به نظر می‌رسد در این دوره هم جامعتین نظر مشخص و شفافی نسبت به نامزدهای انتخابات اعلام نکنند.

نزدیک به شش هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری دهم برگزار خواهد این درحالی است که دو تشکل مهم اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موضع خود را برای حمایت از نامزدی محمود احمدی‌نژاد- تنها نامزد حال حاضر این طیف - اعلام نکرده‌اند. البته این دو جامعه در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری هم موضع مشخصی نداشته و از نامزدها حمایت نکردند و تنها بر مشارکت حداکثری تأکید نموده‌اند. در این بین جلسات بسیاری بین افراد و گروههای مختلف سیاسی این جناح با جامعتین برگزار شده است، به گونه‌ای که حبیب الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری برای اعلام موضع تشکل متبوعش این دیدارها را انجام داده و پس از آن از احمدی‌نژاد اعلام حمایت کرد.

با توجه به اینکه اعضای این دو تشکل اعلام نظر دقیقی نسبت به نامزدهای موجود نمی‌کنند، به نظر می‌رسد در این دوره هم جامعتین نظر مشخص و شفافی نسبت به نامزدهای انتخابات اعلام نکنند. البته اکثر اصولگرایان تمایل به حمایت جامعتین از نامزد مورد نظرشان دارند لذا سعی دارند که هرجلسه و نشست هفتگی و عادی این تشکلها را سیاسی و در حمایت از یک نامزد جلوه دهند. به عنوان مثال درجلسه‌ای که اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای چهارمین اجلاسیه‌ منطقه‌ای خود برگزار کرده بودند بحثی از انتخابات و نامزدها درمیان نبود درحالی که برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها آن را انتخاباتی معرفی و منتشر کردند.

هرچند که سیدمحسن صالح، مدیر سیاسی جامعه مدرسین در گفت وگو با «خبر» این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «در جلسه قبل از اجلاسیه و حتی در خود این اجلاس، به هیچ وجه بحث انتخاباتی مطرح نبوده است». وی با بیان اینکه جامعه مدرسین در حال بررسی است و در هفته‌های آینده نظر خود را بیان می‌کند، می‌افزاید: «احتمال دارد که بعد از بررسی‌های لازم حمایت خود را اعلام کنیم و یا اعلام نکنیم زیرا در جامعه مدرسین روال بر آن است که مکانیزیم خاصی طی شود و نتیجه نهایی بدست آید». وی تأکید می‌کند که این جامعه با هیچ حزب و گروه و جریان سیاسی خاصی به صورت رسمی برای انتخابات دیدار نداشته است. البته او یادآور می‌شود که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته هم جامعتین اعلام حمایت از نامزد خاصی نکردند و این دو تشکل بیشتر برای انتخابات‌های خبرگان وارد مقوله انتخابات می‌شود.

سیدهاشم حسینی بوشهری نیز درچهارمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که روز گذشته در اهواز برگزار شد، با اشاره به این‌که « حال و هوای اجلاسیه انتخاباتی نیست» تصریح می‌کند: «حضور مردم در عرصه انتخابات به عنوان مسائل کلیدی نظام است و به اصل و ثبات نظام برمی‌گردد و طبعاً در بیانیه‌ پایانی نسبت به حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات تاکید خواهد شد».

 هفته بعد
در این بین جامعه روحانیت مبارز نیز- البته نه به جدیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- هنوز نامزد مورد حمایت خود را معرفی نکرده است. این مطلب را جعفر شجونی، از اعضای این جامعه بیان کرده و درباره نتیجه جلسه سه شنبه شب تشکل متبوعش می‌گوید که به دلیل عدم حضور آیت الله مهدوی کنی، بحث انتخابات مطرح نشد. او که با «خبر» گفت وگو می‌کرد، نامزد مورد نظر شخص خود را احمدی‌نژاد معرفی کرد و عنوان داشت که به نظر می‌رسد بیشتر اعضای جامعه نظرشان بر روی او باشد مگر برخی افراد که ممکن است نامزد شوند. او اعلام نظر نهایی جامعه روحانیت را به هفته آینده موکول کرد.

براین اساس باید حداقل تا هفته آینده که این دو تشکل جلسات هفتگی خود را تشکیل دهند صبر کرد و دید که آیا تشکل قدیمی اصولگرایان اعلام موضع خواهند کرد یا نه.

 حضور چهار عضو جدید در جامعه مدرسین
مدیر سیاسی جامعه مدرسین با اعلام خبر اضافه شدن چهار عضو جدید به جامعه مدرسین گفت: آیت‌الله نظری شاهرودی، آیت‌الله مسلم داوری، آیت‌الله افتخاری گلپایگانی و حجت‌الاسلام عبدوس به اعضای جامعه مدرسین اضافه شدند. صالح با تشریح عضویت اعضای جدید در این جامعه افزود: کمیسیون جذب نسبت به بررسی عضویت اعضای پیشنهادی تشکیل جلسه می‌دهند ‌و نامزدها در کمیسیونی سوابقشان را بررسی و سپس در صورت رأی کمیسیون، در جلسه جامعه مدرسین مطرح و با کسب حدنصاب لازم عضو جامعه می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =