۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۳

این روزها شایعاتی مبنی بر شکل‌گیری ستادهای موازی با ستاد مرکزی حمایت از موسوی منتشر شده است.

ستادهایی همچون «ستاد مردمی حمایت از موسوی» یا «ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی». اگرچه وجود برخی از این ستادها از سوی اعضای ستادهای موسوی و نزدیکان وی تأیید شده اما نه به عنوان ستادهای موازی، بلکه به عنوان ستادهای تقویت‌کننده ستاد مرکزی.

نیاز به تقویت ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی از آن زمان ملموس و محسوس شد که انتقادهایی به عملکرد این ستاد شکل گرفت و برخی آنها را ضعیف و ناکارآمد خواندند. از جمله آنکه محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین برای بهبود فعالیت ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی گفته بود «همه باید برای تقویت و کارآمد کردن این ستاد تلاش کنند».

او این سخنان را در اولین جلسه از سلسله جلسات احزاب و انتخابات که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، در 29 فروردین ماه گفته بود. او با بیان اینکه نباید ذهن اصلاح‌طلبان مشغول دغدغه‌هایی همچون ایجاد تغییر در ستادهای انتخاباتی موسوی برای حمایت از او شود گفته بود: به باور بنده تمام احزاب حامی مهندس موسوی می‌توانند به طور جداگانه ستادهایی را در زمینه حمایت از مهندس موسوی داشته باشند. طبیعی است که مهندس موسوی دارای طیف گسترده‌ای از حامیانی با سلایق مختلف اجرایی و مدیریتی باشد در این زمینه بخشی از اصلاح‌طلبان دارای تجربه‌ کار ستادی و انتخاباتی هستند در این زمینه شاید دلیلی نداشته باشد که همه در کنار هم به فعالیت بپردازند بلکه اصلاح‌طلبان می‌توانند هر کدام ستادهایی در حمایت از مهندس موسوی داشته باشند و نباید تلاش کرد که بخشی را به جای دیگر تحمیل کرد.

آرمین در ادامه به انتقاد از عملکرد ستاد انتخاباتی موجود موسوی پرداخته و گفته بود: ستاد مهندس موسوی ستاد کوچک و جمع‌وجوری است و نمی‌تواند تمام کشور را پوشش دهد. بنابراین تاکنون در بعضی از استان‌ها قرار شده است ستادهای گذشته حامی خاتمی اکنون به عنوان ستادهای مهندس موسوی فعالیت کنند.

 ادامه انتقاد‌ها
انتقاد از ستاد انتخاباتی موسوی به همین جا ختم نشد. تا آنجا که سیدمحمد خاتمی نیز اخیراً با بیان اینکه «باید آستین‌ها را بالا زد» از روند فعالیت تبلیغاتی ستادهای موسوی ابراز نگرانی کرد. به گزارش پایگاه خبری جهان نیوز او در حالی از تلاشش برای یاری رساندن به ستادهای موسوی با تمام توان خبر داده است که در دیدار با برخی مسئولان ستاد میرحسین، گفته است: طبق نظرسنجی‌ها موسوی هنوز نتوانسته اقبال عمومی را به دست آورد، در این شرایط باید خیلی جدی کار کنیم تا بلکه بتوان به پیروزی در دور دوم امیدوار بود.

به گفته وی مسئولان ستاد میرحسین متواضعانه پذیرفته‌اند که ضعیفند و از خاتمی خواسته‌اند هدایت اصلی کار را بر عهده بگیرید. خاتمی بر همین اساس ادامه داد: اشکال ندارد که اسامی آنها باشد ولی ما وارد صحنه شویم. به اعتقاد من اسامی مهم نیست، مهم نتیجه کار است.

به این ترتیب ضعف عملکرد ستادهای انتخاباتی موسوی از سوی قویترین حامیان وی تأیید شده است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم شخصاً نیز در پاسخ به سؤال «خبر» که به ضعف عملکرد ستادهای وی اشاره داشت، با تأیید این مطلب گفت: ستاد ما با ستاد‌های معمول کمی فرق دارد. ما گفتیم هر شهروند یک ستاد چون با توجه به کمبود امکانات مالی نمی‌توانیم ستادی که آمرانه و مهندسی شده کار کند داشته باشیم. لذا شبکه‌هایی موازی را ایجاد کردیم و در عین حال در کشور ستادهای مردمی و همراه در حال گسترش هستند بدون اینکه تابعیت از ستاد مرکزی داشته باشند و دارند پیش می‌روند. ولی اگر منظور داشتن ستاد مرکزی مهندسی‌شده قوی باشد، ما این‌گونه نیستیم.

 آغاز شایعه موازی کاری
در فضایی که هم موسوی و هم حامیانش وجود ستادهای مختلف در جوار ستاد مرکزی را تأیید می‌کنند، حواشی برگزاری سومین همایش‌ انتخاباتی موسوم به موج سوم، - گروه کمپین (پویش) حمایت از خاتمی و موسوی- در سالن همایش‌های برج میلاد سبب شد تا شایعه شکل‌گیری ستادهای موازی در حمایت از میرحسین موسوی قوت بگیرد. این همایش از سوی طیفی از حامیان موسوی برگزار شده بود که تا پیش از این حامی خاتمی بودند. شعارهایی در این همایش سر داده شد که موجبات نارضایتی و تذکر موسوی را فراهم آورد. همین اظهارات موسوی جرقه این شایعات را زد که تندروی‌های مهمانان این نشست بدون هماهنگی با ستاد مرکزی و با تحریک حامیان جدید موسوی بوده است.

یکی از نزدیکان میرحسین موسوی در گفت وگو با «خبر»، شایعه شکل‌گیری ستادهای موازی با ستاد مرکزی میرحسین موسوی را رد کرد و با بیان اینکه موسوی تنها یک مهمان در همایش موج سوم بوده است، گفت: برگزار‌کننده این همایش ستاد موسوی نبوده است که مسئول شعارهای سرداده شده در آن باشد. اما برگزاری این همایش با ستاد مرکزی حمایت وی به ریاست قربان بهزادیان‌نژاد هماهنگ شده بود.

وی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تشکیل سه ستاد موازی یکی با مدیریت محسن امین‌زاده، دیگری به ریاست مرتضی حاجی و سومی به ریاست مشترک علیرضا بهشتی و محمدرضا تاجیک؛ از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد. این در حالی است که محسن امین‌زاده در گفت وگو با «خبر»، ریاستش بر ستاد «اصلاح‌طلبان حامی مهندس موسوی» را تأیید کرد و گفت: این ستاد برای کمک به ستاد مرکزی حمایت از موسوی تشکیل شده است و قصد رقابت یا موازی کاری با این ستاد را ندارد. وی با بیان اینکه این ستاد به تازگی تشکیل شده است، در پاسخ به سؤالی که به ضعف عملکرد ستادهای موسوی اشاره داشت، گفت: ستادهای آقای موسوی دیر فعال شده‌اند. از این رو لازم است تا با تمام توان خود در زمان محدود موجود، خلأها را رفع کنیم. وی با بیان اینکه طیف حامیان موسوی بسیار متنوع است، تأکید کرد که لازم است فعالیت‌های حمایتی آنان زیر یک چتر هماهنگی انجام شود.

 تأیید ستادهای متعدد
امین‌زاده در حالی تشکیل ستاد «اصلاح‌طلبان حامی مهندس موسوی» را تأیید کرد که پیش از این نیز، تشکیل «ستادهای مردمی حامی موسوی» به ریاست مصطفی کواکبیان تأیید شده بود. ستادهایی نیز از سوی نمایندگان ادوار گذشته مجلس با عنوان ستادهای شهرستانهای حامی موسوی تشکیل شده است. یکی از حامیان موسوی که نمی‌خواست نامی از او برده شود نیز از تشکیل ستادهایی از سوی حامیان اصولگرای موسوی خبر داد که با عنوان ستاد «اصولگرایان حامی موسوی» قصد دارند فعالیتشان را آغاز کنند. به این ترتیب در جوار ستاد مرکزی حمایت از میرحسین موسوی، دست کم چهار ستاد دیگر نیز فعال شده و مشغول حمایت از وی هستند. 

محمدرضا تاجیک که از مشاوران میرحسین موسوی است، موازی کاری در حامیان این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آتی را تکذیب کرد و به «خبر» گفت: اصلاً چیزی به عنوان ستادهای موازی یا هم عرض در حمایت از آقای موسوی وجود ندارد. مرتضی حاجی نیز در گفت وگو با «خبر»، با تکذیب ریاستش بر یک ستاد موازی در حمایت از موسوی گفت: بنده رئیس کمیته صیانت از آراء مهندس موسوی هستم و تحت نظر همان ستاد مرکزی فعالیت می‌کنم. وی در عین حال از ستادهای فعال دیگری در حمایت از موسوی سخن گفت و افزود: کمیته‌های خودجوشی نیز برای حمایت از ایشان فعال شده‌اند. آنچه که در این میان مطرح می‌شود، لزوم هماهنگی در میان این همه فعالیت مختلف است. یک عضو مرتبط با ستادهای انتخاباتی مهندس موسوی، از احتمال تشکیل کمیته‌ای برای هماهنگی برای این فعالیت‌ها خبر داد و به «خبر» گفت: اگرچه هنوز این کمیته تشکیل نشده است اما لازم است تا حمایت‌های مختلف از جمله حمایت‌های مردمی از ایشان، مدیریت شوند. البته مرتضی حاجی به این سؤال پاسخ دیگری داد. وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نا هماهنگی ‌ای در ستادها و فعالیت‌های حمایتی از مهندس موسوی دیده نشده است، گفت: هرگاه نیازی به ایجاد هماهنگی باشد، در جلسات مشترکمان به بررسی آن می‌پردازیم اما تاکنون نسبت به تشکیل یک کمیته مجزا احساس نیاز نکرده‌ایم. او چند روز پیش نیز در گفت وگو با «خبر» اعلام کرد که اگرچه خواسته هایشان از موسوی سقف هم دارد اما در حال حاضر منطقی‌ترین خواسته شان در حمایت از این کاندیدا آن است که احمدی‌نژاد تغییر کند و مدیریت اجرایی کشور عوض شود. به این ترتیب می‌توان چنین پنداشت که اگرچه ستادهای متعددی برای حمایت از موسوی فعال هستند اما هدف تمامی آنها شکست دادن احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم است. از همین رو هرکاری که صورت می‌گیرد با همین هدف انجام می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Saman CA ۲۰:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۲
    0 0
    If Khatami supporters back mussavi , he will win
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
    0 0
    MOSSAVI WILL WIN