فرشید فتوت

 توسعه جوامع بشری در ابعاد مختلف ضرورت استفاده از ابزار و فناوری‌های روز را ایجاب می‌کند به گونه‌ای که هیچ جامعه‌ای بدون توجه و استفاده از این ابزار و فناوری‌ها قادر به ادامه حرکت خود به توسعه همسو و متوازن، همپای دیگر جوامع نخواهد بود.

امروز و در عصری که مصرف بهینه انواع انرژی یک اصل از اصول مهم و پایه‌ای در توسعه جامعه محسوب می‌شود، استفاده از کنتورهای دیجیتالی به عنوان یکی از فناوری‌های نوین جهانی نیز در عصر حاضر ضرورتی انکار ناپذیر بوده و برای رسیدن به کمیت و کیفیتی مطلوب از خدمات ناگزیر به استفاده از آن هستیم.

کنتورهای دیجیتالی با توجه به شرایط کشور و میانگین مصرف کل جامعه در زمان‌های مختلف، براساس سه تعرفه تنظیم شده است و برق مصرفی را در سه زمان "کم‌باری"، "میان‌باری" و اوج‌باری" محاسبه می‌کند.

الف) کم‌باری: منظور از اصطلاح کم‌باری زمانی از مصرف برق در طول ساعات شبانه‌روز است که مصرف برق در شبکه سراسری حداقل میزان بوده و به مشترکان توصیه می‌شود در این ساعت‌ها از وسایل پر‌مصرف به‌ضرورت استفاده کنند. براساس بررسی‌های انجام شده این زمان در فصل تابستان و ایام گرم سال بین ساعت 12 نیمه شب تا 8 صبح و در زمستان و ماه‌های سرد سال معمولا بین ساعت‌ 9 شب تا 5 صبح تعیین شده است.

ب) میان‌باری: منظور از اصطلاح میان‌باری آن ساعاتی است که مصرف برق در شبکه سراسری به وضعیت تعادل رسیده و تولید و مصرف سر به ‌سر می‌شود. توصیه کارشناسان رعایت اعتدال در مصرف برق در این ساعت‌ها است. براساس بررسی‌ها در ایام گرم سال بین ساعت‌ 8 صبح تا 20 شب و در ایام سرد سال بین ساعت 5 صبح تا 17 بعداز‌ظهر به عنوان زمان میان‌باری تعیین و اعلام شده است.

ج) اوج‌باری: در طول شبانه‌روز معمولا در ساعاتی میزان مصرف انرژی برق در شبکه سراسری به حداکثر میزان خود می‌رسد که در اصطلاح به این زمان‌‌ها اوج‌باری گفته می‌شود.

توصیه کارشناسان عدم استفاده از وسایل پرمصرف و رعایت الگوهای مصرف بهینه در طول این ساعات است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران و در طول فصول گرم از ساعت 20 تا 24 و در زمستان از ساعت 17 بعدازظهر تا 21 شب مشترکان بیشترین میزان مصرف برق را تجربه می‌کنند.

براساس این گزارش هر خانواده ایرانی می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح از وسایل پر‌مصرف در ساعت‌هایی از شبانه‌روز که میزان برق مصرفی در کل شبکه در وضعیت کم‌باری قرار دارد استفاده کند.

این برنامه‌ریزی به سادگی قابل حصول بوده و هر خانواده می‌تواند با استمرار به یک روش پایدار و بهینه براساس الگوهای اعلام شده دست پیدا کند.

یکی از راهکارهای موثر در توسعه و ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی، استفاده از کنتورهای دیجیتالی سه تعرفه‌ای است.

این کنتورها براساس برنامه‌ریزی انجام شده هزینه برق مصرفی را براساس کیلووات ساعت برق مصرف شده در زمان‌های مختلف کم، میان یا اوج‌باری محاسبه می‌کند.

با توجه به اینکه تعرفه بهای برق در هر یک از این زمان‌ها دارای تفاوتی چشمگیر است لذا برنامه‌ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی برق در ساعات کم‌باری تامین کننده منافع مشترک خواهد بود.

براساس قانون بهای برق مصرفی در ساعت‌های معمولی(میان‌باری) به‌صورت معمولی و منطبق بر مصوبات اعلام شده محاسبه می‌شود اما قیمت برق در ساعت‌های اوج‌باری به ازای هر کیلووات ساعت 2 برابر و نیم بیشتر از زمان معمولی است به این معنا که اگر بهای برق در زمان معمولی X باشد، این میزان در ساعت‌های اوج‌باری معادل X * 2/5 محاسبه خواهد شد.

حال آنکه بهای انرژی برق‌ مصرف شده در ساعت‌های کم‌باری 75 درصد کمتر از قیمت پایه محاسبه شده در زمان میان‌باری یا وضعیت معمولی است.

بر این اساس اگر بهای هر کیلووات برق مصرفی به‌عنوان مثال 40 ریال باشد، مبنای محاسبه برق مصرف شده در ساعت‌های اوج‌باری 100 و در زمان کم‌باری 10 ریال خواهد بود.

با توجه به این مثال هر مشترک می‌تواند با برنامه‌ریزی در زمان استفاده از وسایل برقی، هم منافع مادی خود را تضمین کند، هم امکان استفاده عادلانه از انرژی برق را برای تمام مشترکان در سراسرایران در همه ساعت‌های شبانه‌روز را فراهم کرده و هزینه‌های دولت را نیز کاهش دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =