چند سالی است که کنشگران غیردولتیِ محیط زیست (و منتقدانِ مستقلِ دیگر حوزه‌ها) آن گاه که فرصت دیدار با مدیران ارشد دولتی یا مقام‌های دیگر را می‌یابند، با پدیده‌ی ویژه‌ای روبرو می‌شوند که اگر هوشیار نباشند، ممکن است آن را نشانِ خاص بودن آن مقام یا قرینه‌ای بر دلسوز بودن او بپندارند. آن پدیده این است که در برابر خویش، مسوولی را می بینند منتقد که با تأیید نقطه‌نظرهایشان، موضوعِ مورد انتقاد را خوب می‌شناسد و آن را حتی از زاویه‌های دیگر تحلیل می‌کند.

این گونه انتقادها، از دیرباز، خوراک خوبی برای نطق‌های انتخاباتی بوده تا مردمِ ناراضی از اوضاعِ جاری را به رأی دادن ترغیب کنند. اما دامنه‌ی کاربستِ این شیوه، از کارزارهای انتخاباتی فراتر رفته و به نشست‌های رو در رو با فعالان داوطلب یا روزنامه‌نگارانی که برای گرفتن پاسخ نزد مقام مسوول رفته‌اند نیز کشیده شده است. ممکن است شما از آلودگی هوا سخن بگویید، آن مقامِ محترم که امروز مسوولیت دارد یا دیروز بر مسند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بوده، مفصل‌تر از شما قضیه را تحلیل می‌کند (مثلاً: این‌گونه) یا با انبوهی از آمار و اطلاعات، درباره‌ی یک جنبه از ماجرای مورد نظر شما سخن‌سرایی می‌کند (مثلاً: این گونه)؛ شاید بخواهید که از فساد اداری بگویید، او که بیش از شما به اطلاعاتِ خاص دسترسی دارد، در این زمینه گزارش مفصلی خواهد داد (شاید این‌جوری)؛ ممکن است که بخواهید از فساد اداریِ فراگیر بگویید، اما مدیر ارشدی که بالاترین پست‌ها را داشته، خود داد سخن سر می‌دهد و حتی طلبکار می شود (برای مثال، این‌جوری)؛ اگر زبان به انتقاد از تخریب باغ های شهری بگشایید، آن مدیر محترم که در بخش‌های اجرایی و مقننه و لابی‌های قدرت بسیار نفوذ داشته و دارد، از شما سلیس‌تر سخن خواهد گفت (مثلاً: به این ترتیب)؛ شاید برای نقدِ سیاست های مدیریت آب و خاک نزد آن مقام والا «شرفیاب» شده‌اید، اما ایشان که خود سال‌های طولانی عهده‌دار سیاست‌های کشاورزی کشور بوده، با خطابه‌ای غرا با شما همدردی می‌کند (شاید به این ترتیب)؛ و... .

این شیوه‌ی برخورد، چه برای خرید رای باشد، یا برای لوث کردن ذاتِ انتقاد، و یا برای بری ساختن خویش از بدمدیریتی‌ها و فسادها، می توانند کنشگرانِ بی جیره و مواجب و ساده را خلع سلاح کند. بنا بر این باید به هنگام روبرو شدن با مقام‌های «از ما بهتر» حواس‌شان جمع باشد.

آقایانی که پست‌های بالاتر از مدیرکل دارید، سرورانی که قدرت زیر سؤال بردن مقام‌های دولتی را دارید، گرامیانی که می‌توانید متخلفان را مجازات کنید، لطفاً انتقاد را به ما «یک لا قبایان» بسپارید و کار خودتان را درست انجام دهید... .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739324

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =