همیشه این شانس وجود دارد که چند نفری در تیم کاری شما باشند که علی رغم داشتن توان رهبری هنوز به پست های مدیریتی دست پیدا نکرده اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اکونومیست، برخی از آنها ممکن است بی اینکه عنوانی به آنها اعطا شده باشد خودشان نقشی مدیریتی به عهده گرفته باشند اما برخی ممکن است فقط نشانه هایی گنگ از داشتن توان مدیریت بروز دهند.

 همانطور که استخدام نادرست افراد هزینه زاست انگیزه دادن به آنها برای انجام کاری که توانش را ندارند هم هزینه بر است. در ادامه یازده دلیل برای اثبات آمادگی مدیر شدن کارمندان را آمده است:

*تغییرادبیات خودمحور به ادبیات جمع محور

تبدیل شدن از کارمند به مدیر زمانی اتفاق می افتد که کارمندان کم کم می توانند از نقطه نظر یک مدیر به مسائل نگاه کنند. برای شناسایی این تغییر باید تغییرات گنگی را که در عملکرد کارمندان اتفاق می افتد دنبال کرد. ممکن است این تغییر شامل تغییری ساده در انتخاب کلمات باشد.

*خودشان را مدیریت می کنند

کارمندی که برای مدیریت آماده شده قادرند خودشان را مدیریت کنند یکی از دلایل رشد کاری کارمندان این است که هرچه می‌گذرد نیاز کمتری به زمان برای مدیریت کارهایشان پیدا می کنند. آنها دیگر حالا می دانند که چه کارهایی ضروری است که صورت بگیرد و از انجام آنها مطمئن می شوند، موقعیت ها را به خوبی شناسایی می کنند و هر کاری که لازم است برای بهره برداری از این موقعیت ها انجام می دهند. تنها راهی که کارمندان می توانند از توان مدیریتی خود مطمئن شوند این است که اطمینان پیدا کنند می توانند در وهلە اول خود را مدیریت کنند.

*آنها به فکر موفقیت دیگران هم هستند

 اگر کارمندی دغدغۀ موفقیت دیگران را هم به اندازە دغدغۀ موفقیت خود یا تیم کاری خود داشته باشد معمولا به این معناســت که شما کارمندی آمادە به عهده گرفتن مدیریت در اختیار دارید. مدیران بزرگ رهبران وارسـته ای هستند که تنها به فکر موفقیت گروهی هستند.

*مسئولیت پذیرند

 یکی از نشانه های مدیران بالقوه این است که حاضرند مسئولیت خود و تیم کاریشان را به عهده بگیرند. اگر شما مسئولیت تصمیماتتان را به عهده بگیرید افراد تحت امرتان به شما احترام خواهند گذاشت.

*عملکرد آنها فراتر از انتظارات است

 اگر شخصی دائم در عملکردش اوج داشته باشد معمولا نمی تواند مدیر خوبی باشد. اگر کارمندی دائم در کارش در حال رشد است و فراتر از انتظارات شما عمل می کند وقت ارتقاء او فرار رسیده است. بهتر است چنین کارمندی را از دست ندهید تا مدیری دیگر فرصت ارتقاء دادن او را بعد از شما پیدا نکند.

  * درخواست ارتقا به سمت مدیر را دارند

 یکی از ساده ترین نشانه های تشخیص کارمندی که لیاقت مدیریت را دارد این است که خودش چنین تقاضایی را با شــما مطرح می کند. احتمال زیادی وجود دارد که چنین شخصی واقعا آمادگی مدیریت را داشته باشد.

  * حس مالکیت از خود نشان می دهند

 یکی از نشانه های توانایی مدیریت این است که کارمندی غرور و نوعی حس مالکیت از کار در شرکت از خود نشان دهد. مدیریت یک تیم کاری لازمه اش این است که شما همواره تصویری جامع از کارتان داشـته باشید و نه تنها بدانید چطور می خواهید آن تصویر را واقعیت ببخشید بلکه باید بدانید که چطور با ابزارهایی که در اختیار دارید در مسیر تحقق اهدافتان حرکت کنید.

*شکست یا موفقیت آن، شکست یا موفقیت خودشان است

 این گروه در مسیر مدیر شدن قرار گرفته اند. آنها مدیریت می کنند بی آنکه خودشان بفهمند اگر کارمندی برای قبول مدیریت آمادگی داشته باشد خودش از پیش به طور ناخودآگاه مسئولیتی مدیریتی را قبول کرده است. اینجور کارمندان بی آنکه وظیفه ای داشته باشند  به کارمندان دیگر در برنامه ریزی بازاریابی کمک می کنند یا به همکارانشان در مورد سروکله زدن با مشتریان بدقلق مشاوره می دهند یا به کارمندان تازه وارد کمک می کنند که با محیط جدید اخت شوند. اگر کسی واقعا بخواهد مدیر شود پیش از اینکه به مدیریت منصوب شود خودش این کار را به نحوی به عهده خواهد گرفت چون از آن لذت می برد.

* برای شغل شان به هر کاری متوسل می شوند

 وقتی کسی هر کاری از دستش برمی آید برای انجام وظایف و تعامل با همکارانش انجام می دهد دارد پیامی روشن به ما می دهد. اگر کسی چنین سازگاری ای با این نوع کار داشته باشد حتما برای مدیریت گزینە مناسبی است. آنها ابتکار به خرج می دهند یک مدیر برجسته مدیری است که نه تنها مسئولیت های خودش را به خوبی به انجام می رساند بلکه کارهایی دیگر را هم بر عهده می گیرد تا امورات شرکت بهتر پیش برود.

* برای نقش های مدیریتی داوطلب می شوند

 آنها عضو از یک تیم کاری که در یک پروژه شـصا داوطلب می شود و مدیریت را می پذیرد قطعا آمادە مدیر شدن است. این موقعیتها معمولا پیش می آیند و کسی که در این مواقع پا پیش می گذارد و داوطلب می شود معمولا مدیری بالقوه است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    0 0
    مطالبی که اشاره کردید فاقد ارزش علمی است بلکه فرمول هایی چون: ایده می دهند اشکالات مدیران را می گیرند در مباحث مدیریتی نظر می دهند بدنبال رفع ضرر هستند و... ووو
  • کارمند سابق IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    1 0
    این حرفها برای ایران نیست اینجا همه چیز با رابطه و خود شیرینی انجام میشه.مدیر خود ما وقتی مدیر شد تجربه یک ساعت کار در بخش ما را نداشت اما مدیر یکی از تخصصی ترین قسمتهای اداره شد.در صورتی که در همان زمان افرادی که تجربه و سابقه بیشتری داشتند در همان قسمت به عنوان کارشناس باقی ماندند.