نیز کاهش بار ویروس داشتند. این در حالیست که بیماریابی در منطقه مدیترانه شرقی ۳۷ درصد، مراقبت و درمان بیماران ۱۷ درصد و کاهش بار ویروس در ۱۱ درصد از بیماران محقق شده است. این آمار نشان دهنده ضرورت فعالیت بیشتر در زمینه کنترل ایدز در منطقه مدیترانه شرقی است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای ما تا پایان شهریور ۹۶ تخمین زده شده است که ۶۶ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر تا کنون شناسایی شدند. گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال ۵۲ درصد افراد مبتلا را تشکیل می‌دهند. از ابتدای شیوع این اپیدمی در کشور نیز تا کنون ۱۰ هزار مورد فوتی داشتیم.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، شیوع بیماری ایدز از طریق اعتیاد تزریقی با رتبه اول در ۶۵.۴ موارد موثر بوده است. رابطه جنسی نیز با ۳۰ درصد تاثیرگذاری در رتبه دوم قرار دارد. در ۱۳.۵ درصد موارد نیز علت بیماری نامشخص بوده است. همچنین ۰.۰۷ درصد نیز از طریق ابتلا از طریق فرآورده‌های خونی بوده است. از کل موارد شناسایی شده تا کنون ۱۷ درصد زن و ۸۳ درصد مرد بودند، اما در موارد جدید شناسایی شده در شش ماهه اول سال ۹۶، ۳۳ درصد موارد را زنان تشکیل داده‌اند.

رئیسی درباره روند انتقال ویروس در کشور نیز توضیح داد و گفت: شیوع بیماری از طریق اعتیاد تزریقی در حال کاهش و از طرف دیگر شیوع از طریق رابطه جنسی در حال افزایش است. در سال ۹۵ شیوع بیماری از این دو روش تقریبا با هم برابر شده‌اند. اقدامات انجام شده در زندان‌ها برای کاهش ابتلا به بیماری از طریق سرنگ آلوده تا حدودی موثر واقع شده است. همچنین در طرح تحول نظام سلامت با توجه به گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در حاشیه شهرها، سطح دسترسی مردم به این خدمات بالاتر رفته و یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی این مراکز نیز افزایش اطلاع رسانی به خصوص در زمینه ایدز و دسترسی به خدمات تشخیص و درمان بوده است. ادغام بیماریابی ایدز در سیستم شبکه نیز در حال توسعه است.

رئیسی درباره وضعیت کنونی ایران در زمینه اجرای اهداف برنامه ۹۰-۹۰-۹۰ گفت: ما تا کنون توانسته‌ایم بیماریابی خود را به ۴۰ درصد، دسترسی به درمان را به ۵۰ درصد و پوشش برنامه‌های درمانی را به ۸۲ درصد برسانیم. ما روند رو به رشدی را در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ طی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از راهبردهای اساسی در کنترل ابتلا به این بیماری در کشور پیشگیری از انتقال ایدز از مادر باردار به نوزاد است. استراتژی آن نیز شناسایی هر چه سریع‌تر مادران باردار و درمان آنها انتخاب شده است. این برنامه از سال ۸۳ در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون ۳۱۶ هزار زن باردار در معرض خطر شناسایی شده و ۲۴۹ هزار نفر تحت مراقبت قرار گرفتند. از این تعداد ۷۴ زن مبتلا به ایدز شناسایی شدند و به دلیل تشخیص به هنگام، ۹۷ درصد این آمار نوزاد خود را سالم به دنیا آوردند. در مناطق حاشیه نشین نیز ۱۲۸ زن باردار در معرض خطر شناسایی شدند که ۳۰ نفر از آنها مبتلا به بیماری بودند که اقدامات تشخیص و درمان برای آنها انجام شد. همچنین در ۱۵۰ نقطه مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تاسیس شده که دسترسی آسان و محرمانه به خدمات مشاوره تشخیص و درمان ایدز را فراهم می‌کند.

42234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =