حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن با انتشار یادداشتی تلگرامی،برای داریوش شایگان اندیشمند ایرانی آرزوی سلامتی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، در یادداشت بعیدی نژاد آمده است: 

بيماري و بستري شدن داريوش شايگان علاقمندان او را نگران كرده است. او بدون ترديد يكي از بزرگترين متفكرين معاصر ايران است و براي سهيم شدن در اين قضاوت فرقي نمي كند كه شما تمامي نظرات او را قبول داشته باشيد يا نه. كتاب "آسيا در برابر غرب" كه اولين كتاب او بود سؤالاتي بسيار اساسي را در مورد سنت و مدرنيته مطرح كرد كه تا بحال توسط انديشمندي مورد بحث قرار نگرفته بود. اين كتاب مورد نقد و بررسيهاي زيادي قرار گرفت اما هيچكس نتوانست ترديدي بخود راه دهد كه اين كتاب با ارائه مباحثي بديع و تازه فلسفي كه توسط يك متفكر اصيل شرقي به نگارش درآمده بود، به زيبايي تمام به طرحي مباحثي كاملا نو در حوزه انديشه و فلسفه بويژه در كشورهاي غير غربي پرداخته بود.

وي كماكان سالها به مطالعات و تحقيقات گسترده خود پيرامون شناخت جامعه جديد غرب و شرق و موضوع سنت و مدرنيته ادامه داد و آخرين كتاب خود بنام "افسون زدگي و هويت چهل تكّه" را به تشريح نظريه مهم خود "اسكيزوفرني فرهنگي" اختصاص داد. اين كتاب احاطه او به فرهنگ غرب و ريشه هاي تفكر شرقي را بخوبي نشان مي هد كه نتيجه سالها زندگي و تحقيق در جوامع غربي و شرقي همچون هند ميباشد. آشنايي با سير آفاق و انفس او در اين دوره ي طولاني كه در اوج لطافت و زيبايي در كتاب "زير آسمانهاي جهان" منتشر شده است بخوبي نشان ميدهد كه وي چه مسير پر پيچ خم و طولاني را براي رسيدن به منزلت و جايگاه خود در قامت يك نظريه پرداز بزرگ طي كرده است. او براي درك فرهنگ غرب و شرق سالها با آن انديشه ها زيست كرده است نه آنكه فقط از روي كتاب با اين فرهنگها آشنا گردد. دلدادگي و مباحثات او با علامه طباطبايي و روايت مسحور شدن وي از جام زلال و ناب انديشه خالص ديني وي از فرازهاي زيباي كتاب است.

داريوش شايگان با طرح مباحثي عميق علاقمندان به شناخت جامعه جديد را با مباحث بسيار مهمي روبرو كرده است بطوريكه هر كس بخواهد در اين زمينه مطالعه و تحقيق نمايد بي شك نه تنها بايد آثار وي را مطالعه كند بلكه بايد تلاش كند آنها را بخوبي درك كند كه خود به سالهاي سال ممارست و تحقيق نياز دارد.

براي اين استاد بزرگ ايراني كه متفكري در سطح و اندازه اي جهاني است، آرزوي سلامتي هر چه سريعتر داريم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =